"Svet pokreću neprihvaćene, 'lude' i uvrnute ideje" 1

 – Mejnstrim se sastoji od običnih, regularnih ideja, a u andergraundu i supkulturama ljudi iznalaze one neobične… Smatram da svetu treba više neobičnih ideja, da bi ga poboljšali i učinili zanimljivijim. Svet pokreću upravo te neuobičajene, neprihvaćene, „lude“ i uvrnute ideje i bitno je da postoje prostori u kojima bi ih ljudi stvarali – to za Danas kaže Janpier Brands, generalni menadžer prostora WORM iz Roterdama, gitarista i radio-voditelj, predstavljajući novu evropsku mrežu: Venues From the Future, koja povezuje alternativne prostore zarad umetničke saradnje.

On kao i članovi prostora Dabadaba iz Španije, VK iz Belgije, Studenter Aarhus iz Danske, Termokiss sa Kosova, Elementarz iz Poljske okupili su se u prostoru Kvaka 22, koji tim povodom ovog vikenda odganizuje DJ veće kao i koncert francusko-albanskog dua Derinëgolem, u subotu.

– Ako ti saopštim moju uvrnutu ideju i ti kažeš „sjajna je, hajde da je oprobamo“, doći će da je pogledaju moji i tvoji prijatelji i na taj način ideja raste. A i ako ne izraste i to je ok. WORM je skroz u tome. Podržavamo ljude koji imaju neobičnu ideju dajući im prostor da je produciraju, povezujemo ljude koji slično misle tako da mogu da se sprijatelje i da stvaraju zajedno. Povezujemo se sa ljudima u svetu da ideja može da cirkuliše. Imamo i prostor u kome mogu da sve to razviju i stvore, muzičke studije, foto-laboratorije za analogni film, radio stanicu, i druge stranice za broadcast, veliku arhivu u koju umetnici mogu da dođu i da od dela u njoj naprave nešto novo, od poezije, preko stripova do DVD-eva… od toga prave rekolaže, nove veze… – objašnjava Brands.

On dodaje da je ok to što mejnstrim mediji i kultura kažu da je neka umetnost fantastična i što postaje norma, ali da oni iznalaze alternative tom ustaljenom mišljenju i to je njihova uloga.

– Mislim da je osnovno pravilo organizacija poput naše, a takođe i jako jednostavno: izađi i nađi prijatelje, sprijatelji se. Toliko je prosto. To je citat lika iz NJujorka koji takođe ima jednu ovakvu zajednicu. Moraš da imaš prijatelje da bi se ideja širila i da bi bili inspirisani da smisle nove stvari. Ovaj projekat je o tome. Stvaranju novih prijatelja – pojašnjava Brands značaj projekta.

Iako su svi prostori drugačiji, zajedničko im je interesovanje za umetnost i stanje u društvu. Prema njegovim rečima, većina muzičkih prostora se koncentriše na prodaju karata, čak i ako dobijaju novac od vlade. Ključno im je da moraju da dovode bendove koji „prodaju ulaznice“. S druge strane, prostori okupljeni oko Venues From the Future projekta imaju drugačiju početnu poziciju."Svet pokreću neprihvaćene, 'lude' i uvrnute ideje" 2

– Kod nas se stvari ne vrte toliko oko bukinga bendova i prodavanja karata, već oko društvene uloge – za neke prostore to podrazumeva pružanje otpora, za druge brigu o potrebama zajednice, za nas je to pomenuto davanje prostora neobičnim idejama i to želimo da razmenimo, o tome da komuniciramo kroz dokumentarce koje spremamo – najavljuje Brands i dodaje da su ovih sedam prostora napravili trogodišnji plan koji između ostalog podrazumeva i razmenu umetnika.

Tako će kolektiv iz Beograda otići u Roterdam da stvara sa njihovim umetnicima i obrnuto, što će biti snimano i emitovano, a to pomaže razmeni ideja i takođe predstavlja međusobnu podršku.

Inaki Otalora jedan je od vlasnika muzičkog prostora zvanog Dabadaba, koji se nalazi u baskijskoj oblasti u Španiji. Otalora kaže da mu se jako dopada boravak u Srbiji, a da je povod skupa zajednički umetnički i muzički projekat koji finansira Evropska unija. Projekat se sastoji od konferencija u partnerskim prostorima, koje služe za razmene ideja i iskustva. A Otalora takođe najavljuje i snimanje dokumentaraca sa ovih okupljanja.

– Ovaj projekat dozvoljava nam da se upoznamo i uradimo nešto dobro za sve prostore koji igraju specifičnu ulogu u društvu, koji su povezani sa različitim društvenim grupama i reprezentuju ljude koji drugačije ne bi mogli da se izraze… Zato ovi prostori nisu samo rokenrol i elektro klubovi, već mnogo više – pojašnjava Otalora i dodaje da za razliku od komercijalnih mesta i festivala, ova mesta imaju mnogo značajniju socijalnu ulogu u društvu, važnu za mnoge ljude.

Za prostor Dabadaba kaže da je lociran blizu stanice za vozove u delu grada kakav, iako retko, ipak i dalje postoji. Pripada centru i nastao je od ostataka starih fabrika. Događaji koji se tamo održavaju uglavnom su muzički.

– Naši prostori, iako je na primer Dabadaba drugačiji od Kvake, ili WORM-a, imaju zajedničku crtu da prikazuju raznolikost društva. Ti prostori nisu vođeni isključivo ekonomskim razlozima, zbog profita, već imaju značajnu umetničku reputaciju. Iako je ovo je naša prva kolaboracija, planiramo da postane permanentna i da dobije glas na evropskom nivou. „Venues“ su zanimljivo ogledalo diverziteta i na taj način reflektuju ono što treba štititi i podržavati. Ovakva mesta pomovišu raličitost i čine društvo boljim, a naše živote srećnijim – zaključuje Otalora.

Toska Salihu iz prostora Termokiss iz Prištine, sa Kosova, kaže da je projekat okupio ovih sedam prostora kako bi iz saradnje niklo nešto plodotvorno.

– Ovaj proces je jako lep jer učimo od naših različitosti i specifičnosti i takođe potencijalno iznalazimo načine da postanemo univerzalni. Svaki prostor uči kako da opstane, da proširi svoju zajednicu, postane inkluzivniji… U svetu u kome živimo preživljavamo uz novac, a u takvoj situaciji je bitno da komercijalizacija ne uništi naše ideje. Iako je ovo samo početak saradnje već se oseća da ona raste i međusobno osnažuje učesnike, što je bitno da bi ljudi mogli da osete podršku. To je jako lepo jer na neki način izgleda kao da svet smanjujemo, jer se upoznajemo i komuniciramo – pojašnjava Salihu i dodaje da su već napravili planove za razmene umetnika.

Za Termokiss kaže da je to jedini takav prostor na Kosovu, koji ima horizontalnu strukturu zajednice.

– Socijalno-kulturni centar Termokiss u Prištini ima horizontalnu hijerarhiju i sve odluke donosimo zajedno. O potrebama zajednice odlučuje se prema potrebama ljudi. Svakog meseca imamo otvoren poziv i svako ko je zainteresovan može da učestvuje i da izloži svoju ideju. Na taj način se prostor menja i stalno raste – pojašnjava Salihu i dodaje da su samo neke od vrednosti koje Termokiss gaji: otvorena komunikacija, umesto lažne formalnosti, svi su tretirani kao sposobni da nauče šta ih zanima, dok god ima želju da uče, i inkluzivnost koja se ne odnosi samo na ljude već na sva živa bića.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari