Avioni, kamioni... 1Foto: Luca Marziale / Danas

Kod većine avionskih nesreća misterija se uglavnom tiče uzroka pada aviona. Kod nesreće koja se u subotu uveče dogodila na severu Grčke, uzrok se manje više zna imajući u vidu da je avion „antonov 12“ proizveden još šezdesetih godina u Sovjetskom Savezu. Ipak, to ne znači da su sve nedoumice razvejane.

Glavna misterija koja okružuje slučaj je kuda se nesrećna posada uputila. Zvanična verzija srpskog Ministarstva odbrane kaže da je avion za krajnju destinaciju imao Bangladeš, čije je ministarstvo kupilo 11,5 tona školskih mina i pratećeg oružja za obuku trupa. Ovo je potvrdio i direktor privatne firme Valir koja je mine prodala, tvrdeći da je Bangladeš naručio prevoz.

Iz ukrajinske kompanije Meridian ltd koja je mine prevozila su potvrdili da je osam poginulih članova posade iz Ukrajine bez detalja o tome šta su i gde prevozili.

Nasuprot zvaničnoj, postoji i nezvanična verzija događaja. Po ovoj, oružje je zapravo putovalo za Ukrajinu, gde je potražnja za sličnom robe vrlo visoka ovih dana. Glavni argument zagovornika ove teze jeste da je robu prevozila ukrajinska kompanija, a da je tokom ratnog stanja celokupna privreda zemlje podređena ratnom cilju.

Posledično, cela ujdurma oko Vučićevog iznenadnog odlaska u Jasenovac i još iznenadnije zabrane Hrvatske samo je na brzinu sklepani krizni PR, malo nacionalističke prašine u očima domaće javnosti.

Problem sa ovom verzijom je što se temelji isključivo na pretpostavkama i sumnjama. Polazi od činjenice da je u toku rat i pravi skok u zaključivanju da ukrajinski avion može isključivo da vozi oružje za Ukrajinu. Da bi se prihvatila ta premisa, istovremeno mora da se prihvati još nekoliko sudova koji iz nje izviru.

Jedna je da su državni organi Srbije, koji mesecima oklevaju da uvedu i simboličke sankcije Rusiji, sada odlučili da se mnogo direktnije uključe u rat u Ukrajini. Druga je da su državni organi Srbije mislili da mogu ovu pošiljku da sakriju od ruskih obaveštajnih službi. Treća bi bila da Hrvatska i Srbija blisko koordiniraju postupke ne bi li spasili vlast Aleksandra Vučića od neprijatnih pitanja domaće javnosti.

Koliko god nategnute sve ove teze bile, one nisu nemoguće. Međutim, trenutno nisu javno dostupne informacije koje bi ih potvrdile. Ono što je do sada dostupno, govori da je u pitanju tovar mina za Bangladeš koji je prevozila ukrajinska kompanija i koji je nesrećnim slučajem završio tragično.

Srećom, istragom pada aviona baviće se grčki istražni organi tako da je za očekivati da ovo neće biti kraj priče.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari