Teleskop Džejms Veb otkrio spektakularnu sliku galaksije 1Foto: NASA - National Aeronautics and Space Administration

Američka svemirska agencija Nasa objavila je danas retku i izvanrednu sliku galaksije udaljene 500 miliona svetlosnih godina, galaksije Kolski točak, čiji prstenovi se pojavljuju izuzetno jasno zahvaljujući novom svemirskom teleskopu Džejms Veb.

Kao i za naš Mlečni put astronomi misle da je galaksija Kolski točak u prošlosti bila spiralna galaksija, ali neki spektakularan dogadjaj joj je dao formu, sudar sa drugom manjom galaksijom, koja se ne vidi na slici.

Tada su se formirala dva prstena od centra kolizije slična koncentričnim krugovima koji se naprave ubacivanjem kamenčića u vodu. Zbog tog izgleda dobila je ime.

Prvi prsten, koji je više u centru, je jako svetao, a drugi, spolja, je u ekspanziji 440 miliona godina.

Tokom svoje ekspanzije prsten probija okolni gas i izaziva formiranje zvezda.

Ta galaksija je već vidjena preko svemirskog teleskopa Habl ali infracrveni kapaciteti Džejms Veba otkrivaju nove, do sada skrivene detalje, i omogućava da se vidi kroz veliku količinu prašine.

Kompozitna slika nastala posmatranjem dva naučna instrumenta teleskopa donosi takodje dve manje galaksije, kao i mnoge druge u pozadini. ;

Galaksija Kolski točak je i dalje u prelaznom stanju, navela je Nasa u saopštenju.

Teleskop Džejms Veb „nam daje pogled na njeno sadašnje stanje ali takodje nam daje ideju o tome šta joj se dogodilo u prošlosti i kako će se razvijati u budućnosti“, navela je Nasa.

Teleskop Džejms Veb, inženjerski dragulj vredan 10 milijardi dolara, lansiran je u svemir pre oko sedam meseci i nalazi se na 1,5 miliona kilometara od Zemlje.