Foto: FoNet/ TV FoNet

„Upoznajte opštine i gradove u Srbiji – Kula više nije crna ekološka tačka“, „Sremska Mitrovica grad budućnosti i turizma“, „Vršac – oaza zdravlja usred vinograda“, „Šid nudi nezaboravan odmor u Sremu“, samo su neki od projekata za koje je Informer dobio višemilionske sume novca. Najveća sredstva, čak milion dinara, ovaj tabloid je dobio za projekat – Upoznajte Pančevo.

„Bez obzira na to što je plaćen novcem poreskih obveznika i trebalo bi da predstavlja izveštavanje u javnom interesu, novinarski izveštaj objavljen u Informeru o uređenju Kameničkog parka i drugih zelenih površina u Novom Sadu više zvuči kao tekst gradonačelnikove PR službe. Naime, prvi deo članka je zapravo prepisano saopštenje sa sajta Grada Novog Sada koje je objavljeno još u oktobru, dok ostatak čine prepisani delovi iz tekstova sa novosadskog portala 021.rs. Kako Informer navodi, ovaj uglavnom prepisani tekst, nastao je u okviru projekta za koji je taj list dobio milion dinara na poslednjem gradskom konkursu“, navodi se na sajtu Raskrinkavanja, gde se nalazi i baza podataka projektnog sufinansiranja firmi u vlasništvu Dragana J. Vučićevića.

Dok navodno promoviše lepote Srbije, Informer istovremeno gubi sudske sporove zbog kleveta, laži i narušavanja ugleda političkih neistomišljenika Aleksandra Vučića i njegovog režima, a njegov vlasnik Dragan J. Vučićević „proziva“ list Danas i ostale nezavisne medije zbog novca koji su na konkursu za projektno finansiranje dobili od Ministarstva kulture i informisanja. Iako je ta suma znatno manja od one koju Informer i ostali prorežimski tabloidi dobijaju. I običnom čitaocu jasno je da Informer ne promoviše turizam već umesto toga najavljuje ratove i vanredna stanja.

Novinar Slaviša Lekić kaže za Danas da je „od osobe koja flertuje sa drvenom klupom“ logično očekivati i ono što je apsolutno van granica normalnog.

– Zato je u ovom slučaju sasvim normalno da vlasnik novina na čijim je stranama vanredno stanje permanentno, propagira turističke lepote Srbije. Da urednik tabloida gde su najave rata dnevna rutina, paralelno bude i lider promocije turizma u Srbiji. Da Vučićev medijski kerber, kreator „haosa u najavi“, detektor „državnih udara“ i autor spiskova za odstrel bude promoter oaza zdravlja i ekologije diljem Srbije – ističe Lekić. On dodaje da se nekom verovatno učinilo da je korisno da paralelno sa stranama o ukrajinskom scenariju, kosovskom scenariju ili makedonskom scenariju, naslovima o krvavim planovima, planovima za okupaciju, paklenim planovima, opasnim planovima ili zločinačkim planovima, te tekstovima o žutoj ološ ekipi, izdajnicima, plaćenicima, zaverenicima, đilasovcima, jeremićevcima, obradovićevcima i stoci bezrepoj, „imamo strane, naslove i tekstove o prirodnim lepotama Srbije“.

– Atak na takvu koncepciju nije samo atak na slobodu informisanja već i na autonomiju distribucije budžetskih sredstava. A znamo kome to nije po volji i kome smeta jak i turistički orijentisan Informer: Danasu i ostalim Đilasov/Šolakovim medijima koji su se evo urotili i protiv turističkih kapaciteta Srbije i samog predsednika Aleksandra Vučića koji nesebično obilazi naše turističke destinacije i na taj način ih, zajedno sa Informerom – promoviše – zaključuje Lekić.

Sličnog mišljenja je i nekadašnji predsednik NUNS-a Vukašin Obradović koji kaže da je koncept projektnog sufinansiranja doveden do apsurda „tako da je Informer na pomenute konkurse na kojima je dobio te silne milione mogao poslati prazan papir ili projekat o flori i fauni na Marsu, ishod bi bio isti“.

– Vlast je definitivno pretvorila projektno sufinansiranje u sistem finansijske podrške podobnim medijima, čak i tabloidima, poput Informera, Alo ili Srpskog telegrafa, tako da prvi potez u stvaranju novog medijskog sistema mora biti zaustavljanje ovog dotoka javnog novca do partijskih glasila. U isto vreme, mediji koji nisu pod kontrolom vlasti guše se u ekonomskoj iznudici bez načina da obezbede sredstva za projekte od javnog interesa – ističe Obradović za Danas. On dodaje da je u oblasti projektnog finansiranja medija potrebna temeljna reforma jer je napravljena prava medijska hobotnica sa već unapred određenim ciframa, članovima komisija, gongo udruženjima novinara „koja popunjavaju osnovnu zakonsku formu“.

Vučićevićev „Insajder tim“ koji stoji iza Informera je samo na beogradskom konkursu dobio ukupno šest miliona dinara za 2019. godinu.

– U prethodnoj godini su dobili, recimo, zajedno na svim konkursima koliko smo uspeli da skupimo podatke – odnosno Raskrinkavanje skuplja te podatke i ima ih na svom sajtu – oni su dobili nekih 8,9 miliona dinara, što je više nego što je ovih 7, 8 medija zajedno dobilo na konkursu Ministarstva kulture, rekla je Tamara Filipović iz NUNS-a za N1. Ona je podsetila i da je u poslednjih pet meseci 2018. godine Informer prekršio novinarski kodeks čak 600 puta.

Pajtić: Vučićević je prvi pljuvač Srbije

– Jasno je da je Informer glasilo vladajuće stranke, batina kojom režim udara po političkim protivnicima. Za vlasnika i glavnog urednika Informera ovo su izuzetno mali iznosi. Znajući koliko je duboko u svim porama sistema, kao prvi pljuvač Srbije, nema dileme da su njegovi izvori neuporedivo zamašniji. Dovoljno je pomenuti njegovu ulogu u preprodaji malina i sve je jasno. Nema tog pripadnika i sluge Vučićevog režima koji se neće basnoslovno obogatiti – ocenjuje za Danas bivši predsednik DS Bojan Pajtić.

Povezani tekstovi