Vraćanje kilometraže na automobilima: Kako prodavci lažiraju podatke i na koji način izbeći prevaru? 1Foto: JUSTIN SULLIVAN / Getty images / Profimedia

Prilikom prodaje polovnih automobila, prodavci se neretko dosete da vrate kilometražu, kako bi stanje automobila prividno izgledalo što bolje, a samim tim i njegova vrednost porasla. I dok se nekad ova manipulacija izvodila ručnim vraćanjem brojčanika, sada je to digitalizovano i samim tim znatno lakše.

U vreme elektronike brojač spada u funkcije modula instrument- table, a podatak o pređenoj kilometraži nalazi se u EPROM (Erasable Programmable Read-Only Memory) memoriji.

Ova memorija se može brisati, odnosno reprogramirati skidanjem instrument table.

Lakši način za izmene je priključivanje dijagnostičkog uređaja kablom na dijagnostički priključak OBD (On-Board Diagnostic) sistema. Proces vraćanja kilometraže traje svega 30 sekundi.

Ipak, neki automobili podatke o pređenoj kilometraži čuvaju u više različitih modula na vozilu. Recimo, kod vozila na kojima se za otključavanje i zaključavanje koristi elektronski ključ, broj pređenih kilometara zabeležen je u memoriji ključa.

Kako se zaštititi od ove prevare?

Ipak, ako želite da kupite polovni automobil a sumnjate da postoji manipulacija kilometražom, odvezite automobil do servisa da vam uporede stanje kilometraže sadržane u memoriji modula i na brojaču.

To je važno da uradite pre nego obavite kupovinu, jer, kako objašnjava Nemanja Lazarević iz Auto analize, naknadno je teško pronaći ko je tačno kilometražu vratio.

S obzirom da je ova praksa protivzakonita, naš sagovornik objašnjava na koji način prodavac pronađe servis koji će izmanipulisati brojačem.

„Prodavac koji želi da lažira brojke, za mesto na kome može promeniti brojke saznaje uglavnom preko prijatelja, na preporuku. Ipak, ima servisa i koji se sami oglašavaju da vraćaju kilometražu“, objašnjava Lazarević.

Da vraćanje kilometraže na vozilima danas predstavlja veoma jednostavnu proceduru dokazuje i činjenica da se na internet oglasima mogu pronaći univerzalni uređaji za korekciju, po ceni od oko 30.000 dinara. Sa druge strane, za određene marke vozila, oni koštaju znatno manje – oko 5.000.

Kako ističe, oni to rade pod krinkom „upisivanja kilometraže na satu“.

„Kada ih pitate zbog čega to rade, pravdaju se time da je klijent stavio drugi sat na automobil, jer prvobitni nije bio ispravan – pa su zbog toga ukucali kilometražu sa starog sata“, kaže naš sagovornik, podsećajući da servisi to ne bi smeli da rade, kako zbog kršenja zakona, tako i iz etičkih razloga.

Zaštita kupaca

Zakonom o zaštiti potrošača prodavci polovnih automobila obavezani su da kupcima daju garanciju na kupljenu robu.

Zakon propisuje da je prodavac dužan da u ugovoru navede pravo na reklamaciju u trajanju od godinu dana, a ako to nije istaknuto, onda važi zakonski rok reklamacije od dve godine.

Ipak, prodavci to često izbegavaju, a kupci koji se oslanjaju na usmeni dogovor i isplate automobil bez ikakve potvrde, nemaju maltene nikakvu zaštitu pred zakonom.

Još jedan u nizu problema je to što kupac zakonska prava ne može da traži ukoliko nema račun za kupljeni auto,tj. ako ga je kupio od nelegalnog prodavca.

Iz ovih razloga, kupcima se savetuje da ne kupuju kola bez pismene garancije ili prethodnih servisnih provera ispravnosti podataka o automobilu kao i samog vozila.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari