Nema ko da očitava struju? 1Foto: Aleksandar Veljković

Razlog zbog koga je pojedinim potrošačima u Srbiji kasnio januarski račun za struju a neki su se suočili i sa računima znatno većim nego što plaćaju inače je taj što firma koju Elektrodistribucija Srbije angažuje za očitavanje brojila nije imala dovoljan broj ljudi za obavljanje tog posla, tvrdi izvor Danasa.

– Problem je nastao kada su podizvođači koje je angažovala firma Sekvester odbili da očitavaju strujna brojila jer nisu bili zadovoljni zagarantovanom zaradom. Drugim rečima ocenili su da je procenat koji dobijaju za taj posao mali i da im se ne isplati da rade. Firma Sekvester je pak na tenderu dobila posao kao posrednik koji treba da obezbedi radnu snagu za očitavanje strujnih brojila s obzirom da Elektrodistribucija Srbije u svom sastavu nema službu koja bi se bavila tim poslom – navodi naš sagovornik.

Prema njegovim rečima zbog toga tempo očitavanja brojila nije mogao da se odvija onako kako je planirano jer nije bilo dovoljno ljudi za taj posao. Stoga su, kako kaže, neki potrošači račune za struju na svoje adrese dobili znatno kasnije nego što je to inače slučaj.

– Takođe deo potrošača je dobio znatno veće račune za struju od uobičajenih. Po svemu sudeći neka brojila nisu ni očitana već je „odokativno“ određeno koliki iznos ti potrošači treba da plate – ističe naš sagovornik.

On objašnjava da je do 2000. godine u Elektroprivredi Srbije postojalo radno mesto čitača brojila. Drugim rečima tim poslom su se bavili ljudi zaposleni u preduzeću. Ako je obim posla bio preveliki da ga oni sami obave bili bi angažovani dodatni čitači brojila preko omladinskih zadruga.

– U međuvremenu, tokom mandata aktuelne vlasti takav sistem je napušten a osnovni razlog za to je bila želja da se uvede posrednik koji bi takvim angažmanom ostvario profit. Tako se od 2016. godine raspisuje tender na kome se biraju firme koje će se baviti očitavanjem brojila. Reč je uglavnom o agencijama za zapošljavanje a nosilac posla u konkretnom slučaju je firma Sekvester emplojment. Ona je pak angažovala podizvođače koji bi se bavili tim poslom koji su pak smatrajući da ih poslodavac zakida na zaradi odbili da očitavaju brojila. Zbog toga je došlo do problema o kojima govorimo – kaže naš sagovornik.

Prema njegovim rečima, u međuvremenu je iz jedinstvenog EPS-a izdvojeno preduzeće Elektroprivreda Srbije koje je sada zaduženo za očitavanje brojila.

– Elektrodistribucija Srbije je faktički „nasledila“ sistem na koji način se ti poslovi obavljaju odnosno da umesto da angažuje svoje zaposlene za te potrebe putem tendera mora da zatraži usluge posrednika. Veliki problem predstavlja i to što Elektrodistribucija Srbije ne poseduje bilo kakav mehanizam kojim bi mogla da proveri da li je firma najmljena za uslugu očitavanja brojila taj posao zaista i obavila – objašnjava naš sagovornik.

Podsećanja radi, Danas je u martu prošle godine pisao da je Elektroprivreda Srbije ranije sklopila sporazum sa četiri privatna preduzeća, među kojima je bio i Sekvester, prema kojem im je za očitavanje brojila plaćala oko 100 miliona evra. Stručna javnost je tada tvrdila da je takav angažman za EPS daleko skuplji nego da zaposleni u tom preduzeću sami očitavaju brojila.

Da bi smo proverili navode da je došlo do kašnjenja i grešaka u procesu očitavanja brojila za januar kontaktirali smo firmu Sekvester emplojment. Međutim, do zaključenja ovog izdanja našeg lista nismo dobili odgovore.

Elektrodistribucija Srbije: Broj reklamacija uobičajen
– Račune za utrošenu električnu energiju kupcima izdaje snabdevač, a trenutno najveći broj računa u Srbiji izdaje EPS snabdevanje dok je Elektrodistribucija Srbije operator distributivnog sistema. Pored podataka o utrošenoj struji prikupljenih sa mernih mesta, još 13 stavki čine ukupan iznos na računu potrošača. Ukoliko kupci žele da prijave reklamaciju na ispostavljeni račun, to čine na šalterima ili u prostorijama snabdevača. Prema našim saznanjima, broj reklamacija koje su kupci uputili EPS snabdevanju na iznos januarskih računa je uobičajen i nije veći u odnosu na prethodni period – kažu za Danas u Elektrodistribuciji Srbije.

Ono što je važno naglasiti je da je naša redakcija postavila još nekoliko pitanja nadležnima u tom preduzeću. To su: Da li Elektrodistribucija Srbije ima mehanizam kojim može da utvrdi da li firma koja je angažovana za očitavanje brojila to zaista i čini ili samo „napamet“ prepisuje račune usled čega dolazi do grubih grešaka? Zbog čega Elektrodistribucija Srbije ne angažuje svoje radnike na očitavanju brojila umesto što se na tenderu angažuje posrednik koji sprovodi taj posao? Takođe je postavljeno i pitanje „zar za Elektrodistribuciju Srbije zbog kontrole ne bi bilo jednostavnije da njeni zaposleni vrše taj posao a takođe i jeftinije jer tu uslugu ne bi morala da plaća posredniku?
Ni na jedno od tih postavljenih pitanja nismo dobili odgovor Elektrodistribucije Srbije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari