
Maja Gojković, predsednica Pokrajinske vlade, na današnji dan pre tačno godinu dana, otvorila je svečano Železničku stanicu u Novom Sadu. Nakon pada nadstrešnice koja je ubila 16 ljudi i teško povredila Teodoru Martinko, ispostaviće se da je Gojković otvorila gradilište, predstavljajući ga kao jednu od najmodenijih i najbezbednijih stanica u Evropi. Ipak, predsednica Vlade Vojvodine odoleva istragama, ali i svim Vučićevim „rekonstrukcijama“ kojima pokušava da smiri pobunu naroda.
Ona je tada napomenula da će građani moći na najmoderniji, bazbedan i najefikasniji način da sebi ovde da kupe kartu.
– Izuzetno je važno da u 21 veku možemo da na jedan evropski način, ali sada uveliko i prevazilazeći njihove standarde, kupujemo karte. Jer putnici koji dolaze u Novi Sad iz Evrope kažu da ovo izgleda mnogo bolje nego njihove železničke stanice, pa mogu malo da dam i kompliment nama koji smo učestvovali u ovom velikom projektu. Dakle i više od evropskih standarda, putujemo bezbedno – rekla je Gojković.
Goran Vesić tom prilikom kao ministar građevinarstva je podsetio da je u rekonstrukciju stanice utrošeno 65 miliona evra, pohvalivši se i da je stanica otvorena godinu i po dana pre roka. Bivši gradonačelnik Milan Đurić pobrojao je investicije kojima država ulaže u novosadsku infrastrukturu.
Dušan Janjić iz Foruma za etničke odnose kaže da je Maja Gojković fenomen.
– Ona je jedan od onih ljudi koji traju i više od partija u kojima su bili i od država u kojima su obavljali funkcije. Dakle, ljudi duboke države. Nadam se da će ovo što se dešava u Srbiji da završiti tako što će ti ljudi odgovarati i to ne kad-tad, nego uskoro. Ne govorim čak ni o lustraciji nego jednom širem delu istrage, jednoj okolnosti normalnog funkcionisanja države. Ali, kad bih bio u poziciji Vučića, pre bih se bojao ljudi poput Maje Gojković, nego studenata na ulicama – rekao je Janjić.
Nedim Sejdinović, novinar i pisac smatra da kada se nekada bude kritički sumirala politička karijera Maje Gojković, dve će biti ključne odrednice u njenoj biografiji, obe vezane za javni saobraćaj.
– Za prvi događaj definitivno je morala da snosi krivičnu odgovornost, pošto su se na dokumentima koji su Grad Novi Sad koštale milione evra nalazili njeni potpisi. Setimo se, u pitanju je afera sa novom autobuskom stanicom u Novom Sadu (ATP Vojvodina), koja je označena za jedan od najvećih korupcionaško-kriminalnih događaja u Srbiji dvehiljaditih, iz ugla EU. Šalabajzerski radikalski način upravljanja glavnim gradom Vojvodine od 2004. do 2008. godine, kojeg je ona personifikovala, bila je najava svega onoga što će se desiti Srbiji nakon dolaska radikala u privremenoj apstinenciji na vlast – kriminal i vladavina najgoreg ološa izvučenog iz podzemnih pacovskih kanala na svetlost dana – kaže Sejdinović.

Kada je reč o drugoj aferi, tačnije tragediji, ističe da se ne može govoriti o njenoj krivičnoj odgovornosti, ali o političkoj svakako mora.
Otvorila je novu Železničku stanicu u Novom Sadu, govorila da su građani sada evropski bezbedni, a par meseci nakon toga nova nadstrešnica je odnela 16 ljudskih života na osobito surov način.
– U iole civilizovanoj državi zbog toga bi morala podneti ostavku ili bi bila sklonjena da ne iritira građane. Ali to se u Srbiji ne dešava. Verovatno i Goran Vesić sedi negde na rezervnoj klupi i čeka kada će ga selektor pozvati da se vrati na teren. Em je majstor najrazličitijeg muljanja koja stranci i porodici donosi ogromnu lovu, em zna mnoge stvari koje bi – ukoliko se pojave u javnosti – mogle dodatno uzdrmati režim. U njenoj kritičkoj biografiji će se postaviti i pitanje kako je takva osoba uopšte mogla ostvariti dugogodišnju uspešnu karijeru u Srbiji, namlatiti para i para. Ona je antipod harizmatične političarke – dodao je on.
Nakon pada nadstrešnice, Vesić je uhapšen pa ubrzo pušten da se brani sa slobode. Smenjen je sa mesta ministra. Đurić je navodno sam podneo ostavku, nakon što su huligani SNS-a u Novom Sadu (koje je Vučić pre tri dana pomilovao) tukli studente i jednoj studentkinji tom prilikom bejzbol palicom polomili vilicu na tri mesta.
Gojković je ostala, ali od 1. novembra slabo organizuje zvanične događaje u Novom Sadu, češće je u drugim sredinama po Vojvodini. U pravilu na sve te događaje i konferencije za medije poziva isključivo novinare režimskih glasila. U javnosti se najčešće pojavljuje preko saopštenja u kojima često napada opoziciju i građane koji se bune na ulicama, zazivajući „pristojnu Srbiju“.
„Vreme“ je pisalo da je tužilaštvo u Novom Sadu volšebno izuzelo iz predmeta fotografiju na kojoj se vidi da je vojvođanska premijerka glavna zvezda svečanog otvaranja Železničke stanice.
Janjić smatra da svi smenjeni funkcioneri, od Vesića i Đurića, pa do Tomislava Momirovića koji je bio ministar saobraćaja za vreme rekonstrukcije stanice, a od pada nadstrešnice je nestao iz javnog života, nisu završili svoje političke karijere.
– Niko od njih nije politički mrtav. Videćemo samo koje će funkcije dobiti ubuduće, ako Vučić ostane gde jeste. Evo Vučević je sada savetnik. Istraga se ne vodi i to je ono što je najbitnije pomenuti povodom godišnjice otvaranja stanice. Niko neće od njih krivično odgovarati. A ako je neko i pod istragom, a nije mu raskinut radni odnos, on nije politički mrtav – dodao je.
Bez funkcije je u međuvremenu ostao čak i Damir Zobenica koji je sa mesta potpredsednika Skupštine Vojvodine, po rečima upućenih, zapravo koordinisao politikom naprednjaka u Vojovodini i bio prvi koji se nešto pita ili bar prenosi naredbe iz Beograda.
Na njegovu žalost, obnarodovan je audio snimak u kom Zobenica huška svoje članove da napadaju ljude koji su na blokadama. Vučić je ovaj snimak odmah objasnio kao podvalu umetne inteligencije, krivična prijava protiv Zobenice je očekivano odbačena, ali je i on pomalo neočekivano dao ostavku, ne želeći da javnosti objasni zbog čega je to učinio.

Sejdinović kaže da kada spominjemo karakter Maje Gojković, njeni saradnici će govoriti da je beskrajno lojalna onima iznad sebe i surova prema onima kojima vlada.
Ipak, smatra da nikada nije bila igrač za velike stadione već je obavljala prljave poslove manjeg intenziteta, ali predano i uz sadističku strast.
– Verovatno se u tome krije tajna njenog uspeha. Kao i zbog činjenice da je iz porodice koja je bila uvek kooperativna sa državnim i paradržavnim vlastima. Naprednjaci su toliko uništili vojvođansku autonomiju, pa njen dolazak na čelo Pokrajinske vlade zapravo označava političku degradaciju. Tim pre jer se ona i ne pita za ozbiljnije stvari već to rade drugi stranački kerberi iz pokrajinske vlasti. Ali svejedno, neće zaslužiti mirnu političku penziju, kao ni njeni šefovi. Teško je zamisliti da će se posle svega moći mirno šetati Novim Sadom. Toga je svesna i sigurno je napravila neke alternative. Biće među prvima koji će pobeći, ako tako karte padnu – zaključio je on.
Za pogibiju 16 ljudi u padu nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu ni posle sedam meseci nije potvrđena optužnica, a tužilaštvo i sud su u junu „ušli u sukob“ saopštenjima ko je odgovoran što slučaj još uvek nema epilog.
Više javno tužilaštvo u Novom Sadu saopštilo je 18. juna da nije u mogućnosti da završi istragu pada nadstrešnice i podigne optužnicu jer mu Viši sud u tom gradu nije vratio predmet.
Viši sud u Novom Sadu reagovao je narednog dana saopštenjem u kom navodi da su „apsolutno netačni zaključci dela javnosti da sud opstruiše vođenje istrage“ i da sud postupa ažurno.
Podsetimo, ovo je zapravo bilo drugo svečano ostvaranje iste stanice. Rekonstrukcija je počela još u oktobru 2021. godine.
Stanica je prvi put svečano otvorena u jeku predizborne kampanje u martu 2022. godine, kada je Vučić autobusima doveo na hiljade svojih pristalica da pozdrave Viktora Orbana predsednika mađarske vlade, sa kojim se zajedno pojavio u Novom Sadu. Stanica je ubrzo ponovo zatvorena, kineski izvođač radova konzorcijum CRIC&CCCC („China Railway International Co.Ltd“ i „China Communications Construction Company Ltd“), nastavio je sa poslom i na novo svečano otvaranje čekalo se do 5. jula 2024. godine.
Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.