Mestopriča Mirjane Bobe Stojadinović: Džepovi slobode i osvrt na prvih 25 godina rada (FOTO) 1

Izložba Mestopriča umetnice Mirjane Bobe Stojadinović, koja predstavlja osvrt na 25 godina njenog rada biće otvorena 9. maja u Galeriji ULUS i trajaće do 25. maja, najavljeno je iz ove instituicije.

U okviru izložbe Mestopriča biće predstavljeno devet radova, koji su, kako sama umetnica objašnjava „čvorišta u kojima oseća da je zaokružila misaone i izvedbene procese u poslednjih 25 godina.

Mestopriča Mirjane Bobe Stojadinović: Džepovi slobode i osvrt na prvih 25 godina rada (FOTO) 2
Foto: ULUS Promo

„Moj profesionalni umetnički rad započeo je samostalnim predstavljanjem 1998. godine u galeriji Studentskog kulturnog centra u Beogradu na drugoj godini studija Fakulteta likovnih umetnosti, na poziv Biljane Tomić. Tema te izložbe bila su četiri „moja” grada: Beograd u kome sam rođena, Sombor odakle je moj tata, Sofija odakle je moja mama i Herceg Novi u kome smo porodično često provodili leta. Ova četiri grada mapirana su uličnim kockama koje sam intuitivno prikupljala godinama. Nasuprot svake kocke nalazila se zbirka nađenih dvodimenzionalnih predmeta, mojih crteža i tekstova koji su se odnosili na svaki grad, a ambijent je bio ispunjen gradskim zvukovima, tonovima, bukom, koje sam, takođe intuitivno, snimala u svakom od ovih mesta tokom niza godina“, kaže Mirjana Boba Stojadinović povodom svoje predstojeće izložbe.

Nedavno je, kako dodaje, prepoznala da se sav njen dalji umetnički rad odvijao u ovim tematsko-izvedbenim okvirima:

„Istraživanja gradova, putovanja, lične pripadnosti i neprekidnog uspostavljanja odnosa, korišćenje veoma različitih materijala, umetničkh tehnika, kao i zvukova, što je sve bio materijal koje sam uobličavala u prostorni ambijent često tek na licu mesta u galeriji“, pojašnjava Mirjana.

Mestopriča Mirjane Bobe Stojadinović: Džepovi slobode i osvrt na prvih 25 godina rada (FOTO) 3
Foto : Galerija ULUS Promo

 

Ona navodi da iako je njen svet formiran u destabilizovanom društvenom poretku, on ne funkcioniše u okvirima koji su zadati ili koji se podrazumevaju, već podstiče pitanja o mreži odnosa.

„Kroz umetnički rad bavim se prostorom i načinima na koje prostor stupa u interakciju i omogućuje kreativne, društvene i političke frekvencije svakodnevice. Prostor koristim kao način izražavanja i za intervencije, često produkujući radove specifično za vangalerijske ambijente. Moja praksa ukorenjena je u iskustvu neposrednog okruženja. Uvek sam u potrazi za specifičnošću konteksta i idiosinkratičnošću ljudskog iskustva“, ističe Mirjana.

Mestopriča Mirjane Bobe Stojadinović: Džepovi slobode i osvrt na prvih 25 godina rada (FOTO) 4
Foto Galerija ULUS Promo

Prema njenim rečima osnovna materijalna sredstva koja koristi u radu su fotografija, tekst, zvuk, glas i svetlost i njihovi skulpturalni kvaliteti, koji zajedno oblikuju situaciju u prostoru.

„Zanima me rad sa i za ograničeni broj publike, eksperimentišući sa načinima na koje iskustvo može da se podeli“, skreće pažnju Mirjana, dodajući da se njeno viđenje dosadašnjeg rada odnosi na percepciju umetničkog gesta koji nije materijalno postojan.

Prema njenim rečima takav način rada otvarao je džepove slobode za prostorno-iskustveni eksperiment kao i razmenu/deljenje iskustva sa publikom.

„ Mreža odnosa (ličnih, prostornih, društvenih) osnovna su tematska okosnica mog rada“ , konstatuje Mirjana Boba Stojadinović.

Na izložbi Mestopriča biće predstavljeni radovi koji su prema oceni umetnice zaokružene priče a tokom njenog trajanja biće organizovano nekoliko vođenja kroz postavku.

 

O umetnici

Mirjana Boba Stojadinović (1977, Beograd) diplomirala slikarstvo (2002) i magirstrirala crtež (2006) na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, potom magistrirala likovnu umetnost na Institutu Pit Cvart u Roterdamu, Holandija i Fakultetu umetnosti u Plimutu, Velika Britanija (2008).

Samostalno je od 1998. godine izlagala u galerijama u Beogradu (SKC, DOB [tri puta], Remont [više puta], FLU, Reks, Magacin MKM, Galerija Kolarca), Somboru (Galerija KC Laza Kostić), Zrenjaninu (Savremena galerija), Čačku (Umetnička galerija Nadežda Petrović), Kragujevcu (SKC), Cetinju (Galerija DADO, Narodni muzej CG) i Zagrebu (Centar za suvremenu umjetnost).

Osmislila, organizovala i učestvovala u brojnim grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu (Holandija, Italija, Nemačka, Hrvatska).
Dobitnica nagrade galerije 25. Memorijala Nadežde Petrović (2010).

Bila je u najužem izboru za nagrade Doma kulture Studentski grad za najbolju nefikcijsku knjigu u 2021. godini; „Lazar Trifunović“ za likovnu kritiku za 2021. godinu; POHVALA za doprinos pojedinaca sceni savremene vizuelne umetnosti u Srbiji (2019); Promotieprijs Award 2008, Roterdam, Holandija.

Njeni radovi su u kolekcijama Muzeja savremene umetnosti Beograd, Telenor kolekcije srpske savremene umetnosti, Savremene galerije Zrenjanin, Narodnog muzeja Crne Gore/Cetinje, Umetničke galerije Nadežda Petrović, i drugim javnim i privatnim kolekcijama.

Takođe se bavi produkcijom polja savremene kulture. Jedna je od osnivača Udruženja umetnika DEZ ORG (2007–2012), a samostalno je vodila Udruženje umetnika Frekvencija (2013–2019). Autor je i realizator foruma UMETNIK KAO PUBLIKA (2010–2016).

Jedna je od osnivača magazina za nezavisnu kulturu MANEK (2013). Kurirala je beogradsko izdanje transnacionalnog projekta AKTOPOLIS.

Umetnost akcije Gete-instituta, sa lokalnim nazivom „FORMALNO NEFORMALNA. Beogradska samoorganizovana kulturna produkcija” (2015–2017).

Od 2018. do 2023. godine sarađivala je sa Redakcijom kulture Radio Beograda 2 (RTS) za oblast savremene vizuelne umetnosti, 2022–2023. godine sarađivala je sa KCB kao koordinator za odnose sa javnošću (uključujuči 59. Oktobarski salon), od novembra 2023. zaposlena je na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu na poslovima arhive i odnosa sa javnošću.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari