Na početku „Ne zaboravi da dišeš“ 1Foto: Milenko Savović

„Gest je brza spontana reakcija umetnika i umetnica kojom oni signaliziraju znakove života, vitalnost, očaj, sreću, sve što ukazuje na postojanje umetnosti“, rekao je na otvaranju 31. Memorijala Nadežde Petrović“ Bojan Đorđev, koji je zajedno sa Sinišom Ilićem osmislio koncepciju i selektovao radove za ovogodišnju izložbu Memorijala.

Đorđev je dodao da se umetnost dešava čak i u vremenu korone i svetskih oružanih sukoba i da je vodilja za ovogodišnji izbor radova bila slika „More“ Nadežde Petrović iz 1910. godine gde je ,,vidljiv njen gest i sloboda slikanja“.

Na početku „Ne zaboravi da dišeš“ 2
Foto: Milenko Savović

„U trenutku kada nastaje ta slika nastaje i performans slikanja“, skrenuo je pažnju Đorđev, dodajući da je za ovu izložbu bio značajan još jedan istorijski rad – video zapis performansa Ivana Kožarića koji ,,razbijajući ramove slika poručuje da živimo van okvira“.

„Konceptualno, između ta dva pomenuta rada s početka 20. i 21. veka, se nalaze i sve ostale interpretacije gesta koje se mogu videti na ovoj izložbi.“, poručio je Đorđev.

Direktor Umetničke galerije ,,Nadežda Petrović“ Branko Ćalović, podsetio je da je Memorijal Nedežde Petrović među najstarijim manifestacijama ove vrste u zemlji i važno tačka susreta umetnika različitih generacija, umetničkih polazišta i opredeljenja iz celog regiona – upravo ono čemu je Nadežda Petrović težila organizujući u Beogradu Prvu Jugoslovensku izložbu 1904. godine koja je i bila inspiracija čačanskim kulturnim poslenicima pri osnivanju Memorijala.

Na početku „Ne zaboravi da dišeš“ 3
Foto: Milenko Savović

On je dodao da je „nova izložba, novo viđenje savremene umetničke scene, nov pristup teorijskog razmatranja pozicija savremene umetnosti i umetničkog aktivizma afirmacija savremene prakse.

Prema rečima Ćalovića ovogodišnjim izdanjem Memorijala pomerene su granice kustoskih praksi. Aktuelna problematika koja se odražava kroz umetničke narative ,,prezentuje se na nivou performativnog“ čineći jednu vrstu iskoraka sa akcentom na izvođačkim umetnostima.

Podsetimo, 31. Memorijal Nadežde Petrović pod naslovom ,,Gestovi, znakovi života“ koji je svečano otvoren u subotu, praktično je otpočeo već u aprilu kada su u javnom prostoru zasađene mladice paulovnije, rad u začetku umetnice Katarine Popović pod nazivom ,,Ne zaboravi da dišeš“.

Pre svečanog otvaranja manifestacije posetioci su imali prilike da vide dva performansa:.,,Time“ Stefana Lukića i ,Prostorne figure“ Ole Maćievske. Tokom ceremonije otvaranja performanse su izveli i Neda Kovinić (,Luckaste drugarice“) i Siniša Labrović (,,Crta II“).

Na otvaranju prisutnima se obratio i Siniša Ilić koji se zahvalio kolektivu Umetničke galerije ,,Nadežde Petrović“ i ostalim učesnicima izložbe na energiji i trudu a gradonačelnik Čačka Milun Todorović je istakao važnost Memorijala kao manifestacije od značaja za kulturu i umetnost grada Čačka.

Na 31. Memorijalu izloženi su radovi 20. umetnika i umetničkih grupa u izložbenom prostoru Umetničke galerije ,,Nadežda Petrović“, ,,Spomen zbirci Bogića Risimovića Risima“, Kulturnom centru Čačka, Gradskoj biblioteci, i javnim prostorima i površinama uključujući rad čačanskih srednjoškolaca sa umetnikom Benom Kejnom.

Izložba ovogodišnjeg Memorijala biće dostupna javnosti do 13. novembra, a u toku trajanja manifestacije biće priređena vođenja, razgovori i prezentacija kataloga izložbe.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari