I dalje bez odgovora ko je odgovoran za kulturni skandal 1Foto: Laguna

Događaj koji je šokirao našu kulturnu javnost bez obzira na „imunitet“ na razna skandalozna dešavanja koja je stekla tokom protekle decenije, promocija autobiografije Ace Lukasa u Pozorištu na Terazijama, još uvek nema pravi epilog.

Naime, od direktora ove elitne pozorišne kuće Aleksandra Đaje, uz sva nastojanja Danasa, nismo dobili odgovor na ključna pitanja koja bi malo „razjasnila“ kako se dogodio ovaj „eksces“. Jer, predstavljanje knjige jednog folk pevača i nastup njegovog benda (na pozivnici je pisalo da će posle oficijelnog programa biti upriličen njegov unplugged koncert sa Folk house bendom), je prvi događaj te vrste u istoriji Pozorišta na Terazijama koja datira iz 1949. godine.

A ta pitanja od javnog interesa upućena Aleksandru Đaji su su sledeća: Da li je scena ovog pozorišta iznajmljena za promociju i po kojoj ceni, ili je samo „ustupljena“? Ko je organizator događaja sa kojim je on potpisao ugovor, sam autor ili izdavačka kuća Laguna, koja je objavila knjigu? Da li zakon dozvoljava da pozorišnu scenu može da iznajmi bilo ko, ko plati odrađenu cenu? Da li je on kao direktor imao obavezu da se konsultuje sa članovima Upravnog odbora Pozorišta na Terazijama, ili umetnicima i ostalim zaposlenima ove kuće, pre nego što je dao saglasnost da „kontroverzni“ folk pevač na toj sceni objavi svoje „memoare“ u kojima, između ostalog, veliča kriminalni „zemunski klan“ i ubicu premijera Zorana Đinđića, ispovedajući da njemu nije žao što je ubijen.

A sva ova pitanja su ovog trenutka ključna za srpsku kulturu, i od ogromnog su javnog interesa, jer ako se svi nadležni „zaklone“, i ako odgovorni za to ćute, čekajući da kulturna javnost „popije“ još jedan skandal i da ga zaboravi, onda će vrlo brzo postati uobičajena praksa da i učesnici najvulgarnijih i najbizarnijih rijaliti programa počnu da iznajmljuju, ili, ako imaju „određene“ veze i gratis dobijaju, elitne pozorišne scene za svoje promocije i „performanse“. Jer, ako su rijaliti programi i njegovi junaci tako lako osvojili televizije sa nacionalnim frekvencijama, i ako su u toj oblasti zakoni i regulativa (kao uostalom i u svim drugim), tako agresivno porušeni bez ikakvih sankcija, zašto se oni sada ne bi malo „preselili“ i na pozorišne scene, i malo „profilisali“ svoj lik i delo?

Upravo zbog toga, tražeći odgovore, obratili smo se najodgovornijima za skandal u Pozorištu na Terazijama – Skupštini grada, koja je osnivač beogradskih pozorišta, i Gradskom sekretaru za kulturu Ivanu Karlu.

Naša pitanja su sledeća:

Da li Skupština Grada ima jasnu zakonsku regulativu pod kojim uslovima može da se iznajmljuje ili ustupa pozorišna scena za neke druge događaje?

Da li je direktor pozorišta dužan da se konsultuje sa Gradskim sekretarijatom za kulturu ili članovima upravnog odbora pozorišta pre nego što donese odluku o iznajmljivanju ili ustupanju scene?

Ako je direktorima pozorišta dozvoljeno da ih „privatizuju“ kao svoju „ličnu svojinu“, odnosno, da potpuno samostalno donose odluke o iznajmljivanju i ustupanju scene, da li će na neki način ipak biti sankcionisani ukoliko kulturna javnost oceni da je organizovan događaj koji je neprimeren jednoj elitnoj pozorišnoj kući?

Promocija knjige Ace Lukasa i nastup jednog estradnog folk benda bio je prvi događaj te vrste u istoriji Pozorišta na Terazijama. Da li, kao gradski sekretar za kulturu smatrate da je to što se desilo neprimereno za ugled ne samo jedne tako značajne pozorišne kuće, već i čitave naše kulture?

Ivan Karl je, međutim, rekao da je prava „adresa“ za ova pitanja samo direktor pozorišta Aleksandar Đaja.

Umetnici u strahu

Pokušaj da od nekih poznatih glumaca i drugih umetnika iz Pozorišta na Terazijama dobijemo komentar na događaj koji je nedostojan njihove kuće, takođe je izostao. Svi su izjavili da je pojava Ace Lukasa na njihovoj sceni skandal par exelans koji ne pamte, ali da ne mogu da ga javno komentarišu – plaše se za svoju egzistenciju!

Kako je jedan od najpopularnijih glumaca ove kuće rekao, promocija knjige Ace Lukasa u jednoj visokoj umetničkoj kući samo je simbol da je Srbija probila svoje „dno dna“, i daleko otišla ispod njega“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari