"Varvarske noći" Ervea Kubija na 17. Beogradskom festivalu igre 1

U Operi i teatru Madlenianum večaras na 17. Beogradskom festivalu igre gostuje francuska Kompanija Ervea Kubija iz Kana sa predstavom „Varvarske noći“.

Komad je premijerno izveden na Međunarodnom festivalu igre u Kanu 2016. i od starta je, zbog svoje „poetske lepote“, naterao kritičare vodećih svetskih listova da u francuskom koreografu alžirskog porekla Erve Kubiju prepoznaju „važnu prinovu u svetu umetničke igre“.

Beogradsku publiku večeras očekuje 60 munuta čiste energije i senzualnosti mediteranskog sveta u kome igrači poput derviša sa Svarovski maskama i uz muziku Mocarta, Vagnera, Forea, tradicionalnog alžirskog zvuka i ritma dočaravaju razvoj kulturnog identiteta mediteranskog sveta kroz prizmu stanovnika severne Afrike.

– Želeo sam da kreiram odu lepoti i posvetim je onome koji uprkos ratovima govori o jedinstvu, onome koji okuplja sve, onome koji okreće leđa tvrdnjama o identitetu, onome koji uzima najbolje od svakoga i koji, tokom svoje istorije, poštuje čoveka kao svoju himnu – izjavio je za Danas Erve Kubi još dok se nije znalo da će 17. BFI zbog pandemije virusa korona doživeti „rekonstrukciju“ izmeštajući i nastup njegove kompanije sa 4. aprila na 15. septembar.

Kubi kaže da je ovaj komad na izvestan način nastavak priče „Šta dan duguje noći“, nastao prema romanu Jasmine Kadre, što je bio njen prvi korak i pristup severnoafričkim korenima.

Njegova porodica dugo je ćutala o svojoj prošlosti i on je tek sa 25 godina saznao da su njegovi roditelji u Francusku došli tek krajem francusko-alžirskog rata, kao i da mu je majka, rođena u Alžiru kao muslimanska, po dolasku u Francusku promenila ime i sve troje dece odgajila kao Jevreje.

On je temat o svojim korenima preneo i na koreografiju „Dečaci ne plaču“ sa kojom je uoči izbijanja pandemije virusa korona početkom 2020. gostovao u SAD.

Erve Kubi smatra da je „mediteranska civilizacija mnogo više od tih pojmova nacija“ i da je „neophodno da svi poveruju u jedinstvenu kulturu koja je istovremeno podeljena, mešovita i povezana, kako bi se kreirala neizbežna zajednička budućnost“.

– Ko su bili varvari sa severa, misteriozni ljudi sa mora, pominjani u Bibliji, u hronikama i na drevnim spomenicima, o kojima se često razgovaralo, a zapravo bez pravog zaključka o tome ko su i odakle su došli… Ko su bili varvari sa Istoka, oni Persijanci, Jonjani i Vavilonci, arapski muslimani? Iz koje nepoznate, zaboravljene, prerađene, asimilovane ili izbrisane istorije smo ih nasledili? Pokušao sam da rasvetlim ono što osećam da je najlepše: vekovnu mešavinu kultura i religija, kakva mi može dopustiti da skiciram temelje zajedničke geografije na kojoj danas stojimo, najčešće bez znanja – kaže Erve Kubi o svojim „Varvarskim noćima“.

Rođen je pre 44 godine na jugu Francuske.

Nesuđeni farmaceut, školovao se u Međunarodnom centru za igru sa Rozele Hajtauer u Kanu, a kasnije u Operi u Marseju.

Nacionalnom koreografskom centru Nanta priključio se 1999, a potom je sarađivao i sa Nacionalnim koreografskim centrom u Kanu i briselskom trupom Thor.

Svoju kompaniju osnovao je 2000, kad je postavio i svoj prvi komad „Golem“.

Od 2010. uspešno sarađuje sa  igračima iz Alžira i Burkine Faso i stalni je gost profesionalnih škola umetničke igre širom Francuske i van nje.

Od 2014. je u zvanju saradnika koreografa u višim nacionalnim školama igre u Kanu i Marseju, a pre pet godina odlikovan je francuskim Ordenom reda Viteza umetnosti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari