Koliko je rasizam u sportu i vidljiviji, i kažnjiviji 1Foto: EPA-EFE/ IAN LANGSDON

Rasizam ili leksički nesporazum, pitanje je koje su mnogi svetski mediji postavili pokušavajući da objasne uzrok prekida meča Lige šampiona između Pari Sen Žermena i Bašakšehira, kada je četvrti sudija iz Rumunije Sebastijan Koltesku nazvao „onim crncem“ jednog od trenera turske ekipe Pjera Veboa.

Vebo je po tvrdnji četvrtog arbitra iz Rumunije dobacivao sa klupe glavnom sudiji Ovidiju Haceganu uvredljive komentare, te je ga je on putem radio veze nazvao „onim crncem što dobacuje“.

Ljudi iz stručnog štaba Bašakšehira tvrde da je Koltesku namerno upotrebio podrugljiv izraz za ljude tamne puti, a sam Vebo je konstatovao da nekog drugog sigurno ne bi označavao „onim belcem što dobacuje“.

Na snimku sa utakmice jasno se čuje da je Koltesku glavnom arbitru na rumunskom rekao „ala negru de acolo, nu se poate asa ceva“, što u prevodu na srpski doslovno znači „onaj crnac tamo, ne može to tako“, aludirajući na bezobrazno dobacivanje glavnom arbitru.

Iako su rumunski novinari naglasili da je Koltesku već jednom u svojoj otadžbini imao propust u vezi sa rasizmom kada u zapisniku sa meča nije naveo da je publika „ispuštala majmunske zvuke“ vređajući tamnoputog igrača, većina svetskih medija saglasna da je ovde ustvari leksika napravila glavni problem.

Dileme nema da Koltesku nije nazvao Veboa „crnčugom“ ili drugim pogrdnim izrazom, već je iskoristio uobičajenu rumunsku reč za čoveka crne puti (negru – crnac, negrina – crnkinja), ali je to možda klupi turske ekipe zazvučalo kao pogrdni engleski izraz „niger“, koji se na srpskom može prevesti kao „crnčuga“.

Na pitanje da li je Koltesku zaista prikriveni rasista ili ne odgovor će morati da ponudi UEFA, dok Mirko Poledica,predsednik Sindikata profesionalnih fudbalera Nezavisnost, članice svetskog FIFpro sindikata, nema dileme da je rumunski arbitar napravio veliku grešku.

– Čim sam video šta se desilo odmah sam pomislio da je sudija sigurno iz neke istočne zemlje jer se arbitru iz Francuske ili Holandije tako nešto sigurno ne bi desilo. Mislim da su ovde ekipe Pari Sen Žermena i Bašakšehira potpuno ispravno postupile kada su odbile da se vrate na teren i insistirale da meč ne može da se nastavi sa spornim sudijom. Ovde je naročito problem što je tog čoveka poslala UEFA, ista ona koja ima čvrst stav da rasizmu nema mesta u sportu. Navikli smo da se tako nešto dešava na tribinama, ali među onim akoji učestvuju na terenu i oko njega ne bi smeo da se dogodi ni ovakav slučajan ispad – tvrdi Poledica.

Rumunski arbitar prema njegovim rečima nije smeo da tako olako upotrebi izraz koji se može tumačiti dvojako.

– Potpuno razumem da je na njegovom jeziku „negro“ verovatno normalan izraz, međutim, nemoguće je da kao sudija sa toliko iskustva ne shvata da se to lako može protumačiti kao „niger“ što je veoma pogrdno. Na kraju krajeva, zašto neko sa toliko internacionalnog iskustva uopšte upada u zamku da nekoga glavnom sudiji karakteriše po boji kože. Mogao je i odmah da se izvini i objasni da nije mislio ništa loše, ali je to učinio tek kasnije. Ovako nešto je ipak nedopustivo u današnjem svetu kada je rasizam vrlo jasno definisan, a u fudbalu se više ništa ne može sakriti – objašnjava Poledica.

Sociolog Ratko Božović objašnjava da se i na ovom primeru moglo videti da se rasizam nažalost uveliko u sportu upotrebljava i u političke svrhe.

– Paradoksalno je da je sport u toj meri ostao nezaštićen kao igra koja treba da bude slobodna izvan granica predrasuda. Sport bi morao biti zatvoren po logici same igre, jer cilj igre ne treba da bude ništa van njega, van terena. Ja na to gledam kao na problematiku razumevanja grubosti u političkim obrascima i deluje mi da ni jedan segment stvarnosti nije ostao zaštićen od politike, pa tako ni sport. Politika je kao korona zahvatila sve segmente društva. Primećujem nažalost i kod nas slične pojave, a politički vetar je zarazan. Suština problema u ovom slučaju meča Lige šampiona je lakoća kojom se degradirala igra, a to su učinili i ovaj koji je olako upotrebio nezgodan izraz, kao i oni koji su to iskoristili da naprave od muve slona i prekinu meč – objašnjava Božović.

U Srbiji je rasizam u sportu još uvek najizraženiji u vidu oponašanja majmunskih zvukova sa tribina kada je na terenu tamnoputi fudbaler.

Najdrastičniji primer odigrao se 2006. godine u Čačku kada su navijači Borca šikanirali igrača sopstvenog tima Majka Tamvanjeru, poreklom iz Zimbabvea, tako što su na tribine došli obučeni u bele kapuljače, karakteristične za „kju kluks klan“. Međutim, psiholog Žarko Trebješanin ističe da rasizam u Srbiji nije dominantan i da se sporadično pojavljuje kao vid frustracije.

– Ovo što se dogodilo na meču Lige šampiona moglo bi se okarakterisati kao verbalna agresija, međutim rasizam nemamo samo u sportu već i u svim drugim segmentima društva. U sportu je možda najvidljivija ta borba protiv rasizma, ali ona se svakako odigrava i na drugim poljima, u recimo velikim kompanijama koje imaju ozbiljne discplinske pravilnike po tom pitanju. U sportu je on tipičan za tribine pošto su rasisti kukavice i usuđuju se na tako nešto samo kada su u grupi, kada znaju da u masi neće biti identifikovani. Što se Srbije tiče mislim da rasizam nije dominantan. Ako biste pitali nevladine organizacije koje se bave tim sektorom, oni bi vam sigurno naveli mnogobrojne primere, ali meni deluje da se takvi ispadi ipak dešavaju sporadično. Poslednji put smo ih imali kada su migranti počeli da pristižu u većem broju, pa su ljudi reagovali iz straha, što naravno nije opravdanje. Rasizam u Srbiji više tumačim kao vid frustracije i ne vidim ga kao dominantan problem – zaključuje Trebješanin.

I sportisti se „izlanu“

Solidarnost igrača dve ekipe kakva je viđena na meču Lige šampiona teško se može zamisliti u Srbiji. Većina sportista posle utakmica verbalno osudi rasizam sa tribina, ali do sada nisu viđeni primeri i da tokom samog meča reaguju saigrači i zaštite onog koji je na tapetu iz svoje ili suparničke ekipe. Poslednji primer rasizma u domaćem sportu viđen je kada je proslavljena košarkašica Milica Dabović kritikovala to što je za Srbiju počela da igra tamnoputa Ivon Anderson rečima: „zar da pored žive Ane Dabović dovodimo Amerikanku, i to crnkinju“.

Komentari

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

6 reagovanja na “Koliko je rasizam u sportu i vidljiviji, i kažnjiviji”

  1. Da li ljudi primećuju koliko se namerno pravi po ovom pitanju neviđena hiserija uz napomenu da je rasizam izgleda samo onda kada ga počine belci prema nebelcima, obrnuto se ne računa.

    • Svaka cast na komentaru,ja rumunski govorim I negru znaci crnac a ne crncuga ili niger.Da li bi rasisticka uvreda bila received za nekog ovaj belac,naravno da ne bi.U USA crnci ubijaju u Harlemu belce kao bubasvabe a policajac slucajno ubije tog Flojda I crnci poruse pola Amerike.Ko je ovde lud??????

    • Nemojmo da se lažemo. Jedini pravi rasizam danas je crni rasizam. To „ne vide“ samo ljudske funjare i demagozi kojima je borba protiv rasizma profesija. Da ne bi bio rasista, nikako crnca ne smeš nazvati crncem?! Uprkos tome što je očigledno da se radi o crncima?! Pitam se samo, zašto, shodno toj logici, nije rasizam kada belce karakterišemo belcima?!?! Mislim da je ovde, najveći šovinista bio Bog, ili priroda, što su stvarali rase. Trebali smo svi da budemo jedne boje, mada, kažu da bi tada svet bio siv. Lepota je u različitosti i raznim bojama ali, kada su crnci u pitanju to, očito, nije slučaj. Onda je boja kjože uvreda?! Forsiranjem bolesti nikako se ne može doći do izlečenja.

  2. 1) dva Rumuna su pricala na rumunskom
    2) niko se nije obracao pomocnom treneru
    3) upotrebio je rumunsku rec za ‘crn’ (kao sto rutinski Nemci govore schwarz, a Francuzi noir), a ne crnjac (kao sto je nigger u engleskom)
    4) trener je bio neprekidno drzak, bezobrazan i agresivan, a kad je iskljucen, onda se setio da je „uvredjen“

  3. Šta je ovde rasizam? I ako je rasizam čoveka tamne puti nazvati crncem, koliko je tek rasizma u planetarno poznatom sloganu Black Lives Matter iliti Crni životi su važni. Mislim da se ovde preteruje, pogotovo što navodni ispad dolazi od čoveka koji pripada kulturi kojoj rasizam nije svojstven. Usput, da li će turski fudbaleri biti kažnjeni zato što su rumunske sudije nazivali Ciganima i zašto se o tome šuti u medijima?

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.