Aleksandar Vučić i Mate Rimac 1foto medija centar

Dva izuzetno značajna privredna događaja obeležila su ponedeljak 5. jul. Jedan sigurno i celu poslovnu godinu.

Prvi je odjeknuo kao bomba u svetskoj auto industriji a dogodio se u Dubrovniku, na Lovrijencu gde je hrvatski preduzetnik Mate Rimac sklopio „posao života“ s Poršeom i Folksvagenom i postao najveći pojedinačni vlasnik kultne marke automobila Bugati.

Drugi događaj nije imao efekat bombe u svetskim razmerama, ali se predsednik Srbije Aleksandar Vučić potrudio da od kamena temeljca buduće fabrike za popravke delova avio motora u Novoj Pazovi nemačke kompanije MTU aero endžins, globalnog igrača u avio industriji, napravi spektakl i svoj, još jedan, marketinški vatromet.

Nemačka kompanija MTU jeste nesporno cenjen i pouzdan proizvođač avio motora. S druge strane, Bugati je automobilska ikona iza koje stoje vrhunski proizvođači automobila Porše i Folksvagen. I za Srbiju i za Hrvatsku, ova dva događaja predstavljaju veliki i značajan iskorak u međunarodnu podelu rada. Nezahvalno je vagati, ali nesumnjivo je spektakularniji i učinkovitiji posao koji je sklopio Mate Rimac od kamena temeljca za fabriku koja će popravljati delove avio motora u Novoj Pazovi. Nije, međutim, namera ovog teksta da upoređuje šta je spektakularnije i ko je više dobio – Hrvatska ili Srbija – u ovim neverovatnim investicionim transakcijama u ponedeljak 5. jula.

Namera je da još malo osvetli prirode političkih sistema dve susedne države i istakne, ipak krucijalne, razlike u njihovom poimanju odnosa politike i biznisa.

Događaj prvi

Na ceremoniji polaganja kamena temeljca za MTU fabriku u Novoj Pazovi predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je: „Tri godine sanjamo ovaj dan“.

I zatim dodao „da smo se borili za njih“.

Predsednik Vučić objasnio je da su „u pitanju fantastični investitori“.

Predsednik Vučić je istakao: „Dobro smo se cenjkali i trgovali s njima i uštedeli pet miliona evra, a za nas nije malo pet miliona evra“.

Potom je predsednik Vučić napomenuo: „Biće to velika promena za Novu Pazovu, jer donosi nešto novo, mnogo više prihoda za Pazovu“.

Onda je predsednik Vučić naglasio da će „zaposliti deo naše dece iz tehničke škole u Pazovi“.

Predsednik Vučić je zatim otkrio da „uskoro vodimo ljude na obuku u Nemačku“.

Predsednik Vučić otkrio je da je „nama u ovome konkurencija bila jedna zemlja EU, ali je investicija došla kod nas jer smo se za to borili, jer nam je stalo da zaposlimo naše ljude, ovde će plata biti tri puta veća od prosečne plate u Srbiji“.

Predsednik Vučić objasnio je da nam je „MTU veoma pouzdan partner, a sve je u pouzdanosti, poverenju i sigurnosti“.

Predsednik Vučić je napomenuo da je „ponosan i siguran da ćemo još mnogo toga zajedno da uradimo u Srbiji“.

Predsednik Vučić zatim je izrazio uverenje „da ćemo se mi i dalje boriti za investicije iz Nemačke“.

Predsednik Vučić nije propustio priliku da istakne da će i ova investicija „doprineti ubrzanom napretku Srbije“.

Tim povodom predsednik Vučić objavio je da smo „planirali 10,6 odsto rast da bismo dostigli na godišnjem nivou šest odsto. Očekujemo drugi kvartala 15 odsto, posle 1,7 u prvom, što je 8,35 na polovini godine“. Zatim je predsednik Vučić zaključio: „Mislim da će malo koja zemlja u Evropi moći da se po tome poredi sa Srbijom“.

(Svi citati preuzeti iz domaćih medija).

Događaj drugi

Samo nekoliko sati kasnije i nekoliko stotina kilometara dalje od Nove Pazove, u dubrovačko predvečerje iznad Lovrijenca zasijala je u punom sjaju na svetskom poslovnom nebu preduzetnička zvezda – Mate Rimac, osnivač i glavni izvršni direktor kompanije Rimac Automobili.

Na promociji super brenda Rimac Bugati, Mate Rimac je izjavio: „Ovo je uzbudljiv trenutak u kratkoj, ali burnoj istoriji Rimac Automobila“.

Mate Rimac je zatim podsetio: „U 12 godina od osnivanja kompanije prošli smo puno toga. Ali da mi je netko tada ovo najavio teško bih u to vjerovao. Imali smo osam zaposlenika kada smo prvi put pokazali Concept_One. Danas u našoj firmi rade 1.000 ljudi iz 40 zemalja, a mi i dalje radimo u Hrvatskoj što je uvijek bila moja velika želja“.

Potom je Mate Rimac objavio: „Danas objavljujemo početak nove kompanije Bugatti Rimac. Prava je čast što smo sada dio iste kompanije s Bugattijem, tvrtkom koja ima tako dugu tradiciju. Želimo stvarati sljedećih 110 godina. Rimac grupa bit će većinski vlasnik tvrtke Bugatti Rimac. I još jedna nova kompanija Rimac Technology bit će u 100 posto vlasništvu Rimac grupe. Bugatti i Rimac će nastaviti kao zasebni brendovi. Novi kampus koji radimo u Hrvatskoj bit će dom kompanije Bugatti Rimac. S vremenom će tu raditi 2.500 zaposlenika“.

Zatim je Mate Rimac objasnio da su ovom poslu „prethodili mjeseci pregovora sa Folksvagenom i Porsche-om, čiji je glavni cilj bio preko Bugattija preuzeti većinski udeo u kompaniji Rimac automobili. Tome smo se odlučno opirali i tako sačuvali od preuzimanja inovativni deo kompanije, prije svega razvoj baterija i drugih električnih rešenja za vozila“.

Mate Rimac je konstatovao da se „Rimac i Bugatti savršeno nadopunjuju. Kao mlada, agilna i brza automobilska i tehnološka tvrtka, osvojili smo povjerenje partnera i snažnu poziciju u industriji električnih tehnologija visokih performansi“.

Potom je Mate Rimac objasnio da će se „proizvodnja i razvoj komponenti za Bugatti ubuduće odvijati u novom Rimac kampusu u Svetoj Nedelji kod Zagreba“.

Mate Rimac je priznao da mu je „inspiracija bio Nikola Tesla i njegova postignuća i da je uvijek želio dokazati da električni automobili mogu biti uzbudljivi, još dok je počinjao u garaži“.

Pred kraj obraćanja Mate Rimac nije propustio da kaže: „Ima veliki zadatak da biznis koji ću voditi bude održiv i profitabilan“.

Na kraju se Mate Rimac zahvalio izvršnom direktoru Poršea Oliveru Blumu i zameniku predsednika Poršea i finansijskom direktoru Lutcu Meškeu: „Hvala vam obojici na povjerenju u Rimac grupu i što ste tako sjajni partneri i prijatelji. Sada imamo zajedničku odgovornost odvesti Bugatti u budućnost. Kao što je Etore Bugatti rekao ‘Ako je usporedivo, onda nije Bugatti'“.

(Svi citati preuzeti iz hrvatskih medija).

Epilog

Na Lovrijencu u ponedeljak naveče nisu primećeni ni hrvatski predsednik Zoran Milanović, ni premijer Andrej Plenković. Ostalo je nepoznato (mada i nije mnogo važno) šta oni misle o „poslu života“ kojim je preduzetnik Mate Rimac uzdrmao svet i uveo Hrvatsku u super ligu svetske automobilske industrije. Očigledno predsednik i premijer misle da nije njihov posao da se mešaju u biznis stvari.

Autor je novinar

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari