"Vladimir Putin planira da otkrije planove Zapada za 'depopulaciju' sveta" i drugi mitovi vezani za napad Rusije na Ukrajinu 1Foto: Shutterstock/TPYXA_ILLUSTRATION

U Demostatovom nastavku serijala članaka o razotkrivanju mitova kojima se šire dezinformacije, bilo je reči o zabludama koje se pletu oko ruskog napada na Ukrajinu.

MIT: Povodom obeležavanja godišnjice nacističke invazije na Sovjetski Savez, ukrajinski aktivisti stavili su antiruske nalepnice na zidove i ograde u koncentracionom logoru Aušvic

ČINJENICE: Nema dokaza da su ukrajinski aktivisti stavljali antiruske nalepnice na lokalitetu oko Aušvica u Poljskoj. Fotografije koje su ruski mediji i objave na društvenim mrežama koristili kao dokaz za promociju ove tvrdnje su verovatno izmišljene, navodi istraživački centar za praćenje dezinformacija NewsGuard-a.

Na zvaničnom Tviter nalogu spomen kompleksa i muzeja Aušvic-Birkenau objavljeno je saopštenje da: ,,Takav incident nije prijavljen. Takve slike nisu pronađene… Sve ukazuje na to da su fotografije samo manipulacija i da se incident treba da se tretira kao primitivna i gruba propaganda.” Zvaničnici iz ovog spomen kompleksa i muzeja, koji je nastao na mestu nekadašnjeg koncentracionog logora, takođe su saopštili da na njihovim bezbednosnim kamerama nije snimljeno da iko stavlja nalepnice o kojima je reč na lokacije vidljive na fotografijama koje su kružile internetom.

Štaviše, u svom intervjuu koji je dao za Rojters, Heni Farid (Hany Farid), profesor računarstva na Kalifornijskom univerzitetu u Berkliju, čija specijalnost je digitalna forenzika, rekao je da su slike verovatno lažne. Naime, Farid je objasnio da kada je poravnao slike nalepnica iz dva različita ugla, „one su bile skoro identičnog oblika, što je malo verovatno s obzirom na to da bi fotografisanje iz čak i malo različitih uglova izazvalo određenu količinu izobličenja perspektive“.

Posebno je problematično što su ovu tvrdnju preneli zvanični ruski nalozi na društvenim mrežama, uključujući i naloge ruske Delegacije za kontrolu naoružanja u Beču i ruskog Ministarstva spoljnih poslova. O ovome su izvestile i ruske novinske kuće u sklopu promocije cilja ruskog predsednika Vladimira Putina da „denacifikuje“ Ukrajinu.

MIT: Rusija ne krade žito iz Ukrajine niti blokira isporuke, kao što Zapad naplaćuje

ČINJENICE: Ukrajinsko ministarstvo spoljnih poslova izdalo je saopštenje u kojem je optužilo Rusiju za „nezakonitu krađu žitarica“ i za blokiranje pošiljki iz ukrajinskih luka, za koje je rečeno da „ugrožava globalnu bezbednost hrane“. Ruski predsednik Vladimir Putin, ruski ambasador u SAD Anatolij Antonov i drugi ruski zvaničnici više puta su negirali optužbe Ukrajine.

Zapravo, postoje značajni dokazi koji pokazuju da je Rusija ukrala ukrajinsko žito u okupiranim oblastima Herson i Zaporožje – dokazi koji uključuju izjave farmera u okupiranim oblastima, izveštaje uglednih novinskih medija i satelitske snimke, piše Demostat.

Istraživanje koje je sproveo BBC otkrilo je, kako su rekli, „sve više dokaza“ da ruske snage kradu žito od Ukrajinaca. U odvojenim izveštajima koje su objavili BBC na ruskom i BBC na ukrajinskom utvrđeno je da su ruske snage ponudile kupovinu žita od ukrajinskih farmera po cenama znatno nižim od tržišnih – što neki vide kao iznudu. Nadalje, u istraživanju koje je sproveo Wall Street Journal detaljno je opisano kako je Rusija razvila krijumčarsku grupu koja se drži ispod radara da krade žito iz Ukrajine za svoje saveznike na Bliskom istoku.

Štaviše, satelitski snimci koje je objavila američka kompanija za svemirsku tehnologiju Maxar Technologies pokazuju da se brodovi pod ruskom zastavom pune žitom u krimskoj luci Sevastopolj. Fotografije su pokazale da su ti isti brodovi nekoliko dana kasnije pristali u Siriji, ruskom savezniku – navodi Maxar.

U istom smislu, analiza pomorske analitičke kompanije Windward detaljno je opisala rute brodova do Sirije i Turske, koji su bili uključeni u ono što je ta firma nazvala „koordiniranim naporima da se opere žito navodno ukradeno iz Ukrajine“.

MIT: Vladimir Putin planira da otkrije planove Zapada za „depopulaciju“ sveta

ČINJENICE: Više naloga na društvenim mrežama podelilo je ovaj citat i pripisalo ga Vladimiru Putinu: „Objaviću plan depopulacije koji su pripremile Sjedinjene Države i Evropa. Sve će otkriti naučnici skriveni u laboratorijama za biološko oružje koje su pronađene.”

Međutim, nema dokaza da je Putin ovo rekao. Istraživački portal NewsGuard nije pronašao takvu izjavu, ili bilo šta slično ni na Putinovom zvaničnom nalogu na Tviteru, ni na sajtu ruske vlade niti u novinskim izveštajima iz uglednih izvora. Druge novinske organizacije i grupe za proveru činjenica, uključujući Rojters (Reuters), Snopes i Logical.ai, takođe su izvestile da nisu pronašli nikakve dokaze da je Putin imao komentar o postojanju zapadnog „plana za depopulaciju“.

Ova tvrdnja se prvenstveno proširila na platformama društvenih medija, uključujući Tviter i Fejzbuk. Dobar primer za ovo jeste jedan tvit iz maja ove godine kada je sa naloga @grimvood_zoe podeljen snimak ekrana citata objavljenog u aplikaciji za razmenu poruka Telegram, koji je prikupio više od sedam hiljada dve stotine lajkova i tri hiljade četiri stotine retvitova do avgusta ove godine. Tvit je kasnije podelio nalog @VilesSharon, koji je, pak, prikupio više od šest hiljada dve stotine lajkova i tri hiljade sto retvitova do avgusta ove godine.

Izmišljeni citat takođe upućuje na opovrgnute tvrdnje da SAD vode laboratorije za biološko oružje u Ukrajini.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.