Deset najboljih filmova 2022. godine, po izboru magazina Tajm 1foto: IMDB

Decembar više nije rezervisan samo za upadanje u predpraznično raspoloženje, već je i tu da bi pročitali „mali milion“ lista najboljih filmova, serija i generalno popkulturnih stvari iz prethodnih 12 meseci. Jedna od interesantnijih je lista najboljih filmskih dostignuća magazina Tajm.

Kritičari ove medijske kuće primetili su kako su izgleda dani svedenije produkcije indukovane koronom iza nas, i da su filmovi opet raskošni i veliki. Barem to svakako možemo da kažemo za prvo mesto ove liste na kojoj se našao ni manje ni više nego Stiven Spilberg i njegov novi film „The Fabelmans“.

Ovo je veoma lična, gotovo pa autobiografska priča o slavljenju filma, kroz oči dečaka kom se roditelji razvode. Mišel Vilijams i Pol Dejno glume Mici i Berta Fabelmana, zamene za Spilbergove stvarne roditelje. Njihovi nastupi su među najboljima u godini, duboko dirljivi i delikatni. Odmah iza Spilberga je još jedan krajnje emotivni uradak, „Aftersun“ (koji smo mogli da pogledamo na nedavno završenom Festivalu Autorskog Filma). U debiju škotske rediteljke Šarlot Vels, pratimo jednaestogodišnju Sofi koja odlazi na raspust sa ocem (izvanredni Pol Meskal). Mnogo godina nakon tog putovanja, devojčica kad odraste počeće da sklapa kompleksniju sliku o tati, dosta drugačiju nego onakvu kakvu je stekla kad je bila jako mala.

Očigledno je da su reditelji bili posebno inspirisani na reminscenciju o godinama sazrevanja i odrastanja, jer na trećem mestu je isto takva priča, „Armagedon Time“, Džejmsa Greja. U filmu, klinac koji predstavlja izmaštanu verziju samog reditelja, počinje druženje sa malim Afroamerikancem u Kvinsu osamdesetih. Na četvrtom je biografski film „Elvis“ Baza Lurmana, s tim što je reditelj bio manje zainteresovan za „straightforward“ priču o kralju rokenrola, već je dosta toga izmaštao, ulepšao i dodao, a i sama priča je više iz perspektive Elvisovog menadžera, koga je tumačio Tom Henks.

Peto mesto je rezervisano za film „Happening“, francuske rediteljke Odri Divan. Priča o abortusu šesdesetih u Francuskoj, dok je ova radnja još uvek bila van zakona, snimljena je po memoarima dobitince Nobelove nagrade Ani Erno. Na šestom mestu je priča o „cancel“ kulturi i izmaštanoj dirigentkinji „Tar“, koju timači uvek sjajna Kejt Blanšet, dok je na sedmom odiseja jednog magarca u filmu „Eo“.

Osmo mesto je rezervisano za italijansku unutrašnjost i istraživanje pećina u filmu „Il Buco“, reditelja Framartina. Na devetom mestu je „Inspection“, priča o gej mladiću koji kad ostane bez mnogo opcija i krova nad glavom, reši da se prijavi u marince. I na kraju, na desetom mestu je rediteljaka Lora Poitras, dobitnica ovogodšnjeg „Zlatnog Lava“ u Veneciji, za „All the Beauty and the Bloodshed“, dokumentarcu o fotografkinji Nan Goldin ali i korupciji u farmaceutskoj industriji.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.