Kako ishrana može da izazove kašnjenje menstruacije 1Foto: Pixabay/Rawpixel

Sve veći broj žena gubi menstruaciju jer prate trendove restriktivnih dijeta i prekomernog vežbanja koji im se serviraju po društvenim mrežama, kažu stručnjaci.

Nutricionisti upozoravaju na porast slučajeva hipotalamične amenoreje, stanja u kojem telo ulazi u “režim preživljavanja”, što dovodi do zaustavljanja menstruacije. To je reverzibilni poremećaj uzrokovan stresom povezan sa gubitkom težine, prekomernim vežbanjem i fizičkom traumom.

„Ako vaše telo misli da gladuje, ono zaustavlja normalnu proizvodnju i funkciju hormona“, kaže ginekološkinja Heder Bartos. „U ekstremnim niskokaloričnim situacijama, vaše telo pokušava da preživi, ne brine o trudnoći”, objasnila je.

Zato se generalno preporučuje „dobro izbalansirana ishrana sa celim žitaricama, povrćem, voćem, proteinima i mlečnim proizvodima koji sadrže malo zasićenih masti“, a takođe ne smete da budete u velikom kalorijskom deficitu – morate da unesete dovoljno kalorija da nadoknadite ono što sagorevate. To znači da ako puno vežbate, vašem telu je potrebno više kalorija.

Preskočite dijetu sa malo ugljenih hidrata

Neunošenje dovoljno ugljenih hidrata može izazvati kašnjenje menstruacije ili čak propuštene cikluse (amenoreja). Dijeta sa malo ugljenih hidrata može poremetiti funkciju štitne žlezde i smanjiti nivo leptina u telu. Leptin proizvode masne ćelije i pomaže u regulisanju reproduktivnih hormona.

Stručnjaci preporučuju unos od 225 do 325 grama ugljenih hidrata dnevno ako se držite dijete od 2.000 kalorija. To znači da bi trebalo da dobijete oko 45 do 65 procenata ukupnog dnevnog unosa kalorija iz ugljenih hidrata.

Problem s ishranom bogatom vlaknima

Vlakna mogu smanjiti koncentraciju: progesterona, estrogena, luteinizirajućeg hormona (LH) folikulostimulirajućeg hormona (FSH). Istraživači sumnjaju da je to razlog zašto žene koje jedu ishranu bogatu vlaknima imaju manji rizik od razvoja raka dojke, piše Health.

Ovi hormoni takođe igraju važnu ulogu u reproduktivnom procesu tela i kao rezultat toga, konzumiranje previše vlakana, može uticati na ovulaciju, kašnjenje menstruacije ili dovesti do toga da je potpuno preskočite.

Ipak, ne podržavaju sva istraživanja ovu ideju, neke studije nisu pronašle nikakav uticaj vlakana na ovulaciju i menstrualne periode.

Stručnjaci preporučuju unos 25 do 30 grama vlakana dnevno.

Namirnice koje mogu pomoći kod neredovne menstruacije

U nastavku pogledajte neke od namirnica koje navodno pomažu regulisanju ciklusa.

Đumbir

Đumbir je veoma koristan za vaše zdravlje – od lečenja prehlade do poboljšanja varenja, a sadržaj vitamina C i magnezijuma u đumbiru čak može pomoći vašoj materici da se kontrahuje, što može da započne menstruaciju.

Cimet

Osim što će poboljšati ukus vaših jela, cimet se može koristiti i za normalizaciju ciklusa. Zagreva telo iznutra, što povećava protok krvi.

Aloja vera

Aloja vera pomaže u kontroli i upravljanju vašim hormonima, što reguliše vaše menstruacije. Za najbolje rezultate, pomešajte jednu kašičicu meda sa svežim gelom od aloje i jedite svaki dan pre doručka.

Kurkuma

Kurkuma ima mnoga lekovita svojstva i može se konzumirati za lečenje neredovnih menstruacija. Uzmite je sa toplim mlekom i medom pre spavanja. Takođe može biti od koristi u lečenju grčeva tokom ciklusa.

Ananas

Ananas sadrži enzim koji se zove bromelain. Pomaže u odvajanju sluzokože materice, čime počinje menstruacija. Ovo voće takođe povećava proizvodnju crvenih i belih krvnih zrnaca, što pomaže u protoku krvi.

Peršun

Peršun takođe može biti efikasan lek za neredovne menstruacije. Povećava protok krvi u telu što pomaže u regulisanju ciklusa menstruacije. Možete jesti kuvani peršun ili piti čaj od peršuna svaki dan za najbolje rezultate.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.