Moje umetničko rešenje Kosova 1Foto: Aleksandra Ćuk

Instalacija bi se sastojala od dva velika konferencijska stola osam puta dva metra, postavljena sa leve i desne strane ulaza u Paviljon.

Oko stolova bi bile postavljene stolice. Broj stolica bi odgovarao broju ministara Vlade Republike Srbije i Vlade Kosova. Na stolovima bi stajale pločice sa imenima i funkcijama ministara u dve vlade. Na frontalnom zidu, preko puta ulaza, velikim slovima, pisalo bi „kompromis“ – kaže za Danas umetnik Dragan Srdić opisujući svoj projekat koji je odbijen na konkursu Ministarstva kulture za 58. Bijenale savremene umetnosti u Veneciji.

On ukazuje da ga to nije mnogo iznenadilo i da je čin odbijanja, sada, sastavni deo njegovog projekta Kompromis koji će upravo pod tom oznakom, „odbijen“ uskoro izložiti.

Srdić objašnjava da srž instalacije čini poziv na otvaranje Bijenala predsednicima vlada svim ministrima, kao i predsednicima Srbije i Kosova i međunarodnom posredniku u pregovorima. Prema njegovom mišljenju umetnost ne može da promeni svet, ali može da postavi prava pitanja. – Ovaj rad poziva na to da se napravi iskorak i da umetnost donese rešenje i odgovor. Umetnost traži hrabrost na obe strane. – poručuje Srdić. On smatra da je procedura u vezi s izborom Programskog saveta za „Bijenale“ bila obavijena velom misterije i netransparentna, kao i da ga je začudilo što naš nastup po prvi put organizuje Kuća legata a ne kao dosad Muzej savremene umetnosti u Beogradu ili Muzej savremene umetnosti Vojvodine. Kaže da mu je žao što njegov rad ne učestvuje jer smatra da bi on najdirektnije odgovorio tematskom okviru ovogodišnje izložbe u Veneciji koja nosi naslov „May You Live in Interesting Times“.

– Ovaj naziv je zasnovan na staroj kineskoj kletvi koja se odnosi na period nesigurnosti, krize i previranja – na „zanimljivo vreme“, podseća Srdić, dodajući da sve to asocira na pitanje Kosova , kao i da se termin „kompromis“ najčešće pominje kao izlaz iz problema.

– Moj predlog je da se sve reši na najvišem umetničkom nivou – ističe Srdić.

Na pitanje zašto misli da je njegov rad odbijen odgovara da misli da je razlog u njegovom nazivu – „Komprmis“ i da je s tim u vezi bila potrebna konsultacija u krugovima van umetnosti.

– Da bi se to izbeglo – jednostavnije je bilo odbaciti ga. Izgleda da na taj adut „kompromis“ neko polaže autorstvo. Ili da parafraziram Dušana Makavejeva – umetnost u sebi treba da ima neku ležernost i ako to ima nekog duha, to postaje subverzivno. Ja bih rekao dobronamernost ili provokacija – ko sa sigurnošću da preseče šta je od toga u pitanju – kaže Srdić.

Upitan zašto je ako se zalaže za kompromis predložio dva stola umesto jedan sagovornik Danasa, kaže da je to prosto „postojeće stanje“ .

– U pitanju su dve vlade koje nezavisno zasedaju i donose odluke . Teško je posle svega učinjenog i izrečenog sa obe strane, postaviti ih odjednom za isti sto. Ali, ja sanjam jedan divan junski dan, otvaranje Bijenala i situaciju u kojoj će svi prisutni da pobede nelagodu, pa se možda stolovi i spoje – poručuje Dragan Srdić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari