Suptilnije podrivanje za jubilej 1

Vizuelni identitet ovogodišnjeg 25. jubilarnog Festival autorskog filma posvećen je i maštovitom i hipnotičkom svetu Dušana Makavejeva.

Na festivalu će u takmičarskom i glavnom programu biti prikazano ukupno 24 filma, a ustanovljena je i nova nagrada za najbolji scenario koja će nositi ime Gordana Mihića.

Festival otvara „Parazit“ Bong DŽon-hoa, a zatvara ga film „Talaso“ Žilijema Nikloa u kojem glume Mišel Uelbek i Žerar Depardje. Tačna cifra budžeta za jubilarno izdanje festivala biće saopštena na narednoj konferenciji, ali on neće biti veći nego obično, saopšteno je juče u Kombank dvorani.

– Po mom osećanju i ukusu ovogodišnji program je najraznolikiji i najintrigantniji koji smo dosad imali. U glavnom programu, koji će biti predstavljen u Kombank dvorani, pre svake projekcije biće prikazivani kratki filmovi Dušana Makavejeva – najavio je Srdan Golubović, predsednik Saveta festivala.

– U takmičarskom programu biće prikazano 12 filmova i po prvi put je pronađen ključ u profilisanju programa – primetio je Viktor Ivančić, selektor programa Hrabri Balkan i član Saveta FAF. Prema njegovim rečima, biće predstavljeni filmovi još uvek neafirmisanih autora, za koje se veruje da će u budućnosti prikazivati filmove u glavnim programima prestižnih evropskih festivala.

– U tom kontekstu su i premijere dva srpska debitantska filma „Asimetrija“ Maše Nešković i „Moj jutarnji smeh“ Marka Đorđevića u kojem je svoju poslednju ulogu imao Nebojša Glogovac. Biće predstavljena i srpsko-nemačka-kineska produkcija „Od sutra počinjem da“ reditelja Ivana Markovića i Vu Linfenga Tenga. Tu je i kineski film „Present Perfect“ koji je sastavljen od gomile materijala, live strimova koje ljudi postavljaju na platforme poput Fejsbuka i Tvitera. Peti film takmičarskog programa je „White white day“ Inura Palmensona, islandski film i, prema oceni američkih medija, jedan od jačih kandidata za nominaciju za Oskara – ispričao je Ivančić.

Umetnički direktor FAF Srđan Vučinić ocenio je da je Takmičarski program najbolji u poslednjih pet-šest godina.

– Mi nemamo sredstava da bismo na poseban način obeležavali jubilej ali je napravljen odličan izbor filmova – kazao je i skrenuo pažnju na nekoliko ostvarenja. To su ruski film „Pritka“ Kantemira Balagova, mladog autora od 28 godina koji predstavlja novu generaciju posle Balabanova, Zvjaginceva, Sokurova…

– Iako je Sukurov bio njegov filmski učitelj, Balagov je za svoja dva prva filma našao svoj osobeni stil koji su zapadni kritičari već definisali kao jednu poeziju surovosti ili poeziju jeze od koje se diže kosa na glavi – istakao je Vučinić. On je ispričao da je taj film gledao u punom Sinaplexu na Sarajevo film festivalu i da se niko se nije pomerio do kraja filma koji traje 130 minuta.

– Po tome možete pretpostaviti o kakvom se talentu radi – napomenuo je preporučivši još i turski film „Tri sestre“, koji ima, kako kaže, „čehovljevsku potku, ali ima veze i sa našim Borom Stankovićem i sa temom rodoskrvnih veza i svega onoga što krasi Balkan – kazao je Vučinić.

– Tu je i gvatemalski film „Naše majke“ Cezara Diaza, koji je u Kanu dobio nagradu za najboljeg debitanta. U pitanju je surova priča koja govori o tome šta se događa pre korporativnog kapitalizma – a to je nasilje vojne hunte nad civilima i ovaj film, nažalost, može biti proročanstvo i za ceo ovaj region Istočne Evrope. Četvrti film „Mačka u zidu“ su napravile dve sjajne bugarske autorke Kazakova i Mileva. One su napravile film o migrantima u Londonu, ali film ne ističem zbog aktuelne teme, nego zato što je to jedna suptilna slika Britanije iz drugog, neželjenog ugla. To je film ženskog pisma koji na suptilniji način podriva današnji administrativni sistem koji vlada Zapadnom Evropom, pa i Britanijom u vreme Bregzita – konstatovao je Srđan Vučinić.

U takmičarskom programu su još filmovi: francusko-španski „Vatra će doći“ Olivera Laksea, kako je rekao Srdan Golubović „vizuelno silovita, jednostavna priča o dramaturgiji zapisane sudbine“, zatim film „Martin Eden“ italijanskog reditelja Pjetra Marćela, koji dolazi iz dokumentarnog filma.

– U pitanju je adaptacija književnog dela DŽeka Londona koji nosi poetiku i estetiku filmova šezdesetih i samo naizgled konvencionalnu formu, a zapravo reditelj svojim pristupom pravi potpuno autentičnu filmsku formu – ocenio je Golubović. Prema njegovim rečima, poslednje ostvarenje u takmičarskom programu „Devica Avgusta“, mladog španskog reditelja Jonasa Truebe je mali egzistencijalistički film, koji od banalne priče pravi metafizički smisao i snažnu dramu o pojedincu. U glavnom programu biće prikazani filmovi koji su bili na festivalima Kan, Berlin, Venecija, već najavljeni kanski pobednik „Parazit“ Bong DŽon-hoa i dobitnik Zlatnog medveda u Berlinu film „Sinonimi“ Nadava Lapida.

– Nagrada za scenario, od sada pa nadalje, nosiće ime Gordana Mihića. Naša je želja da to bude posveta jednom od najvećih jugoslovensko-srpskih autora, čoveku koji je specifičan po tome što je bio jedna od najznačajnijih ličnosti crnog talasa a i kasnije, osamdesetih i devedesetih, bio je jedna od ključnih figura srpskog filma, pre svega kroz saradnju sa Emirom Kusturicom i Goranom Paskaljevićem – istakao je Srdan Golubović, uz zaključak da će ovo priznanje mnogo značiti scenaristima.

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.