Nemanja Ranković: Pozorište mora da promoviše humanost 1Foto: Nenad Kovačević

Jugoslovenski pozorišni festival u Užicu osnovan je 1996, na inicijativu tadašnjeg Ministarstva kulture i Grada Užica s ciljem da se na njemu prikazuju najbolja pozorišna ostvarenja iz protekle godine u tadašnjoj Jugoslaviji, odnosno Crnoj Gori i Srbiji.

Jedanaest godina kasnije, dolaskom mr Nemanje Rankovića za umetničkog direktora festivala i NP Užice, selekcija je proširena i, osim Crne Gore i Srbije, obuhvatila je predstave iz Bosne i Hercegovine i Hrvatske.

– Zagovarao sam takav koncept, koji je Savet festivala usvojio i od 2007. festival dobija dopunu u svom nazivu – Bez prevoda, što ukazuje na to da se na tom prostoru, koji baštini slično kulturno nasleđe, govori isti ili sličan jezik – objašnjava Ranković dodajući da se takav koncept pokazao veoma uspešnim.

– To je doprinelo da festival prevaziđe početne zadatosti, a pokazalo se da u Narodnom pozorištu Užice imamo snage i znanja da festival pozicioniramo na pozorišnoj mapi regiona. Bilo je fascinantno to što je za veoma kratko vreme postao respektabilna pozorišna manifestacija u regionu i što su se sve pozorišne kuće rado odazivale našim pozivima da nam budu gosti – navodi Ranković.

Uz isticanje da, po oceni selektora, festival pokušava da ugosti najbolje predstave, bez obzira na pozorišni žanr i poreklo autora, on ističe da koncept festivala nije utemeljen po formuli malo tuge – malo smeha, već isključivo na osnovu kvaliteta predstava.

– Naša namera je da se prikazuju najbolje predstave savremene poetike, koje su teatrološki relevantne i koje uspešno komuniciraju sa stvarnošću u kojoj živimo. Prethodnih godina bilo je predstava koje su oduševile i publiku i kritiku, oko nekih su se lomila koplja, ali i onih koje su gledaoci napuštali. O predstavama se veoma živo raspravljalo, što je značajno za festival, jer su se time izoštravali pozorišni senzori i publike i nas koji ga organizujemo, ali i stručne javnosti i medija. Takvo iskustvo je dragoceno za razvoj i napredovanje festivala – ocenjuje sagovornik Danasa.

Takav koncept, dodaje on, publici je omogućio uvid u pozorišna dešavanja u regionu, a festival je postao, ne samo pozorišna spona, već je uspeva da obogati i druge vrste komunikacije u regionu.

– Festival je i značajan teatrološki izvor koji omogućava, ne samo Užičkom pozorištu, već i srpskom teatru da se uporedi i razmeni iskustva sa drugim teatrima u regionu – ocenjuje Ranković.

U fokusu ovogodišnje selekcije je, kako objašnjava, čovek u našem dehumanizovanom vremenu i smatra da „današnja surova realnost zahteva od pozorišta da progovori o sudbini tzv. običnih ljudi“.

– Namera nam je da i ovogodišnjim festivalskim repertoarom, kroz priče o sudbinama običnih ljudi, reafirmišemo humanost i otuda ovogodišnji festivalski moto – Za ovo malo duše.

Interesovanje publike

Interesovanje publike za festival najbolje se ilustruje time što broj gledalaca prevazilazi broj sedišta u našoj velikoj sali, koja ima 580 mesta. Na zahtev publike, prinuđeni smo da omogućimo dodatne stolice, jer na predstavama bude i oko 700 gledalaca. Posebno su za festival zainteresovani užički srednjoškolci i studenti umetničkih fakulteta iz cele zemlje i želimo da im izađemo u susret – navodi Ranković.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari