Novac EU za etno sela Srbije 1Foto: EPA-EFE/ HOLLIE ADAMS

Mala i mikro preduzeća, porodična preduzetništva, poljoprivredna preduzeća i firme iz 12 gradova i opština na istoku i jugoistoku Srbije ispunili su projektne kriterijume i dobili bespovratnu pomoć EU iz projekta „EU za tebe – za kulturno nasleđe i turizam“, iz kojeg je izdvojeno milion evra za 120 projekata usmerenih na otklanjanje prosledica pandemije u sektoru turizma.

Među budućim korisnicima bespovratne pomoći (u visini do 10 hiljada evra po projektu) najviše je onih koji se bave pružanjem privatnog smeštaja, a ovim su projektom podržani i kampovi, restorani i pružaoci različitih ugostiteljskih usluga, pansioni, hoteli i hosteli, turističke agencije, vinarije i pčelari.

Cilj je da se pomogne u prevazilaženju posledica pandemije i unapredi nivo turističke ponude kako bi postala što atraktivnija i privukla više posetilaca.

Duže od decenije Zoran i Emina Milenović u Rajcu u blizini Negotina, u dve etno kuće goste turiste iz zemlje inostranstva i zahvaljujući dobijenoj bespovratnoj pomoći postojeći smeštaj učiniće udobnijim i prijatnijim za goste opremanjem soba i kupovinom kućnih aparata.

– Ovaj novac će nam mnogo značiti u poslu kojim se bavimo na mojoj dedovini koju smo oživeli i unapredili i postali prepoznatljivi. Recept za seoski turizam je jednostavan – moraš da daješ sebe i imaš kantar u glavi, moraš da budeš korektan, da higijena bude na prvom mestu, kao i gostoljubivost. Gosti to umeju da cene – kaže Zoran, dodajući da mu smeta favorizovanje zapadne Srbije kada je seoski turizam u pitanju smatrajući da bi čitava Srbija trebalo podjednako da se razvija. „Izgleda da je EU primetila tu diskriminaciju i ovim projektom želela da se uspostavi neka ravnoteža“.

U komšiluku Milenovića, u čuvenim Rajačkim pimnicama Željko Perić kao šesta generacija nastavlja tradiciju Pimnice Perić osnovane 1887. Osim obnavljanja smeštaja, Perić će projektna sredstva usmeriti u opremanje degustacione sale. On već sada svojim gostima uz vina, nudi sireve i mesne prerađevine koje nabavlja od lokalnih proizvođača koji su se izdvojili kvalitetom proizvoda.

– Cilj je da se gosti osećaju dobrodošli u domaćinskoj kući i da vide da se ne radi samo zbog para. Ovakav pristup doprineo je da se gosti vraćaju i Pivnicu Perić preporučuju svojim rođacima i prijateljima. Budući da mi je promocija najslabija tačka, deo sredstava biće usmeren na njeno poboljšanje radi privlačenja gostiju – objašnjava Perić.

Ideju da lokalnim proizvođačima vina, sira, povrća da priliku da turistima iz zemlje i inostranstva plasiraju svoje proizvode u kompleksu koji niče u Porečkom zalivu u blizini Donjeg Milanovca, zajedno sa porodicom realizuje Aleksandar Popović.

Pored smeštajnih jedinica, na obali Dunava biće i degustaciona sala, kuhinja po najsavremenijim standardima, trpezarija u objektima ovdašnje narodne arhitekture starim više od stotinu godina, kojima će na ovaj način biti produžen život.

– Povezaćemo autentičnu spoljašnost i unutrašnjost koja će biti po meri čoveka danas, sa standardima na koje smo navikli. Sredstva koja smo dobili usmerićemo na opremanje unutrašnjosti smeštajnih kapaciteta. Ideja nam je da povežemo lokalne proizvođače i predstavimo ih gostima koji dolaze kod nas. Nije ideja da mi sve sami pravimo, da sve zadržimo za sebe nego da se u našoj degustacionoj sali predstave lokalni proizvođači koji zadovoljavaju kriterijume kvaliteta – objašnjava Aleksandar Popović.

Uz ocenu da su bespovratna sredstva projekta „EU za tebe – za kulturno nasleđe i turizam“ donela optimizam privatnim izdavaocima, predsednik Opštine Kladovo Saša Nikolić kaže i da se oni koji nisu uspeli ovog puta, već pripremaju za sledeće konkurse iz grantova koje raspisuje GIZ.

– Izuzetna vrednost ovog projekta je što se sprovodi prema potrebama korisnika lokalnog privatnog sektora, kroz pružanje neophodne podrške za prevazilaženje ekonomskih posledica pandemije. Bespovratna sredstva imaju namenu za poboljšanje turističkih usluga, ali i za promociju bezbedne i atraktivne destinacije, što je Kladovu neophodno za naredne turističke sezone – ističe Nikolić.

Nova unapređena turistička ponuda biće prezentovana na adekvatan način, na savremenom i funkcionalnom sajtu „Sve o Đerdapu“, koji će projektnim sredstvima dobiti TA Đerdap travel, jedina turistička agencija na Đerdapu.

– Sve ono što može i treba da se vidi i doživi u Đerdapu biće predstavljeno na ovom sajtu na četiri jezika: srpskom, engleskom, nemačkom i rumunskom. Verujemo da će to omogućiti nove poslovne prilike lokalnih preduzetnika i poboljšati njihovu tržišnu konkurentnost. Biće jednostavan za korišćenje alata za bezgotovinsko plaćanje – rekao nam je Ivan Morarević iz Đerdap travela, koji će zahvaljujući ovim bespovratnim sredstvima iduću godinu započeti sa osmišljenom ponudom orijentisanom na potrebe turista, pre svega individualaca i u skladu sa aktuelnom situacijom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari