Vesić "Vansiju" preti konkurencijom: Da li će nova firma uzeti deo aerodromskog kolača i ko će to da plati? 1Foto: Shutterstock/milart

Otkazivanje i kašnjenje letova, tehnički problemi na aerodromu i žalbe nezadovoljnih putnika obeležili su mesec dana letnje sezone na beogradskom aerodromu „Nikola Tesla“. Za funkcionisanje celokupnog sistema Srbija je zadužila francusku kompaniju „Vansi“, te zbog pomenutih nepravilnosti, država sada najavljuje tender za konkurenciju.

Francuska kompanija „Vansi erports Srbija“ je 2019. godine uplatom jednokratne koncesione naknade od 501 milion evra, preuzela upravljanje aerodromom na 25 godina.

Tada je kompanija najavila da ima za cilj da tokom koncesije dostigne broj od 15 miliona putnika godišnje na beogradskom aerodromu.

Beogradski aerodrom je ove godine imao oko 3,5 miliona putnika, a do kraja godine očekuje da će cifra porasti duplo.

Kako za Danas kažu iz ove kompanije, od početka godine do sada, rast broja putnika iznosi 53 odsto a letova 31 odsto u odnosu na isti period 2022. godine.

„Prosečan broj putnika u junu iznosio je blizu 25.000 a ukupnih letova 260 dnevno. Pojedinih dana juna, na aerodromu je bilo za čak 10.000 putnika i 90 letova više u odnosu na iste dane prethodne godine, a slična situacija se očekuje i u julu i avgustu“, navode iz beogradskog aerodroma.

Ni sa pomenutim brojem putnika, aerodrom nije uspeo da održi redovne letove, a gužve su iz nedelje u nedelju uzrokovale sve duže redove na šalterima.

Iz tog razloga, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, najavio je raspisivanje tendera za najmanje dva zemaljska operatera na aerodromu.

Tender će raspisati Direktorat za civilno vazduhoplovstvo, a nadležni su uverenja da će konkurencija doprineti tome da „Vansi“ uspešnije posluje.

Taj potez otvara brojna pitanja, počev od toga da li bi uključivanje još dva igrača narušilo ugovorne obaveze između Srbije i kompanije „Vansi“, pa sve do dileme može li se u kratkom roku iznivelisati da putnici već ove sezone dobiju usluge za koje su platili.

Petar Vojinović, osnivač i urednik vazduhoplovnog portala Tango siks, kaže za Danas da nisu poznati konkretni detalji ugovora između Srbije i „Vansija“, te samim tim ni da li je on prekršen.

„Da li je ovaj potez kršenje ugovora ili ne – ne znamo. Tehnički delovi ugovora koji regulišu uticaj „Vansija“ na tržište i to što kompanija dobija zbog koncesije, nisu poznati. Jedino poznato je da je u celoj državi ograničen rast drugim aerodromima. Ukoliko bi drugi aerodromi prešli određeni broj putnika, koncesiona godišnja naknada bi bila manja. Sve je, verovatno, po tom ugovoru bilo prilično dobro sročeno, ali tehnički nedostaci uslovljeni najneočekivanijim faktorom – koronom – njime nisu mogli da budu predviđeni“, kaže Vojinović.

Vesićevu najavu da će biti objavljen tender za nove operatere naš sagovornik vidi kao pritisak i razumljiv potez ministra, budući da se matična kompanija Vansija nalazi na francuskoj berzi, te da se javni pritisak može odraziti i po tom osnovu.

Sa druge strane, kao najkonkretnije i možda jedino razrešenje problematične situacije vidi u povećanju zarada na pozicijama zbog kojih dolazi do zastoja.

„Ako se ispostavi da je u tome problem, onda ostaje pitanje da li se uopšte mogu pronaći dodatni konkretni kadrovi. Ipak, nije realno očekivati da se instant to može desiti. Sve i da postoji firma koja bi obavljala ono što sada radi „Vansi“, ne bi mogla dovoljno brzo da uspostavi operacije i da rezultat bude vidljiv tekuće sezone. Ova opcija je objavljena da se tržišno, konkurentski „Vansi“ pritisne omogućavanjem trećoj kompaniji da obavlja posao“, kaže Vojinović.

Naš sagovornik napominje da bi nove kompanije najverovatnije bile takođe inostrane, jer kako pojašnjava, domaći kapital i poznavanje posla srpskih firmi na tom nivou ne postoji. Vojinović dodaje da se postavlja i pitanje da li bi Er Srbija prešla kod neke nove firme ili ostala kod Aerodroma Beograd.

Ipak, najavljeni tender vidi kao pozitivnu inicijativu, napominjući da je sve što povećava konkurenciju na tržištu – pohvalno.

„Važan faktor u svemu ovome predstavljaju i projektovane cifre, odnosno obim posla. Sada će to biti oko šest miliona putnika, a za 20 godina, kada ističe koncesija, cifre bi se više nego duplirale. Tako da posla ima i za neke nove firme“, kaže Vojinović.

Komentarišući koga će koštati dodatni kadar, naš sagovornik kaže da je to samo tender za dodelu dozvole novim komercijalnim igračima, koji bi bili entiteti za sebe.

„Ako tender obezbedi novu firmu, njoj niko ništa ne plaća. Ona dolazi, ulaže u novu opremu i sklapa ugovore sa avio-kompanijama da ih opslužuje. Tek u drugom nivou razmatranja, možda će indirektno biti povećan broj radnika, jer će imati svoju radnu snagu. To nas vraća na pitanje da li će moći da nađe kadrove. Ako je tačno da Aerodrom nije mogao naći ljude koji će obavljati konkretan posao, znači da tih kadrova nema na tržištu. Nova radna snaga ne može biti iz inostranstva jer strancima nije dozvoljeno da rade te poslove. U tom slučaju, možda dolazak novih igrača ne bi rešio problem“, zaključuje urednik Tango siksa.

Beogradski aerodrom ipak naglašava da je na vreme, početkom godine, počeo da regrutuje dodatno osoblje za ovu sezonu.

„Samo za potrebe letnje sezone dodatno je angažovano više od 250 kolega za podršku putnicima i letovima, sa namerom da se taj broj poveća do kraja sezone, jer je u procesu zapošljavanja više od 100 ljudi“, tvrde iz Aerodroma za Danas.

Manjak radne snage Aerodrom pravda fluktuacijom ljudi u operativnim službama i deficitom na tržištu radne snage za određene profile, do čega je došlo nakon pandemije korone.

„To je slučaj i na našem tržištu, tako da aerodrom stalno regrutuje nove kadrove. U ovom periodu otvaraju se pozicije uglavnom za operativne poslove: utovar i istovar tereta, zemaljska stjuardesa, čišćenje aviona, itd. Takođe, beogradski aerodrom nudi konkurentne plate, sa kompenzacionim paketom iznad tržišnog proseka. Radnicima u operativnim službama obezbeđen je sezonski bonus, te radnik na sortiranju prtljaga tokom letnje sezone može da zaradi i do 117.000 dinara mesečno, uključujći predviđene bonuse, kada redovno radi u svojim smenama i prekovremeno, u skladu sa potrebama saobraćaja na Aerodromu Nikola Tesla“, dodaju iz ove kompanije.

U odgovoru na pitanja Danasa o tome da li je ugovorom sa državom predviđena mogućnost vlasti da dozvole novoj firmi da obavlja poslove zemaljskog operatera, u Aerodromu Beograd navode da nisu u mogućnosti da komentarišu detalje koncesionog ugovora, bez saglasnosti Vlade Srbije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari