Obično se javlja u kasnoj trudnoći, ili posle porođaja, kod višerotkinja, blizanačkih trudnoća, nakon carskog reza, kao i kod fizički neaktivnih žena (slabost trbušne muskulature).

Dijastaza se javlja u oko 30% trudnoća, predstavlja razdvajanja mekih struktura središnje linije (lineae albae) ravnog trbušnog mišića.

Prednji trbušni zid ne može više da se rastegne pod pritiskom uvećane materice i ploda. Zbog nemogućnosti daljeg rastezanja i hormonskog disbalansa, dolazi do razmicanja na najmekšem delu. Bol duž središnje linije ukazuje na pojavu dijastaze, ali nije uvek prisutan.

Problem je funkcionalne, zdravstvene i estetske prirode. Mesto razdvajanja trbušnog mišića je iznad i ispod pupka (češće iznad) i može doći do:

  • pojave pupčane kile (hernije), pulmonalne i urogenitalne disfunkcije
  • spuštanja organa
  • bolova u abdomenu, karlici i slabinskoj kičmi i slično

Uradite test

Sami možete proveriti da li je došlo do razdvajanja (dijastaze) tako što legnete na leđa (kolena savijena), glavu malo podignete napred i ako napipate deo koji je mekan i natečen, gde mogu da stanu 2 prsta (2.5cm), reč je o dijastazi. Ako je razmak između mišića veći od 2.5cm, u pitanju je patološka dijastaza, koja treba da se tretira.

-normalna 2cm

-patološka iznad 2,5cm.

* Kod većih razmicanja savetuje se nošenje pojasa (nakon porođaja), kod manjih je nošenje kontraindikovano (umanjuje aktivnost trbušnih mišića, usporava se proces zarastanja). U mirovanju skidati pojas.

* Ukoliko imate kilu, neophodno je da vežbate (uz nadzor fizioterapeuta), kako biste ojačali trbušnu muskulaturu, uz obavezno nošenje odgovarajućeg pojasa pri podizanju tereta.

* Svaka nova trudnoća mora da se planira uz konsultaciju sa lekarom.

Prevencija

Ako planirate trudnoću, bilo bi dobro da vežbate, u cilju prevencije (pilatesom jačate mišiće trbuha i donjih leđa).

U trudnoći, posebno u visokom stepenu, što manje opterećivati trbušne mišiće. Kod ustajanja iz kreveta, prvo prebaciti težinu tela na bok, spustiti noge na pod i rukama se odignuti od podloge.

Nakon porođaja, pazite kako podižete bebu iz krevetića – savijte noge u kolenima, da biste aktivirali više mišiće nogu. Prevelik napor dovodi do pojave kile.

Cilj vežbanja:

Ojačati poprečni trbušni mišić (m.transversus abdominis), pravilno aktivirati kose trbušne mišiće (mm.oblique externi et interni), uvesti vežbe disanja, stabilizacije i balansa.

NAPOMENA: vežbe raditi polako, koncentrisano, disati pravilno i praviti pauze, 10-tak ponavljanja.

Tekst preuzet sa portala NajboljaMamaNaSvetu.com