Kompromitovana matura 1

Dok se javnost „oporavljala“ od šoka jer veliki broj osmaka u testu iz srpskog na maloj maturi nije znao šta znači glagol „kompromitovati“, pojavilo se novo „kompromitujuće“ pitanje – na slici u zadatku iz istorije trebalo je prepoznati Dositeja Obradovića.

Umesto toga, Dositej je nekim đacima ličio na Kolumba, Galileja, Pupina, Cvijića, Vaska da Gamu, pa čak i na Bendžamina Frenklina. Iako još nema podataka koliko je učenika pogrešilo u dva pomenuta zadatka, mediji su preplavljeni naslovima koji đake stavljaju na stub srama, dok se na društvenim mrežama vodi debata da li su za ove greške odgovorni nastavnici ili roditelji.

Bilo bi zanimljivo videti kako su na ova pitanja odgovorili vukovci, kojih je u svakoj generaciji osnovaca 15 odsto, i šta je napisalo skoro 50 odsto đaka, koji osmi razred uspeju da završe kao odlični. Ocene iz predmeta koji su testirani na završnom ispitu ukazuju da svršeni osnovci imaju zavidno znanje, posebno iz biologije, istorije i geografije, piše u analizi prošlogodišnje mature, a takav zaključak će bez sumnje važiti i za ovu generaciju osnovaca.

Vraćaju li se ovakvi primeri kao bumerang nastavnicima koji masovno dele nezaslužene petice i četvorke nije lako reći bez dokaza, ali se pouzdano može zaključiti da je završni ispit ogledalo domaćeg obrazovnog sistema, i to ne samo po poklanjanju ocena.

Sastavljači testova poslednjih godina insistiraju na funkcionalnim znanjima, što je u redu, ali bi tako trebalo da izgleda i osmogodišnje školovanje. Licemerno je tražiti od đaka da na maloj maturi povezuju znanja iz različitih predmeta, a da se nastava u osnovnim školama uglavnom svodi na sticanje reproduktivnih znanja. Ako tako ne sme da se radi, što poručuje prosvetna vlast, pitanje je šta su preduzeli da se to u školama promeni. Posebno pitanje je da li će i na koji način neko odgovarati za neregularnosti, koje se svake godine dešavaju na završnom ispitu ili će sve ostati na pretnjama „lova na veštice“. U tom stilu počela je i ovogodišnja matura, ocenom ministra da ne veruje profesorima. Prosvetari su se uvredili, jer ih je ministar sve stavio u isti koš, što nije u redu, ali se zaboravlja da izveštaji o realizaciji završnog ispita godinama unazad ukazuju da su ozbiljne neregularnosti činili upravo zaposleni u školama. Nije ovde reč samo o činjenici da neki nastavnici pomažu đacima na testiranju i „žmure“ na prepisivanje već o tome da je utvrđeno da su testovi pogrešno pregledani i da je bilo naknadnog prepravljanja odgovora i dopisivanja poena. Zbog ovakvih stvari mala matura je mnogo više kompromitovana nego „činovnik koji se kompromitovao zbirkom svojih pesama“ i osmaci koji u ovoj rečenici u testu iz srpskog nisu razumeli da se on zapravo obrukao.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari