Foto: Iz komada „Zašto je poludeo gospodin R?“/ JDP

Publika je predstavu ocenila sa 4,13.

Moderna pozorišna priča sa mnoštvom asocijacija i kontrapunktova, u čijem su nastanku aktivno učestvovali gumci, istražuje sadašnji trenutak neoliberalnog kapitalizma koji melje čoveka, nameće mu sve oblike kompetitivnosti, uskraćuje identitet, humanost i suštinsku komunikaciju.

Na sceni, na kojoj se prepliću teatar, fikcija i život , u čijoj pozadini su asocijacije i na bivšu Jugoslaviju, smešteni su porodični građanski dom, kompanijski biro, pa i pozorište. Glumci i radnici u pozorištu se neurotično smenjuju na sceni, ne govore ili, poput robota, izgovaraju višeminutne monologe, koje niko ne čuje. Očaj glavnog lika – običnog čoveka od koga svi nešto očekuju, ne dopire ni do publike i on, u trenu duševnog rastrojstva, ubija svoju suprugu, svoje dete i komšinicu. Time konačno dobija identitet jer su mediji, u crnoj hronici, preneli kratku vest o tom zločinu i objavili njegovo puno ime i prezime.

Navodeći da mu je „bilo zanimljivo da pod stare dane u pozorištu proba nešto novo“, Branko Cvejić je kazao da je, kao direktor JDP, 12 godina pokušavao uspostavi saradnju sa Jelčićem.

„ Postali smo prijatelji tako što smo se stalno dogovarali šta ćemo da radimo i nikako se nismo dogovorili, ali to je uspela upravnica Tamara Vučković“, rekao je Cvejić, koji u komadu igra šefa arhitektonskog biroa, u kome gospodin R radi i nadao se unapređenju i većoj plati, kako bi svojoj porodici obezbedio materijalnu sigurnost.

U počeku, kako je svedočio Boris Isaković, koji je bio maestralan u naslovnoj ulozi i koga je publika pozdravila ovacijama, reditelj nije bio siguran u to da će komad ići onako kako ga je zamislio, ali da se nepoverenje topilo kako je odmicao proces pripreme.

– Volim ovu vrstu teatra, jer je vrlo uzbudljiv i zahteva potpuno prisustvo glumca, što je pozorištu danas veoma potrebno – da glumac bude sad i ovde“, rekao je Isaković, koji je uspeo da u komd uvuče i publiku.

Dramaturškinja Nataša Govedarica je navela da je, osim prilagođavanja filmskog izraza pozorišnoj sceni, bilo potrebno i da se spisak od 22 lika u filmu svede na deset glumaca, te da je ceo proces bio veoma kreativan. – Služili smo se i improvizacama, ali nismo izlazili van Fasbinderovog okvira“, objasnila je dramaturškinja.

Milan Marić, koji tumači kolegu sa posla gospodina R, istakao je da se Jelčićeva „pozorišna estetika ogleda u brzini i igranju koje izaziva emocije“. – Na akademijama nas uče da u tekstu tražimo značenje, ali Bobo je to sve razvalio. Nismo tražili smisao, niti logičke akcente, već su brzina i način igranja ono što izaziva emocije“, kazao je Marić.

Užički festival, na kome se prikazuje sedam najboljih predstava iz prošlogodišnje produkcije u regionu, završava se u ponedeljak. Večeras će anasmbl HNK iz Splita igrati „Kroćenje goropadnice“ (V.Šekspir,/ Ivan Plazibat), sutra će nastupiti Atelje 212 sa „Pet života pretužnog Milutina“ (Milena Marković/ Aleksandra Milavić Dejvis), a u nedelju, poslednje festivalske večeri, na programu su „Krvave svadbe“ (F.G.Lorka/Igor Vuk Torbica, Grad teatar Budva i SNP Novi Sad). U čast nagrađenih, u ponedeljak, ansambl NP Priština igraće „Strah i bedu Trećeg rajha“ (B.Breht/Boban Skerlić).

Rade Šerbedžija gost festivala

„Drago mi je što sam video da se na Festivalu traži stolica više. Sve je krcato i unose se dodatne stolice, kao nekada kada smo radili u KPGT sa Ljubišom Ristićem. Osim toga, predstava JDP je divna i oduševljen sam,“, kazao je Rade Šerbedžija, koji je bio gost užičkog festivala, a njegova supruga Lenka Udovički je predsednica stručnog žirija.

Fotografije:

– Iz komada „Zašto je poludeo gospodin R?“

– Rade Šerbedžija, gost festivala