čitanjeFoto: Shutterstock/VGstockstudio

 

Čitanje odštampanog teksta poboljšava razumevanje mnogo više nego čitanje bilo koje vrste digitalnog teksta, pokazala je jedna nova studija.

Istraživači Univerziteta u Valensiji analizirali su više od dvadeset studija koje su obuhvatile čitanje u periodu od 2000. do 2022. i koje su uključivale skoro 470 hiljada učesnika.

Njihov zaključak je da čitanje štampe može poboljšati sposobnost razumevanja nakon dužeg perioda vremena šest do osam puta više nego čitanje digitalnog materijala.

„Povezanost između frekvence digitalnog čitanja iz zabave i razumevanja teksta je blizu 0″, rekao je Ladislao Salmeron, profesor sa gorepomenutog univerziteta i jedan od autora studije.

„Moguće da je to zbog toga što je lingvistički kvalitet digitalnih tekstova često niži od onog koji se tradicionalno nalazi u štampanom tekstu“, dodao je on.

Primer za to je tekst na društvenim mrežama, koji je u razgovornom stilu i kome fali kompleksne sintakse i zaključivanja.

Salmeron je dodao i da ljudi mnogo pliće gledaju digitalne tekstove od štampanih, gde je ujedno češće i da samo pregledaju tekst, bez detaljnog čitanja.

To znači da se čitalac ne upušta puno u samu naraciju, niti skroz razume kompleksne odnose u informativnom tekstu.

Istraživanje, koje je objavljeno u izdanju Review of Educational Research, takođe je pokazalo da, iako postoji negativna povezanost između ditigalnog čitanja i razumevanja kod učenika osnovnih škola, to postaje pozitivnije za učenike srednjih škola i studente.

Čitanje je zdrava i korisna navika

Salmeron ukazuje da bi to moglo da bude zato što mlađa deca teže mogu da savladaju distrakcije poput poruka koje im stižu, što je često u digitalnom čitanju.

„Znamo da nam sposobnost regulisanja spoznaje raste tokom adolescencije. Zbog toga deca nisu baš sposobna da regulišu pažnju tokom digitalnog čitanja.“

Čitanje štampanih izdanja poboljšava razumevanje mnogo više od digitalnog teksta, kaže studija 1
Foto: Shutterstock/Bits And Splits

Autori istraživanja takođe su zaključili da deca koja čitaju preko ekrana imaju manju šansu da usvoje akademske termine u periodu kada se prebacuju iz čitanja iz zadovoljstva u čitanje kako bi nešto naučili.

Oni nisu skroz protiv čitanja sa ekrana, samo su došli do zaključka da to ne donosi iste benefite kao čitanje sa štampanih materijala.

Povezanost između čitanja sa ekrana i male sposobnosti razumevanja prisutna je bez obzira na vrste tekstova koje se čitaju.

To znači da čak i oni koji listaju Vikipediju neće poboljšati ovu sposobnost na nivou onih koji se posvete nečem odštampanom.

Izvor: The Guardian

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari