U Srbiji ograničene samo dve cene: hleba i taksija 1Foto: FoNet/ Zoran Mrđa

Taksisti će biti zadovoljni kada poslanička većina ovih dana usvoji izmene Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, ali će kompanije koje su pokušale da uvedu nove tehnologije u tu delatnost, CarGo i Uber, najverovatnije odustati od srpskog tržišta.

Digitalne platforme preko kojih je bilo moguće da se po ceni nižoj za oko 25 odsto naruči prevoz putnika, sada će morati da umesto iznajmljivanja vozila sa vozačem angažuju taksiste, što njima ne odgovara jer značajno poskupljuje tu uslugu, a na dosadašnji način moći će samo da angažuju skupa vozila duža od sedam metara, limuzine i to na period od najmanje tri sata. I osam najvećih udruženja IT industrije reagovala su zbog odredbi kojima se umesto naprednijih tehnologija cementira zastareli način prevoza u kome moraju da se koriste analogni umesto digitalnih taksimetara, fotokopije umesto digitalnih dokumenata, što je broj učesnika ograničen, a propisane i najniže cene taksi prevoza, iako se država davno povukla iz te vrste regulacije i zadržala samo pravo da propiše najvišu cenu jedne vrste najprodavanijeg hleba. Sve ostale cene na tržištima na kojima učestvuju privatne firme slobodno se formiraju.

– Ograničavanje konkurencije i smanjenje mogućnosti izbora koje se uvode ovim izmenama zakona, donose niži kvalitet i višu cenu usluga, što nije u interesu potrošača. To nije ni u saglasnosti sa proklamovanom digitalizacijom, ali su taksisti više puta pokazali da su dobro organizovana interesna grupa koja protestima, zatvaranjem ulica ume da se izbori za svoje ciljeve – kaže za danas Milojko Arsić, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu.

On potvrđuje da je taj tekst zakona u suprotnosti sa proklamovanim ciljevima koje je premijerka Ana Brnabić istakla na početku svog mandata.

– Ne znam da li se premijerka sama opredelila za ovakav zakon ili je on sačinjen u konsultaciji sa nekim ko je vagao socijalno-ekonomske komponente i odlučio da je u ovom trenutku bolje zaustaviti razvoj nego se suočiti sa protestima taksista i blokiranim saobraćajnicama. Ali, nije dobro to što se opravdano načelo uvođenja digitalizacije i tehnoloških inovacija sprečava zbog interesa manjih grupa, a ovo je upravo takav primer – kaže Arsić.

I Danilo Šuković iz Instituta za društvena istraživanja saglasan je da nova pravila unazađuju poslovni ambijent i pokazuju da su lobiji jači od dugoročnog interesa zemlje da se modernizuje.

– Nismo spremni da se suočimo sa novim tehnologijama i umesto da koristimo ono što ceo svet razvija u interesu korisnika, mi sputavamo takva nastojanja. Iako je Brnabićeva u predizbornoj kampanji obećala da će prioritet biti upravo tehnološki razvoj i digitalizacija, kad dođe do realizacije, nadvladaju lobiji sa jačim partikularnim interesima. Tako je i to obećanje prošlo je kao i sva dosadašnja u dugom nizu godina, poput onih da će se nova vlast, koja god, boriti protiv korupcije. A mislim da je i ovde umešana korupcija, jer nema objašnjenja zašto je bolje pustiti na ulice i divlje taksiste, umesto digitalizovanih sistema kojima se promet automatski evidentira – kaže Šuković.

Međutim, profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić smatra da je država s pravom zaustavila prodor novih igrača na tržištu gradskog prevoza, jer nije siguran u nivo bezbednosti koje oni pružaju.

– Kada preko platforme naručite prevoz, ne znate ko će da dođe, da li zna da vozi, da li je njegov auto i da li je ispravan. Ne znaju se ni pravne posledice takve vožnje za razliku od profesionalnih taksista koji moraju da ispune niz uslova i da dokažu da poznaju grad. Ako neko hoće da rizikuje da ga vozi običan građanin koji time možda upotpunjuje svoje prihode, a ne profesionalac onda to nije bezbedno, a posebna je tema što se time taksisti destimulišu za plaćanje poreza – kaže Vujanić.

Avion može onlajn, auto ne

Avionsku kartu možete da kupite preko interneta, ali ne i da naručite prevoz automobilom preko firme koja iznajmljuje vozila i vozače. Prema novom zakonu, za to ne možete da koristite ni telefon, već morate da dođete u kancelariju prevoznika.

Komentari

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.