U FOKUSU: Fenomen Crni Cerak, dril muzika o socijalnoj nepravdi 1Foto: Amir Hamzagic/ATAImages

Retko ko može da kaže da nije čuo za Crni Cerak, grupu koja je vrtoglavo osvojila brojne obožavaoce u Srbiji, a koja je ovih dana u žiži zbog kontroverze oko snimanja spota u jednoj beogradskoj osnovnoj školi sa Kristijanom Golubovićem.

Nikola Božilović, sociolog kulture, na ovu temu kaže:

– Ako se saglasimo sa Hermanom Brohom da umetnost ima prevashodno etičku, a ne estetičku dimenziju, onda dolazimo do fenomena kiča čije stvaraoce on naziva „etičkim otpadnicima“. Momci pomenute grupe su to elegantno mogli da izbegnu tako što bi, umesto Kristijana, anagažovali nekog profesionalnog glumca koji bi mogao da realizuje ideju koju su oni smislili. Time bi i njihov novi uradak mogao biti, uslovno rečeno, etičko-estetički relevantan“.

Novinar Saša Dragojlo kaže:

-Hajka koja se sada vodi na njih (najviše zbog, zaista, nesrećnog izbora karikaturalnog Kristijana Golubovića za glumca u spotu) odraz je malograđanštine, neznanja i nepoznavanja hip hopa, srednjeklasne sterilnosti i otuđenosti od realnosti, (nesvesnog) klasnog prezira, ali i težnji mnogih od nas da se osećamo bolje i ispravnije u ovom postmodernom kapitalističkom haosu u kom živimo (nek se svaki od hejtera pronađe u nekoj od pomenutih kategorija).

Crni Cerak čine Relja Despotović Seksi, Đorđe Bibić Biba, Andrija Đorđević Bandra i Miljan Rogošić Ourmoney, momci iz beogradskog naselja Cerak.

Njihova muzika je trep, a to je žanr koji govori socijalnoj nepravdi i mnogim drugim, sličnim temama, uz kombinaciju hip hopa, često auto tune-a i bitova koje odlikuje eksplozivnost umesto melodičnosti.

Ovaj žanr nastao je na jugu Sjedinjenih Američkih Država i njegov naziv označava sleng za kuće koje su se koristile isključivo za prodavanje droge, koja je i sama jedna od najčešćih tema u pesmama.

Taj žanr razvijao se u Americi krajem 1990-ih i početkom 2000-ih godina, dok je kod nas sve krenulo da se razvija pre oko 14 godina, sa vrtoglavim usponom u poslednjih pet, otkako je prozvana i kao „gaserska“ muzika.

Siniša Cvetić, reditelj filma „Usekovanje“ objašnjavajući fenomen „Crnog Ceraka“, i pre svega popularnosti ovog benda u mladih kod nas kaže da priču o ovome uvek voli da počne podsećanjem da je i gangsterski film zapravo počeo u Americi za vreme velike depresije

-Generalno kriminalističke teme u kulturi su popularne u periodima kada zemlja prolazi kroz ekonomska previranja i nestabilnosti. Pa, tako i mi danas zapravo živimo u Srbiji, koja je i dalje u nekoj tranziciji ili post tranziciji, ali, svakako, zbog tog velikog siromaštva priče o kriminalu predstavljaju jako dobar i interesantan eskapizam zato što reprezentuju slavu koja se stiče preko noći i koja je u formi velikog novca, reputacije i autoriteta koje neko ima, kaže Cvetić.

Prema njegovim rečima, Crni Cerak kao rep bend, prirodno obrađuje takve teme, kao što je tema ulice.

-Te teme su sad veoma privlačne upravo zato što klinci ne vide perspektivu ni u čemu drugom. Klinci su sa ulice nekako i zamišljaju da će tu i ostati do kraja života. Crni Cerak priča priču o tome, kao što je činila i rep muzika generalno u Americi devedesetih.

Crni Cerak postoji od septembra 2019. godine i to je u početku bio drugarski bend koji je svoju muziku delio samo sa prijateljima preko WhatsApp aplikacije. Više ljudi čulo je za njih tek po objavljivanju pesama na YouTube-u, a potom je na scenu stupio reditelj Miloš Avramović, koji stoji iza „Južnog vetra“ i koji je ove momke primetio pre mnogih drugih.

Kada je na svom Instagramu objavio fotografiju zgrade iz njihovog kraja, uz njihovu pesmu i napomenuo kako će „penzionisati ostale repere“, brzo je došlo do međusobnog kontakta i početka vrlo uspešne saradnje.

Oni su tako radili muziku za film „Južni vetar 2: Ubrzanje“ i seriju „Južni vetar: Na granici“, a potom je na red došao i film „Indigo Kristal“, u kome se i pojavljuju kao glumci, a ne samo na saundtreku.

Miloš Avramović reditelj filma i serije „Južni vetar“ smatra da je ovaj bend fenomen po sebi.

– Oni i njihova popularnost mogu da zbune i da ljude koji ne prate tu vrstu muzike i tu vrstu trendova podstaknu da se zapitaju. Zapravo, u pitanju je deo globalnog muzičkog pravca koji je krenuo da se širi pre nekoliko godina i u ekspanziji je i dalje. Reč je o dril muzici, podžanru repa, koji se širi od Čikaga. Postoji Čikago dril i UK dril koji imaju najveći uticaj na rep sceni, a Crni Cerak je prva grupa kod nas koja je počela da repuje taj dril stil. – objašnjava Avramović.

Prema njegovim rečima „to je bio trend koji je kao cunami rušio sve pred sobom“.

– Klinci uopšte mlađa populacija širom sveta je masovno počela da sluša dril muziku. Crni Cerak je to prepoznao jer i sami pripadaju toj generaciji, počeli su da repuju na taj način i veoma brzo je ta njihova pecma CC1 koju su izbacili i koja je moglo bi se reći naša prva dril himna dobila nenormalno veliki broj pregleda a bend je eksplodirao sa tim svojim hitom. Za nekog ko prati te trendove to nije bilo iznenađenje. Znalo se da će se pre ili kasnije pojaviti kod nas bend koji će na taj način da se bavi rep muzikom i društvom u kojem živimo sa svim problemima koji nas okružuju – konstatuje Avramović.

On dodaje da je neko to u jednom članku lepo formulisao ocenivši da je to „muzika socijalne nepravde i preuzimanja stvari u svoje ruke“.

– Tako da je sve to iznenađenje za one koji ne prate trendove i koji ne prate šta im deca slušaju, ne samo kod nas, nego širom sveta. Crni Cerak se za razliku od ostalih grupa samo izdvojio, da li zato što imaju neki „x“ faktor koji ostali nemaju postali su toliko popularni. Uz to, kasnije su u taj zvuk ubacili i primese folk elemenata, pa su počeli da ih slušaju i oni koji ne slušaju rep – objašnjava Avramović.

On bi preporučio i roditeljima da poslušaju ovu muziku i da svakako popričaju sa svojom decom.

– Mogu dosta toga poučnog da izvuku iz svega, i očigledno u toj muzici prepoznaju nešto što mlade generacije muči, kopka, što žele…Ako već ne mogu da ostvare s decom kontakt neka poslušaju njihovu muziku, pa će možda imati neku temu da razgovaraju i vide šta ih muči – zaključuje Miloš Avramović.

Luka Mihailović, reditelj filma „Indigo kristal“ u čijem se filmu jedan od članova benda Crni Cerak Relja Despotović Seksi oprobao kao glumac smatra da je iskrenost ono po čemu se ovaj rep sastav prepoznaje.

– Crni Cerak je grupa momaka, pre svega prijatelja, koji su to što jesu danas isključivo zbog svoje iskrenosti, truda, talenta i neumorljivog rada. Ali ta iskrenost preovladava i ona se prepoznaje u njihovom radu i izdvaja ih kao grupaciju. (zato sam ih ja konkretno i odabrao za projekat „Indigo Kristal“).

Ako su teme kojima se oni bave nešto što ljudima smeta, onda zapravo treba više da se zapitamo ko su ti ljudi koji bi da sklone pogled od nečega što nam se zapravo dešava i pre bi da takvi problemi/ljudi uopšte ne postoje. Ali zato smo tu mi kao umetnici da na artistički način otvorimo te teme i postavimo pitanja, a time posle treba da se bave već ljudi kojima je društvo „posao“ – ističe Luka Mihailović.

On ima poruku i za roditelje.

– Kao što postoji izreka „Wu – tang is for children“, ja bih dodao „Crni Cerak “ je za roditelje. Ako već oni ne znaju šta se dešava na ulicama, mogu bar malo da nauče o tome iz pesama, pa da pričaju sa decom a ne da im ta ulica vaspitava decu – zaključuje Luka Mihailović.

Saša Dragojlo, novinar, kaže za Danas da je Crni Cerak trenutno najpopularnija rep grupa na Balkanu.

-Taj status je došao organski, dakle, nisu oktroisani od strane moćne izdavačke kuće, nego su stekli andergraund popularnost tako što su se njihove pesme delile preko društvenih mreža/aplikacija. Neki nostalgičari bi rekli, kao u „stara dobra vremena“. Nakon toga su se muzički giganti praktično otimali o ove momke – od Bassivityja, preko Rastinog Balkatona, pa do kreatora ‘Južnog vetra’, navodi Dragojlo.

Relja Despotović Seksi je otvoreno pričao o tome da je bio u zatvoru i to još sa 19 godina, zbog posedovanja marihuane.

Biba je svojevremeno radio kao broker, ali rešio da se ipak posveti trepu, dok je Ourmoney onaj koji obično pokušava da eskivira žižu javnosti. Sve to daje njihovoj muzici dozu autentičnosti, naročito boravak u zatvoru, a kako ovi momci poručuju, treba da se ugledamo na njih kakvi su danas, a ne kakvi su nekad bili. Oni kažu da njihov cilj nije promocija kriminala niti nasilja i veruju da i Južni vetar i Indigo kristal imaju za cilj slanje upravo suprotne poruke, odnosno da je sve to loše.

Tako i njihova muzika govori o temama sa „ulice“, tekstovi su sirovi, autentični i ne traže ničije odobrenje niti pohvalu, oni su prosto odraz onoga što su momci doživeli i što jeste realnost.

Bez obzira na to što se mladi poistovećuju sa muzikom koje slušaju, Siniša Cvetić, reditelj filma „Usekovanje“, napominje da ne veruje u to da ona povećava stopu kriminala.

-Ne mislim da će se zbog toga više ljudi baviti kriminalom, ali te pesme svedoče o tome da ono o čemu mi maštamo ili o čemu volimo da razmišljamo u svoje slobodno vreme ima veze sa kriminalom u suštini. To zapravo govori da ne postoje neke druge opcije koje mladi ljudi vide kao potencijalne modele svog života.

Osim pohvala u komentarima ispod njihovih spotova, ima i drugačijih komentara na račun Crnog Ceraka, pa se tako na Reddit stranici posvećenoj Srbiji mogu pronaći različite teorije o ovoj muzici.

Kao što „Južnom vetru“ i drugim aktuelnim serijama zameraju promociju kriminala, pojedini korisnici ove mreže veruju da je i sam Crni Cerak deo te „zavere“.

Po njima, ova grupa pomaže da mladi oguglaju na pojedine teme i da ih više ne shvataju kao problematične.

Ovde se postavlja pitanje zašto baš oni i ovaj žanr, jer kako kaže sociolog kulture Nikola Božilović: „Ono malo što sam čuo od njih ne izdvaja ih od savremenih trendova u muzici (hip hop i njegove podvarijante)“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari