Primenjena nauka u učionicama 1Foto: www.fondation-lamap.org

Promene u obrazovnim sistemima bilo koje zemlje su uvek u prvi plan stavljale resurse i pomoć nastavniku.

Ovde dajemo predlog i kratak prikaz resursa koji mogu biti od koristi profesorima fizike, hemije, biologije koji žele da se angažuju u realizaciji izbornih predmeta (održivi razvoj, primenjene nauka) u prvom razredu gimnazije; na projektnoj nastavi u petom razredu osnovne škole; primeni informatike u realizaciji sadržaja programa iz prirodnih nauka i tehnike kroz projektni pristup.

Podsećanje na neke bitne poduhvate u svetu:

Sovjetski Savez je uspeo da 50-ih godina prošlog veka ostvari primat u osvajanju kosmosa jer je, između ostalih aktivnosti, posebno mesto dato publikovanju kvalitetnih priručnika i udžbenika iz nauka i matematike namenjenih nastavnicima.

Američka naučna i obrazovna zajednica je, nastojeći da prevaziđe zaostajanje SAD na polju osvajanja kosmosa, dala takođe doprinos kreacijom poznatih edicija poput Berklijevog kursa fizike, Fajmanovih lekcija iz fizike. Ove knjige su bile prevedene na ruski, francuski i druge jezike.

Naučno opismenjavanje svakog deteta, kao preduslov njegovog uspešnog uključivanja u izazove sa kojim će se suočiti u XXI veku, podstaklo je nobelovce Žorž Šarpak i Liona Ledermana da pokrenu projekte koje su podržale Francuska akademija nauka i Američka akademija nauka i Smitsonian institut. Ubrzo su ove ideje prihvatili Globalna mreže akademija nauka – IAP, Švedska akademija sa projektom NTA, Kina s projektom Learning by doing, Velika Britanija s projektom Twenty First Century Science – (Nauke za 21. vek), itd. Svi ovi projekti su u prvi plan takođe stavili proizvodnju resursa za nastavnike.

Ove ideje su u Srbiji inspirisale pokretanje projekta „Ruka u testu“ 2001. godine uz izuzetnu podršku i pomoć nobelovca Žorža Šarpaka i francuskih akademika Pjera Lena i Iva Kere. U Srbiji je ideja izrazito podržana od Nikole Hajdina, tada predsednika SANU, Branka Kovačevića, tada rektora Univerziteta u Beogradu, Društva fizičara Srbije, Instituta Vinča…

Digitalna revolucija je dovela do niza uspeha u SAD i razvijenim azijskim zemljama, ali i značajnog zaostajanja Evrope. Zato su naučna zajednica, ekonomisti i političari Francuske formirali neku vrstu konsenzusa o neophodnosti uvođenja informatike kao nauke u predškolsko, osnovnu školu i koledž, jer smatraju da je samo obrazovanjem svih učenika, još od najmlađeg uzrasta, moguće nadoknaditi očigledno zaostajanje Francuske i Evrope u odnosu na SAD i azijske razvijene zemlje, u oblasti informatičke nauke.

Projekat „Ruka u testu“ se prevođenjem i samostalnim kreiranjem resursa za nastavnike, u okviru ugovora Francuske akademije nauka, Srpske akademija nauka i umetnosti i Univerziteta u Beogradu, uključio u pomenute aktivnosti na internacionalnom planu, učestvujući i u tri EU projekta i realizujući akreditovane seminare sa nastavnicima u Srbiji. Ovi resursi mogu biti od izuzetne pomoći nastavnicima u aktuelnim promenama u obrazovnom sistemu Srbije.

PREDLAŽEM DA:

  1. Ministarstvo prosvete kao literaturu za predmete SVET OKO NAS, PRIRODA I DRUŠTVO, INFORMATIKA I RAČUNARSTVO, TEHNIKA I TEHNOLOGIJA, PRIRODNE NAUKE, PROJEKTNU NASTAVU, MATERIJAL ZA UČENIKE SA SMETNJAMA U RAZVOJU, ODRŽIVI RAZVOJ, PRIMENJENE NAUKE 1 … preporuči resurse projekta „Ruka u testu“ (tridesetak priručnika za nastavnike, sajt Ruka u testu http://rukautestu.vin.bg.ac.rs/ ), u kojim se akcenat stavlja na interdisciplinarno praktično podučavanje istraživačkim i projektnim pristupom u oblasti prirodnih nauka, primenjene nauke, tehnologije, informatike….
  2. Pokušajmo da svakoj školi, a time i nastavnicima, stavimo na raspolaganje 14 knjiga (priručnici za nastavnike, knjige za nastavnike i roditelje (izdatih od strane Zavodu za udžbenike i Prosvetnog pregleda) koje bi im omogućile da uspešnije realizuju izborne predmete i projektnu nastavu: Zrnca nauka 2-9, Evropa otkrića, Klima moja planeta i ja, Predavanje nauka u školi (ovu knjigu je Kina štampala u 5.000.000, Francuska u 500.000, a Srbija u 2.000 primeraka), Otkrivanje sveta u predškolskoj ustanovi, Principi i velike ideje naučnog obrazovanja.

Sve knjige na sajtu Ruka u testu: Informatika 1 (od predškolskog do šestog razreda osnovne škole), Informatika 2 (stariji razredi osnovne škole i početni u srednjoj školi), Ekrani, mozak i dete, Energija, Hrana, Svakodnevni objekti, Principi i velike ideje naučnog obrazovanja, Rad s velikim idejama naučnog obrazovanja, Procenjivanje i istraživačkom pristupu, Energija i energije, Materija i materijali,… kao i svi ostali materijali su oduvek dostupni i besplatni svim zainteresovanim. Time bi svaka škola imala i neku vrstu lektire iz nauka, tehnologije, inženjerstva i matematike (STEM)

Svim zainteresovanim profesorima prirodnih nauka, koji imaju pravo da predaju u gimnaziji održivi razvoj, primenjene nauke, realizuju projektnu nastavu u osnovnoj školi, primene informatiku u svom radu, spremni smo da pomognemo kroz seminare.

Autor je autor projekta „Ruka u testu“

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari