Trovanje i Kostolac 1

Ovo je stvarnost u kojoj građani Srbije žive.

U toj istoj stvarnosti Ministarstvo za zaštitu životne sredine ćuti o ogromnoj zagađenosti u većini mesta u našoj zemlji. Kada se oglasi ovim povodom, ministar za zaštitu životne sredine Goran Trivan saobraćaj i toplo vreme tokom zimskih meseci označi kao glavne krivce i još poruči: „Hoćete da dišete čist vazduh ili da vozite jeftina vozila?“.

Stari automobili i zima bez padavina, nesumnjivo su doprineli povećanju zagađenosti, ali nisu osnovni uzročnici.

Prema podacima Koalicije 27, koja okuplja NVO posvećene ekologiji, doprinos saobraćaja prekomernom zagađenju suspendovanim česticama bio šest odsto tokom 2018, dok je većina emisija dolazila iz toplana snage manje od 50 MW i individualnih ložišta.

Pored mikročestica u vazduhu, građani Srbije dišu na škrge i zbog ogromne emisije sumpor-dioksida.

Pre mesec dana izveštaj Bankwatch-a pokazao je da je termoelektrana Kostolac B sama emitovala više sumpor-dioksida nego što je dozvoljeno za ceo region uprkos tome što je jedina u regionu koja ima novo postrojenje za odsumporavanje, čija je izgradnja koštala 130,5 miliona evra.

Nefunkcionalno postrojenje, koje je trebalo da počne da radi još 2017, a koje prema nekim informacijama još nije dobilo upotrebnu dozvolu, najbolje pokazuje kako se novac građana opredeljen za ekologiju baca niz vodu.

Da je prethodno pomenutih 130 miliona iskorišćeno kako treba, možda Srbija ne bi zauzela neslavno prvo mesto u istraživanju Globalnog saveza za zdravlje i zagađenja (GAHP) koje je pokazalo da u našoj zemlji prevremeno godišnje umre 175 ljudi na 100.000 stanovnika usled nekog zagađenja, što je najveći broj u Evropi.

Vlast nije reagovala povodom podataka koje je izneo GAHP.

Kao što nije reagovala ni na izveštaj Bankwatch-a, kao što uostalom ćuti svaki put kada mediji prenesu da je zagađenost prevelika.

Dok svi čekamo da čujemo postoji li bilo kakav plan da se Srbija pomeri sa vrha najzagađenijih mesta, Air Visual beleži da je Beograd juče bio na osmom mestu u svetu po nekvalitetu vazduha, ispred gradova u Kini i Indiji.