Sve pukotine u Šapićevom novom sistemu naplate prevoza u Beogradu: Ima ih najmanje 10, a neke će (pre)skupo koštati građane 1Foto: Radenko Topalović/Danas - Amir Hamzagic/ATAImages

Novi sistem naplate gradskog prevoza u Beogradu startovao je ove srede, mada će formalno ugovor sa Kentkartom, pa samim tim i dosadašnji Bus plus sistem, prestati da važi tek 28. maja.

Novi način naplate karata kao da je uspostavljen maltene samo iz inata gradonačelnika Aleksandra Šapića ne bi li što pre ispunio staro naprednjačko obećanje da će biti srušen Bus plus sistem.

Naš narod ne kaže bez razloga da „što je brzo – to je kuso“, pa tako nov način naplate karata ima čak 10 problematičnih tačaka koje će Grad u hodu morati da rešava.

1. Šta raditi sa kreditom na Bus plusa karticama?

Gradonačelnik je rekao da će oni koji imaju uplaćen mesečni iznos na Bus plus karti moći da se sa njom voze do kraja maja. Međutim, oni koji imaju uplaćen kredit na Beogradskim karticama navodno će moći da refundiraju novac na novim prodajnim mestima papirnih karata za gradski prevoz. Gde će biti ta prodajna mesta – pitajte gradonačelnika. Novi sistem je, evo, počeo da funkcioniše, ali nova prodajna mesta još uvek nisu poznata široj javnosti (postoje samo tri za sve centralne beogradske opštine), a najavljeno je da će ih biti 10 za ceo Beograd.

2. Karta je možda samo prividno jeftinija

Mesečne i godišnje karte za beogradski prevoz biće jeftinije nego ranije. Jeftinija će biti i pojedinačna karta (50 dinara). Međutim, pošto ne postoji nikakva Studija o isplativosti novog sistema, nije isključeno da konačna cena po građane bude veća, pošto će Grad iz budžeta morati da nadoknadi sav minus prema prevoznicima.

3. Nejasna cena karte

Prava cena karte takođe je nejasna posle gradonačelnikovog objašnjenja da će „karta od 50 dinara koštati 52,5 dinara“. U praksi, građani će umesto Grada plaćati mobilnim operaterima uslugu kupovine karte preko SMS poruke. Grad je tako odlučio da svali na građane trošak nečijeg hira da se promeni sistem naplate karata, dok je Bus plus mogao da se bez provizije trećoj strani kupi na svakoj trafici.

Sve pukotine u Šapićevom novom sistemu naplate prevoza u Beogradu: Ima ih najmanje 10, a neke će (pre)skupo koštati građane 2
Foto FoNet Marko Dragoslavić

4. Kako da kupe kartu stanovnici prigradskih naselja?

Ostaje nejasno i kako će kartu kupovati stanovnici prigradskih naselja. Ako na primer neko ima pripejd broj mobilnog telefona, a na njemu nema kredita, ali ima kod sebe u novčaniku dovoljno novca za kartu – šta će biti sa takvim putnicima? U pitanju su građani koji bi želeli da kupe kartu, ali su praktično onemogućeni da to urade tamo gde čekaju autobus.

5. Šta ako mreža ne želi da prihvati SMS poruku?

Svi koji koriste SMS za plaćanje parkiranja u Beogradu znaju da mreža često ume da, kolokvijalno rečeno, „zabaguje“, odnosno da poruka neće da prođe – odnosno da iako je poslata ne stiže potvrda o plaćenom parkiranju. Šta će se dešavati ukoliko se isto desi i za plaćanje karte u autobusu? Da li će komunalna milicija, koja će kontrolisati karte, prihvatiti da je dovoljno da je poruka poslata – bez potvrde da je prihvaćeno plaćanje.

6. A kada mi dolazi autobus?

Bus plus sistem je imao jednu vrlo korisnu stavku, a to je da građani preko mobilnog telefona mogu da provere koliko je stanica udaljeno vozilo koje čekaju. Ovaj sistem više ne funkcioniše, a gradonačelnik kaže da će novi biti uspostavljen za mesec i po dana. Zašto se onda žurilo sa uspostavljanjem novog sistema ako još uvek nije urađeno sve što je neophodno da se bez posledica ukine stari? Opet se vraćamo na hir da se sve uradi na brzinu, bez prethodne adekvatne pripreme.

7. Veliki broj ljudi ostaje bez posla

Zbog novog sistema provere karata koji prelazi na komunalnu miliciju, veliki broj zaposlenih u Kentkartu ostaće bez posla. Zvaničan podatak kaže da će 340 osoba koje su učestvovale i u kontroli karata ostati bez posla – a sve zbog naprasite odluke gradonačelnika Beograda da se što pre potpuno promeni sistem naplate karata u javnom prevozu.

8. A ko će to sve da plati?

Grad će morati da plati penale Kentkartu zbog prevremenog raskida ugovora. Spominje se višemilionski iznos u evrima, ali pravu cifru ćemo tek saznati. Grad će takođe morati da plati i Kentkartu što je pre dogovorenog raskida ugovora (28. maj) deinstalirao validatore za karte u autobusima, tramvajima i trolejbusima, zbog čega će na gubitku biti ne samo turska kompanija nego i kasa Beograda. Svi odštetni zahtevi moraće da budu plaćeni iz gradske kase, što u praksi znači da će troškove snositi svi Beograđani.

9. Da li će novi sistem zaista biti efikasniji?

Po novom sistemu neće moći ni da se proveri broj putnika koji je za tačno određenu liniju kupio kartu. Sa starim je to bilo moguće jer se tačno znalo u kom se autobusu putnik validirao.
Pored toga ne postoji nikakva studija da li će novi sistem naplate zaista doneti profit Gradu ili će kao i do sada prevoz morati da bude subvencionisan. Nije isključeno i da će novi sistem napraviti još veće gubitke u gradskoj kasi.

Sve pukotine u Šapićevom novom sistemu naplate prevoza u Beogradu: Ima ih najmanje 10, a neke će (pre)skupo koštati građane 3
Foto FoNet Marko Dragoslavić

10. Hoće li komunalna milicija opet da bije građane?

Ponašanje komunalnih milicajaca prema građanima problematično je još od osnivanja ove službe. Još u vreme gradonačelnika Dragana Đilasa zabeleženo je da su komunalni milicajci bili veoma grubi, pa čak i da su tukli one koji nemaju kartu. Grubosti su zabeležene čak i prema putnicima koji su imali karte, ali je na primer nisu validirali (jedno vreme su putnici maltretirani da moraju i mesečne karte da validiraju).

Građani prevoz ne plaćaju iz raznih razloga (jedan od njih je i nekadašnja SNS kampanja da ne treba plaćati karte), ali to ne znači da prema njima organi reda smeju da postupaju kao prema najokorelijim kriminalcima. Čak i kada putnik nema kartu, nema opravdanja da se prema njemu bilo ko ne odnosi sa uvažavanjem.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari