HEROJI RADNICKE KLASE - Jasna Djuricic foto promofoto promo

Film reditelja, scenariste i producenta Miloša Pušića “Heroji radničke klase” doživeo je svetsku premijeru na 72. festivalu u Berlinu 15. februara, u Sali Zoo Palasta, premijerne projekcije ove socijalne drame zakazana su u još tri termina – 18, 19. i 20. februara, a prva kritika, i to od časopisa “Skrin dejli”, već je stigla.

“Heroji radničke klase” takmiče se na Berlinalu u prestižnom programu “Panorama”, u kojem se prikazuju nezavisna i arthaus ostvarenja na kontroverzne teme, kao i ona sa inovativnom estetikom, ali, kako za Danas kaže Miloš Pušić, ekipa filma u kojoj je i glumica Jasna Đuričić, koja igra glavnu junakinju, nažalost, ne učestvuje u njegovom festivalskom predstavljanju. Razlog tome su previše rigorozne zdravstvene mere zbog kojih je 72. izdanje Berlinala smanjenog formata, iako se odvija pod sloganom „Nećemo dozvoliti da nas korona sruši“, pa je ta komplikovana procedura koja podrazumeva i karantin „oterala“ brojne goste i novinare sa ovogodišnjeg festivala.

– Jako žalimo što nismo u Berlinu da sami predstavimo naš film, a ova situacija je posebno tužna zbog Jasne Đuričić, jer je vladalo veliko interesovanje festivala za najbolju evropsku glumicu, i to bi bila sjajna promocija naše kinematografije. Ali, nekako smo se pomirili sa tim da događaje pratimo odavde, pogotovu što nam iz Berlina stižu dobre vesti. Ivan Knežević, jedan od koscenarista „Heroja radničke klase“, bio je na premijernoj projekciji u Zoo Palastu i javio mi je da smo imali odličan prijem kod publike. Gledaoci su shvatili i crni humor koji se provlači kroz ovaj film, pa je na pravim mestima bilo i puno smeha u sali. Teško je, naravno, reći nešto više, ovako, „na daljinu“, ali počele su da izlaze i prve kritike, i prilično su dobre. U svakom slučaju, najvažnije je da su „Heroji radničke klase“, posle svega što smo prošli, sada na Berlinalu – ističe reditelj.

A kako je u svojoj iscrpnoj analizi filma zapisao Li Maršal, kritičar uglednog „Skrin dejlija“, treće igrano ostvarenje Miloša Pušića je čudna, mračna srpska satira o pravima radnika.

„Ova drama može da se dogodi bilo gde u svetu gde kombinacija pohlepe i nekontrolisane snage finansijskih moćnika stvara toksičnu društvenu atmosferu po pitanju radničkih prava. U ‘Herojima radničke klase’ odlično je iskorišćena glavna lokacija za snimanje, velike betonske poluzavršene građevine koje stvaraju osećaj moderne grčke tragedije. U filmu Miloša Pušića vidimo još jednu zadivljujuću izvedbu Jasne Đuričić, kojoj je uloga u filmu ‘Quo vadis, Aida’ donela nagradu EFA za najbolju glumicu“, navodi u svojoj kritici Li Maršal, posebno analizirajući njenu ulogu.

„Dok pratimo karakter Jasne Đuričić u ovoj socijalnoj drami, na prvi pogled deluje nam kao da smo na ‘teritoriji’ nekog filma braće Darden ili Kena Louča. Jasna Đuričić igra Lidiju, pomoćnicu, izvršiteljku i ljubavnicu beskrupuloznog investitora Mikija (Aleksandar Đurica). Već na početku filma vidimo kako pomaže pri izbacivanju iz stana jedne očajne porodice, pre nego što je bezbrižno uskočila u kancelariju za urbanizam, gde je funkcioneru, zajedno sa projektom koji treba da bude odobren, dala i novac. Lidija je odgovorna i za ‘rukovanje’ radnicima, koji pod njenom ‘palicom’ treba da postanu tim za raščišćavanje terena za novo gradilište. Simbolično, za ponovnu konverziju napuštenog ekonomskog i društvenog razvoja, koji može da datira još pre nezavisnosti Srbije. A ‘rukovanje’ radnicima znači ubediti kukavičkog predradnika Bracu da svoju šaroliku ekipu ‘plati’ obećanjima, a ne novcem, i prikrivanje svih nesreća na radu do kojih može da dođe“, piše Li Maršal, koji je zapazio i ostvarenja ostalih glumaca u filmu: Borisa Isakovića, Predraga Momčilovića, Stefana Beronje, Mihajla Pleskonjića, Bojane Milanović, Ervina Hadžimurtezića, Filipa Đurića…

A kakva će biti sudbina „Heroja radničke klase“ posle berlinske premijere, kako stoji na kraju teksta u „Skrin dejliju“, to će zavisiti od reakcije distributera i publike.

Zlatni medved španskoj rediteljki Karli Simon

Pobednica 72. Berlinala je španska rediteljka Karla Simon, koja je nagradu Zlatni medved za najbolji film osvojila dramom „Alcarras“, objavio je AP. NJena drama o uzgajivačima bresaka koji se bore protiv uništavanja svojih plantaža trijumfovala je u glavnom programu, u kojem se ove godine takmičilo 18 filmova iz sveta. Žiri na čelu sa rediteljem Najtom Šjamalanom Srebrnog medveda za najbolju režiju dodelio je francuskoj rediteljki Kler Deni, za film „Both Sides of the Blade“, sa Žilijet Binoš u glavnoj ulozi. Veliku nagradu žirija poneo je južnokorejski reditelj Hong Sangsu za ostvarenje „The Novelists Film“, a nagradu žirija meksička drama „Robe of Gems“ rediteljke Natali Lopez Galjardo.
Najbolja glavna glumica 72. Berlinala je Meltem Kaptan, koja je Srebrnog medveda osvojila ulogom u filmu „Rabiye Kurnaz vs. Georgea W. Busha“, u režiji Andreasa Dresena, a dokumentarcu “Mjanmarski dnevnici” pripala je nagrada od 40 hiljada evra za najbolje ostvarenje u ovoj kategoriji.
Zanimljivo je da će ovogodišnje izdanje Berlinala, osim po rigoroznim zdravstvenim merama ostati upamćeno i po tome što su glavne nagrade dodeljene „unapred“, 16. februara, iako se festival zvanično odvija do nedelje, 20. februara.

Bez crvenog tepiha i bez zvezda

Prvi veliki festival u Evropi u ovoj godini koji se održava u tradicionalnom, fizičkom izdanju, ipak ne može da se pohvali – 72. Berlinale proteklo je bez crvenog tepiha, bez velikih zvezda, većeg broja gostiju i novinara. A kako pišu nemački mediji, ova “tišina” na Potsdamsku trgu i odsustvo prave festivalske atmosfere deluju kao da Berlinale „glumi“ neku vrstu normalnosti, i da je možda trebalo da ostane u prošlogodišnjem onlajn izdanju. Kao primer za neke od pogrešnih poteza organizatora navodi se i to što je za brojne goste i novinare važila ne samo potvrda o busteru, nego su bili neophodni i test i karantin.
Program 72. Berlinala čine projekcije 256 filmova, među kojima našu kinematografiju, pored filma Miloša Pušića, predstavljaju i manjinska srpska koprodukcija „Poslevode“, u režiji Daneta Komljena (selekcija „Forum“), serija „Crna svadba“ (program za promociju TV serija), a među 200 učesnika programa Berlinale Talents nalaze se naši reditelji Marija Stojnić i Stefan Malešević.

Pušić na festivalu onlajn

Iako nije imao priliku da na Berlinalu lično predstavi svoj film, Miloš Pušić je juče ipak bio učesnik njegovog programa „Working Titles: Labour Portrayed On Screen“ (u okviru segmenta Berlinale Talents), koji se odvijao onlajn. Tema razgovora bili su prikazi života i problema radnika na uzorku nekoliko filmova koji su ovih dana prikazivani na Berlinalu, tema o kojoj govori i njegov film “Heroji radničke klase”.