Da li škola postoji zbog dece ili nastavnika 1Foto: Stefana Savić

Povod za ovaj komentar je razgovor sa prof. Aleksandrom Lipkovskim, predsednikom Nacionalnog prosvetnog saveta (NPS), koji je objavljen pod naslovom „Informatika obavezna, ukidaju se izborni predmeti“ u listu Danas od 17. marta.

Zbog predloženih promena nastavnog plana i programa u osnovnoj školi radi uvođenja obaveznog predmeta Informatika i računarstvo predsednik NPS navodi potencijalne probleme koje NPS mora ozbiljno da razmotri prilikom donošenja odluke:

tehnološki viškovi kako nastavnika fizičkog vaspitanja i tehničkog obrazovanja zbog smanjenja fonda časova, tako i drugih nastavnika zbog ukidanja izbornih predmeta;

kako se računa norma nastavnika koji izvode obavezne vannastavne fizičke aktivnosti umesto obaveznog trećeg časa fizičkog vaspitanja;

organizacioni problemi koje uvođenje blok nastave stvara školama.

Zaključuje prof. Lipkovski da će NPS tražiti od ministarstva projekcije kako će promene u nastavnom planu uticati na broj nastavnika pojedinih predmeta.

Da li je zadatak NPS da sačuva radna mesta nastavnicima i rešava tehničke i organizacione probleme škola ili da obezbedi svoj deci kvalitetno obrazovanje za 21. vek, koga nazivaju vekom informacionih i komunikacionih tehnologija? Ovo su generacije koje će biti radno aktivne bar narednih pedeset godina, kako ih škola danas priprema za to? Imamo li pravo da zbog sitnih interesa školujemo decu za zanimanja koja već sada nikome nisu potrebna?

Na facebook-u se pojavio tekst “ Sinoć smo obeležili dvadeset godina mature. Od celog odeljenja samo razredni radi!“ Strašno, ali sebi dozvoljavamo luksuz da ništa ne preduzimamo!

Učenje računarstva i informatike od početka školovanja nije samo priprema za profitabilna zanimanja u oblasti IT industrije već podrška novim pristupima obrazovanju koji ističu rešavanje problema kao ključnu kompetenciju koja se stiče obrazovanjem. Učenjem programiranja dete uči kako da formuliše problem (bilo kog tipa i složenosti), razloži ga na jednostavne korake, uoči njihov sled i povezanost, potrebne informacije i elementarne radnje za prelazak sa jednog koraka na drugi, i konačno verifikaciju I validnost dobijenog rešenja. Računar je glupa mašina i ako naučite da njoj predstavite kako da rešava neki problem, sigurno ćete umeti uspešno da se izborite sa raznoraznim drugim problemima.

U Engleskoj uvode programiranje od početka osnovne škole, a mi zbog eventualnih tehnoloških viškova nastavnika ili organizacionih problema odlažemo ovo učenje za srednju školu. NPS će studiozno proučiti problem i možda i doneti odluku jednoga dana, ali će biti prekasno (ako već nije).

Autorka je profesorka Matematičkog fakulteta u penziji i bivša predsednica NPS

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari