Neispunjeno obećanje železničarima: I dalje bez plata, uprkos dogovoru, traže pomoć Ane Brnabić i prete radikalizacijom protesta 1Foto: D. B.

Radnici preduzeća Železnički integralni transport danas su protestovali ispred Vlade Srbije zahtevajući isplatu zaostalih zarada, nastavak poslovanja preduzeća pokretanjem terminala u Makišu i završetak novog terminala čija je izgradnja stala, a njegovim puštanjem u rad, kako tvrde, unapredilo bi se poslovanje ŽIT-a.

Glavni poverenik Asocijacije slobodnih i nezavisnih sindikata ŽIT-a Zoran Bašanović predao je na pisarnici dopis sa zahtevima zaposlenih upućen premijerki Srbije Ani Brnabić da se problemi sa kojima se suočava to preduzeće, u vlasništvu države, reše na adekvatan način.

– Sačekaćemo odgovor premijerke Brnabić i ukoliko ga ne bude u roku od sedam dana radikalizovaćemo naš protest. Tražimo isplatu zarada za maj, jun i jul, kao i pokretanje intermodalnog terminala u Makišu i preuzimanje i pokretanje novog terminala takođe u Makišu, u koji je država uložila 6,5 miliona evra, čija izgradnja nije završena zbog spora između investitora, Infrastrukture železnice Srbije i izvođača radova, Srbijaputa – istakao je Bašanović obraćajući se novinarima ispred zgrade Vlade Srbije.

On je dodao da zaposleni u ŽIT-u očekuju od nadležnih u državi da pomognu u otklanjanju problema zbog kojih preduzeće trenutno ne posluje ili da saopšte radnicima da se preduzeće gasi uz obrazloženje zašto tako mora biti.

– S druge strane, nema racionalnog razloga zbog čega bi ŽIT trebalo da bude ugašen jer postoje svi preduslovi da se poslovne aktivnosti uspešno nastave – objašnjava glavni poverenik ASNS “Železnički integralni transport”.

Prema Bašanovićevim rečima, 7. avgusta je održan razgovor zaposlenih sa predstavnicima poslovodstva preduzeća i Železnica Srbije, čiji je ŽIT ćerka firma.

– Tada su nadležni obećali da će do 1. septembra biti isplaćene zaostale plate kao i da će terminal na Makišu početi sa radom. Do toga nije došlo zbog čega smo se ponovo okupili da protestujemo ispred Vlade Srbije – kaže Bašanović.

On je na protestu pročitao i pismo podrške Sindikata Srbija kargo koji se solidarisao sa zahtevima ASNS “Železnički integralni transport” upućenim premijerki.

Bašanović je naglasio da su mu se nakon završetka protesta javljali radnici koji su na njemu učestvovali sa obaveštenjem da su nadležni u preduzeću pravili spisak prisutnih ispred Vlade, odnosno od zaposlenih su tražili da se izjasne da li su učestvovali na protestu.

– To je neprihvatljiv pritisak na zaposlene koji imaju pravo da učestvuju u zakazanim i odobrenim protestima u borbi za svoja socijalna prava – navodi Bašanović.

Podsećanja radi, 1. i 2. avgusta članovi Asocijacije slobodnih i nezavisnih sindikata “Železničkog integralnog transporta” organizovali su proteste ispred Vlade Srbije sa zahtevom da direktor Jovica Vasiljević podnese ostavku zbog prekida rada preduzeća, do koga je došlo 22. maja, od kada zaposleni ne primaju plate.

– Tog dana poslovodstvo je mejlom poslalo obaveštenje klijentima o nemogućnosti rada terminala zbog toga što se račun preduzeća navodno nalazi u blokadi. Međutim, prema informacijama koje imamo nije tačno da je račun u blokadi jer su nakon informacije o blokadi na njega pristizale nove uplate. U međuvremenu je poslovodstvo zaposlene poslalo kućama rekavši im da će raditi po pozivu bez bilo kakvog dodatnog objašnjenja. To je u potpunosti protivno Zakonu o radu i ugovorima koji su zaposleni potpisali – rekao je krajem jula za Danas Zoran Bašanović.

Prema njegovim rečima, zaposleni u preduzeću, njih oko 120, od aprila ne primaju platu a od jula nemaju ni socijalno i zdravstveno osiguranje što predstavlja veliki problem jer su pojedinci imali zakazane hirurške intervencije, preglede i snimanja u bolničkim ustanovama a takođe imaju problem i sa dobijanjem redovne terapije.

– Rukovodstvo, na čelu sa direktorom Jovicom Vasiljevićem koje je postavljeno 15. januara u potpunosti je urušilo rad preduzeća uprkos obećanjima da će podići produktivnost u pružanju transportnih usluga. Umesto toga usledilo je odbijanje već ugovorenih poslova i registracije transportne mehanizacije, odnosno kamiona, viljuškara i dizalica, pod obrazloženjem da je to navodno nerentabilno – naveo je Bašanović.
On je dodao da tvrdnje poslovodstva o nerentabilnosti nisu tačne jer je “Železnički integralni transport” svih godina poslovanja redovno ispunjavao obaveze prema državi i isplaćivao zarade zaposlenima. Prema njegovim rečima, produktivnost ŽIT-a bi se dodatno povećala puštanjem u radu drugog terminala koji je u završnoj fazi izgradnje.

Nakon drugog dana protesta ASNS “Železnički integralni transport”, održanog 2.avgusta, Bašanović je izjavio da je Vlada Srbije smenila direktora preduzeća Vasiljevića i obećala pomoć kako bi se isplatile zaostale zarade i uplatili porezi i doprinosi na njih.

– Rečeno nam je da će sve to uslediti do 1.septembra. Međutim, rok za ispunjenje obećanja je prošao te smo bili prinuđeni da organizujemo novi protest ispred Vlade Srbije – naglašava Bašanović.
Povodom zbivanja u preduzeću, pokušali smo da stupimo u kontakt i sa Aleksandrom Radić, novom direktorkom Železničkog integralnog transporta, međutim ona do zaključenja ovog izdanja našeg lista nije odgovorila na naše pozive i sms poruku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari