Foto: BETA/ Ministarstvo odbrane

Oni, povodom tajnog izveštaja REM-a do kojeg je došao CINS o medijskom izveštavanju tokom izborne kampanje 2016. godine, ističu za naš list da REM nije nezavisno regulatorno telo iako bi to trebalo da bude, da je sam sebe ukinuo, kao i da Srbija nije demokratska država.

CINS je prekjuče objavio dugo skrivani izveštaj REM-a o medijskom izveštavanju tokom izborne kampanje 2016. godine. Televizije sa nacionalnom frekvencijom u potpunosti su bile u službi vladajuće SNS, koja je na tim izborima odnela ubedljivu pobedu. CINS piše da je REM odlučio da prekine višegodišnju praksu objavljivanja izveštaja o nadzoru pružalaca medijskih usluga tokom predizborne kampanje, što je odmah pobudilo sumnju u javnosti da su SNS i Vučić bili toliko favorizovani da je neko morao da zaustavi njegovo objavljivanje.

Dakle, službe REM-a su utvrdile da je u periodu od 4. marta do 21. aprila izborna lista čiji je nosilac bio Aleksandar Vučić u centralnim informativnim emisijama bila zastupljena šest sati i 25 minuta, odnosno skoro trećinu ukupnog vremena koje su kandidati imali, dok je opoziciona DS dobila dva sata i 46 minuta. Skoro sve televizije sa nacionalnom frekvencijom su emitovale emisije, redovne i specijalizovane, kroz koje je u najvećoj meri promovisan Vučić.

Tako je B92 emitovao emisiju Intervju u kojoj je Vučić gostovao sa direktorkom Fonda za humanitarno pravo, Natašom Kandić, i novinarom Dejanom Anastasijevićem. Nijedan predstavnik opozicije nije imao priliku da na ovakav način gostuje na B92.

U emisiji Ćirilica, koju na Hepiju vodi Milomir Marić, od ukupno 11 sati emisije nešto manje od pet i po sati je bilo posvećeno Vučiću i izbornoj listi koju je predvodio. Skoro toliko vremena su ukupno imali predstavnici drugih pet lista. U emisijama TV Pinka Vučićeva lista je imala još veću prednost. Posvećeno joj je preko polovine vremena, odnosno više od pet sati. Demokratskoj stranci (DS) je, na primer, posvećeno dvadeset minuta.

Novinarka Gordana Suša bila je članica Saveta REM-a u vreme početka izborne kampanje koja je predmet tajnog izveštaja do kojeg je došao CINS, a pojedini mediji preneli su da je ona videla sam izveštaj. Suša, međutim, u razgovoru za Danas demantuje da je videla kompletan izveštaj i objašnjava da je u to vreme i završila mandat.

– Ja nikada nisam rekla da sam videla ceo izveštaj, rekla sam da sam u martu 2016. godine, na poslednjoj sednici Saveta kojoj sam prisustvovala, videla deo izveštaja za prvu nedelju kampanje, i zalagala sam se da se ti podaci objave. Savet je predlagao da se izveštaj objavi kasnije, kada bude kompletan i da se o tome raspravlja kada bude više elemenata. Meni je nakon toga istekao mandat u REM-u, ističe Suša.

Ona dodaje da se i ranije dešavalo da izveštaji REM-a kasne, ali su se uvek objavljivali jer je to zakonska obaveza, a na osnovu njih je Savet postupao, emiteri su se opominjali i kažnjavali. Ipak, činjenica da sada do toga nije došlo ukazuje da REM ne obavlja svoj posao, zaključuje Suša.

– Dobra je stvar što je CINS uspeo da dođe do podataka koje je Savet REM-a trebalo da predstavi javnosti, to je bila njihova dužnost. Ali ovaj saziv Saveta je prekinuo dotadašnju praksu, ne poštuju procedure, da bi na kraju i ukinuli sopstveni pravilnik. Zaključak je jasan – REM je sam sebe ukinuo, naglašava Suša.

Profesor Fakulteta političkih nauka, Rade Veljanovski ističe za Danas da su navodi iz tajnog izveštaja REM-a odavno poznati stručnoj javnosti, jer su i druga istraživanja pokazala da je na izborima 2016. i 2017. prednost Vučića u medijima bila enormna.

– To aspolutno odstupa od naših zakona i evropskih standarda i evropskog regulatornog okvira. A to što REM nije objavio detalje samo dokazuje da je REM uvek spreman da radi u interesu vlasti i ako je nešto promotivno za vlast to će objaviti, a ako nije onda će sakriti. To dokazuje sledeću stvar – REM nije nezavisno regulatorno telo iako bi to trebalo da bude – ukazuje Veljanovski.

Kako navodi, naša politička i opšta javnost stalno ima osećaj da se to može zakonski da reši

– Međutim, nažalost nije stvar u tome, jer naši zakoni nisu loši, iako nisu ni idealni. Suština je u tome da mi imamo jednu ukupnu društveno-političku atmosferu u kojoj ovi koji su izabrani u REM misle da se tako mogu da ponašaju, da je je za njih najvažnije da zadovolje ono što vlast od njih očekuje a ne da zadovolje zakone, standarde… – naglašava Veljanovski.

Nedim Sejdinović iz Nezavisnog društva novinara Srbije, ističe za Danas da je objavljivanje tajnog izveštaja REM-a sjajan profesionalni domet novinara CINS-a, ali da taj izveštaj samo potvrđuje ono što je duže vreme opštepoznato – a to je besramna dominacija Aleksandra Vučića i njegove stranke u ogromnoj većini elektronskih medija.

– Dominacija je tako izrazita da se o Srbiji ni u ludilu ne može govoriti kao o demokratskoj državi. O medijima koji su pod kontrolom vlasti profesionalci pak mogu govoriti samo sa prezirom. To nije novinarstvo, to je razaranje i novinarstva i njegovih etičkih temelja. To je istovremeno i „raspamećivanje“ građana. Pozitivna stvar u svemu ovome je to što se pokazuje da tzv. tehničke službe REM-a imaju i znanja i kapaciteta da profesionalno rade svoj posao i prepoznaju ključne probleme u elektronskim medijima. Na žalost, tim ljudima politički komesari, oličeni u Savetu REM-a, onemogućavaju da rade svoj posao. Da se REM pridržava zakona, skoro svi elektronski mediji u Srbiji odavno bi zbog dramatične političke pristrasnosti izgubili – dozvole za rad, naglašava Sejdinović.

Privatizacija i lokalni šerifi

Iz izveštaja do kog je došao CINS se vidi i kako su promene koje su se dešavale u medijima između dva izborna ciklusa zapravo poslužile naprednjacima da upotpune prazna mesta u propagandnoj mašineriji i da televizije sa novim vlasnicima i urednicima, bliskim vlasti, stave pod svoju komandu. Tako je Radio-televizija Kragujevac tokom predizborne kampanje 2014. malu prednost davala Ujedinjenim regionima Srbije (URS), stranci iz koje je dolazio tadašnji gradonačelnik Kragujevca, Veroljub Stevanović. URS je u vestima i dnevnicima dobio 22 odsto vremena, DS oko 16 odsto i SNS oko 12 odsto.

Međutim, tokom opšte privatizacije medija 2015. ovu televiziju kupuje Radoica Milosavljević, kruševački biznismen i jedan od onih koji su SNS donirali prostorije. Milosavljević je, inače, kupio više lokalnih televizija. Za vreme kampanje 2016. odnosno u periodu od 4. do 24. marta, RTV Kragujevac je listi SNS omogućio skoro 72 odsto vremena u vestima i dnevnicima.

Neke lokalne televizije su, sa druge strane, odstupile od opšteg narativa promovisanja naprednjaka, ali nisu izveštavale uravnoteženo. U njihovom informativnom programu su 2016. favorizovane stranke koje su u tim mestima na vlasti ili stranke funkcionera sa kojima su ove televizije povezane.

Povezani tekstovi