Konačno, kultna Galerija Grafičkog kolektiva na novoj adresi 1Foto: promo Grafički kolektiv

Kultna Galerija Grafičkog kolektiva (GFK) nakon nomadskog života i prinudnog privremenog smeštaja, pošto je 2015. u procesu restitucije izgubila pravo svoj prostor na Obilićevom vencu, konačno će dobiti svoj dom na novoj adresi u ulici Dragoslava Jovanovića broj 11.

Tim povodom sutra uveče od 20 sati biće upriličen svečani događaj i otvaranje Majske izložbe grafike 2022. u sklopu koje se tradicionalno dodeljuje nagrada Veliki pečat.

Podsetimo, prva Majska izložba grafike otvorena je 1952. godine u Galeriji na Obilićevom vencu 27, a ovogodišnja, posle 70 godina, otvara se u novoj Galeriji u reprezentativnom prostoru (350m2) u srcu grada.

Kustoskinja GFK-a Ljiljana Ćinkul ističe da je Grafički kolektiv kulturna i moralna nacionalna baština i da svojim delom predstavlja tradiciju 21. veka, ili rečnikom današnjice, svojevrsni umetnički brend.

– Poznata Umetnica je insistirala da umetnik mora biti Lep, a danas, u post/kovidnom vremenu, i da umetnik mora biti Zdrav, a iz galerijske prakse sledi iskustveno da umetnik mora da ima i svoj Dom… – navodi Ćinkul.

Prema njenim rečima Majska izložba je tokom decenija menjala svoje ime ali nikad suštinu.
– Afirmacija i podsticanje grafičkog stvaralaštva, promovisanje najnovije produkcije i održavanje kreativne tenzije su i danas njene osnovne formule… Tokom sedam decenija, od 1952. do danas, ovaj ustaljeni godišnji pregled grafičke produkcije je mesto najave i prohodnosti ideja za generacije umetnika koji stasavaju i svoje prve radove promovišu upravo na majskim izložbama grafike. Izabranim delima pozicioniraju se i najavljuju nove stvaralačke refleksije, promovišu se pojedinci jakih kreativnih impulsa, a moguće je i hronološki prati liniju pojedinih stvaralačkih opusa. – konstatuje Ćinkul.

Ona podseća, da je u isto vreme, izložba i svedočanstvo o kontinuitetu beogradske grafičke škole u kojoj se različite autorske pozicije dodiruju, nadovezuju, preklapaju, a povremeno hrabrije konfrontiraju i/ili provociraju ustaljene sheme i shvatanja.
– Istoriju pišu umetnici u svom matičnom Domu, sada i na novoj adresi sa imenom Dragoslava Jovanovića (1886–1939). Ovaj pravnički ekspert, bio je rektor beogradskog Univerziteta (1936–39), a njegov sin Bogoljub Boba Jovanović (1924–2021), jedan je od korifeja likovne scene druge polovine 20. veka u Srbiji. Posle prve izložbe u Grafičkom kolektivu 1953, Jovanović je ponovo izlagao u istoj galeriji 2006. godine, po povratku iz Njujorka. Nagradom „Stojan Ćelić“ 2014, kao i izložbom i monografijom u Muzeju Cepter 2016. godine, istorizovana je Jovanovićeva stvaralačka osobenost kao i dozirana prisutnost na likovnoj sceni. Sudbinski dodiri istorije i umetnosti. – zaključuje Ljiljana Ćinkul.

Posle četiri godine realizovanja izlagačkih i virtuelnih projekata u uslovima nomadsko – pandemijskog života kao Galerija u pokretu, Grafički kolektiv u svom novom Domu otpočinje novu/drugu fazu vidljivog profesionalnog delovanja.

U osnaženom izdanju nastavlja kontinuitet kulturne misije afirmisanja vizuelnih umetnosti sa novim programskim konceptom, stvaralačkom energijom i elanom.

Žiri za ovogodišnju 59. nagradu Velikog pečata Grafičkog kolektiva radi u sastavu: Jelena Jocić, grafičarka, laureat Velikog pečata 2021. godine, Sava Ristović, istoričar umetnosti i Vladimir Milanović, grafičar.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari