IKEA otpušta dvadesetak radnika u Srbiji, ali planira nova zapošljavanja 1Foto: Stefan Vanoverbeke/ IKEA

Srpska Ikea koja je počela da radi prošle godine, danas je najavila da će 23 radnika dobiti otkaze.

Prema prvim informacijama, na udaru će biti srednji slojevi zaposlenih, dok će radnici u prodajnim objektima biti izuzeti iz tih mera. Zvaničnici kompanije tvrde da je to deo „projekta transformacije i izmenjenog koncepta prodaje“ koji će u narednih nekoliko godina omogućiti otvaranje novih radnih mesta. U razgovoru za Danas, Stefan Vinoverbeke, generalni menadžer Ikee za Jugoistočnu Evropu, odnosno Ukrajinu, Rumuniju, BiH, Hrvatsku u Srbiju, objašnjava zbog čega Ikea posle decenija rada po sistemu koji je postavio osnivač, sada menja globalnu strategiju.

– Ikea menja strategiju jer se svet oko nas menja brzinom koju nikada do sada nismo videli. Sektor maloprodaje je prošao kroz velike promene, naši kupci sve više koriste digitalne tehnologije, njihove potrebe i očekivanja su danas značajno drugačiji nego nekad. Danas oni uglavnom žive u urbanim centrima, ne poseduju automobile i nemaju uvek dovoljno vremena do dođu u naše robne kuće, koje su uglavnom locirane izvan gradskog jezgra. Ovo su razlozi zašto se Ikea menja na globalnom nivou. Ovde u Srbiji i regionu jugoistočne Evrope ćemo uspostaviti nove takozvane dodirne tačke s kupcima, kakvi su punktovi za preuzimanje proizvoda ili manje prodavnice u gradskim centrima, a u isto vreme ćemo značajno razviti naše digitalne servise i nastaviti sa investicijama u ovom regionu.

* Koje će kategorije zaposlenih u Srbiji i globalno biti obuhvaćene transformacijom?

Uticaj je različit u zavisnosti o kojoj je poslovnoj jedinici reč, ali u ovoj fazi primarno će biti obuhvaćena odeljenja za ljudske resurse, nekretnine i poslovni razvoj, kao i logistika. Kako budemo nastavljali s procesom transformacije, tako ćemo analizirati i druge delove organizacije, ali je važno napomenuti da ćemo u naredne dve godine, kako na globalu tako i u našem regionu, imati više zaposlenih nego danas. U regionu se trenutno fokusiramo na funkcije u našoj regionalnoj kancelariji Ikea Jugoistočna Evropa, sa sedištem u Beogradu, koja pruža podršku poslovanju u Srbiji, Hrvatskoj, Sloveniji, Rumuniji i Ukrajini. Do kraja transformacije u Srbiji i u regionu otvorićemo 706 novih radnih mesta kroz otvaranje novih robnih kuća, punktova za preuzimanje robe i digitalnih usluga. U isto vreme 23 radna mesta će biti višak u centralnoj kancelariji, dok će uticaj na robne kuće biti minimalan. Nastavljamo razgovore s našim zaposlenima o tome kako da zajedno sprovedemo promene, a u skladu s našim vrednostima i tako da svaki zaposleni dobije potrebnu podršku.

* Da li će novim radnim mestima biti ojačan sektor onlajn prodaje i koliko se tu računa na kadrove iz Srbije?

Apsolutno, želimo da nakon završene transformacije naši potrošači mogu da, recimo, pretraže, pronađu, izaberu i kupe proizvod u roku od pet minuta. Zbog toga je naš prioritet da u potpunosti iskoristimo elektronsku trgovinu i više se koncentrišemo na radna mesta koja pružaju dodatnu vrednost našim današnjim i budućim kupcima. Posebno ćemo nastojati da privučemo i izgradimo snažnije kompetence u oblastima digitalnih tehnologija, analize podataka i personalizacije. Sedište naše regionalne kancelarije nalazi se u Beogradu i prirodno je da zbog toga računamo da lokalne stručnjake kada budemo tražili nove veštine.

* Po kojim uslovima sadašnji zaposleni odlaze iz Ikee?

Fokusirani smo da zadržimo što je više moguće talenata u okviru kompanije Ikea. Iz tog razloga ćemo pružati podršku našim zaposlenima da pronađu sledeću priliku unutar kompanije, ovde ili u inostranstvu. Za one koji ne pronađu novu šansu u kompaniji IKEA, obezbedićemo otpremninu koja će ići iznad zakonskog minimuma i biti zasnovana na principu interne jednakosti. Mi ćemo na kraju ovog procesa zapravo imati više radnih mesta u jugoistočnoj Evropi nego što ih imamo danas.

* Koliko ste zadovoljni rezultatima poslovanja u Srbiji?

Veoma smo zadovoljni rezultatima u Srbiji i primećujemo dosta pozitivnih trendova. Na srpskom tržištu proizvoda za opremanje doma imamo najveći udeo u odnosu na druge zemlje u regionu, a ono je istovremeno od našeg dolaska prošle godine poraslo za 14 procenata. Nedavno smo odlučili da pokrenemo novi investicioni ciklus u Srbiji s Beogradskim trgovačkim centrom koji će se nalaziti neposredno do naše robne kuće. Investicija je vredna oko 50 miliona evra i stvoriće 400 novih radnih mesta. Ovaj korak, čini mi se, jasno demonstrira našu snažnu posvećenost Srbiji, kao i želju da dalje unapređujemo svoje poslovanje i doprinesemo lokalnom ekonomskom napretku.

* Šta je glavna karakteristike novog pristupa tržištu?

Želimo da IKEA bude pristupačna, dostupna i da posluje u skladu s principima održivog razvoja. Kada kažem dostupna, mislim na digitalne kanale prodaje, fleksibilne usluge kao i mogućnost otvaranja radnji u gradskim centrima. Nećemo imati jedno rešenje za sva tržišta, nego se prilagođavamo specifičnim potrebama naših kupaca u regionu jugoistočne Evrope. Naše robne kuće će se transformisati u izložbene prostore. Robne kuće će takođe postati snažna karika dostavne mreže tako da će, na primer, kupac moći da naruči kauč ujutru i da ga preuzme već istog popodneva.

Ikea ukida 7.500 radnih mesta

Švedska kompanija za opremanje doma Ikea saopštila je da ukida 7.500 radnih mesta širom sveta u okviru nove strategije otvaranja više radnji u centru grada i usmeravanja na internet kupovinu. Ikea je navela da će ovim smanjenjem radne snage moći da se usredsredi na svoju platformu elektronske trgovine, da bi bolje odgovorila potrebama svojih kupaca i bila zgodnija i jeftinija za mnogo više ljudi.

Kompanija uvodi novu strategiju otvaranja radnji u gradskim centrima, koji bi bili dodatak uz veće robne kuće u predgrađima. Tako će otvoriti prodavnice u centrima 30 većih gradova da diversifikuje svoju ponudu.

„Uviđamo da se maloprodajna scena trasformiše u razmerama i brzinom koju do sada nismo videli i Ikea treba da investira u razvoj poslovanja da bi odgovorila na potrebe (potrošača) na bolji i novi način“, rekao je danas Jesper Brodin, generalni direktor Ingka Grupe, najveće maloprodaje u okviru Ikea sistema.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari