Belgija: Gent kažnjava preterano bučne vozače 1Foto: Freepik (ilustracija)

Belgijski grad Gent je prošlog meseca uveo odredbu koja omogućava policiji da zapleni automobile vozačima koji prave preteranu buku agresivnom vožnjom, puštanjem glasne muzike ili turiranjem motora.

Vlasti flamanskog grada su saopštile da dobijaju sve više žalbi na bučne automobile, a u junu je 120 ljudi izašlo na ulice grada da protestuje zbog buke koju izazivaju bahati vozači.

Bram Van Lu, pravni savetnik i savetnik za bezbednost gradonačelnika Genta, utvrdio je nekoliko problema s bukom. „Reč je o automobilima koji su veoma bučni zbog motora, specifičnih motornih sistema, specifičnih sistema ozvučenja ili auspuha. Osim toga, vozači se zalete, ukoče i naglo skrenu i voze neprimerenom brzinom.“

Prema novoj odredbi, vozačima koji prave preteranu buku se mogu oduzeti automobili na najmanje 72 sata, te moraju da snose troškove odnošenja vozila i ležarine. Odredba će biti na snazi do kraja godine kada će se izvršiti procena njene efikasnosti, piše Gardijan.

Van Lu je rekao da je previše rano da se govori o rezultatima, uključujući i to koliko je automobila do sada zaplenjeno, ali je dodao da su lokalni stanovnici zadovoljni uvedenim merama.

Zagađenje bukom koje Svetska zdravstvena organizacija (SZO) dovodi u vezu sa gubitkom sluha, zujanjem u ušima i srčanim oboljenjima jedan je od glavnih problema u urbanim sredinama.

Oko 113 miliona ljudi u Evropskom ekonomskom prostoru su non-stop na udaru zagađenja bukom koju izaziva saobraćaj na putevima, a koja premašuje 55 decibela, što je, kako tvrdi SZO, granica preko koje buka postaje štetna po ljudsko zdravlje. Od tih 113 miliona, 36 miliona su izloženi saobraćajnoj buci koja premašuje 65 decibela. Prema SZO, za dobar san je potrebno da noćna buka ne bude jača od 30 decibela.

I holandski grad Roterdam se nada da će uskoro stati na put bučnim vozačima. Rezultati istraživanja u vezi sa zagađenjem bukom koje je sprovedeno prošlog leta pokazuje da je tri odsto vozača, što je oko sto vozila, odgovorno za sto odsto prekomerne buke koja je izmerena.

Kada su na tri mesta u centru grada postavljene kamere i uređaji za merenje buke, utvrđeno je da 97 odsto vozača pravi buku u granicama norme.

Međutim, tri odsto koji premašuju limite predstavljaju veliki problem – samo jedno vozilo koje je snimljeno proizvelo je u toku jednog dana 15 puta veću buku od dozvoljene.

„Dobili smo dosta komentara od stanovnika Roterdama – ’ne možemo da spavamo noću jer ljudi voze kao ludi’“, rekao je portparol gradske uprave. Na snimku s kamere u koji je uvid imao Gardijan se čuju sirene, škripa guma, turiranje motora i brujanje auspuha.

Ovo preedstavlja problem za grad koji je poznatiji po tihim biciklistima nego po agresivnoj vožnji. „Automobili su problem jer imamo toliko mnogo biciklista. Ne osećate se bezbedno kada neko turira motor. Želimo da se ljudi osećaju bezbedno na ulici“, rekao je portparol.

I dok se Gent uzda u procenu policije kada je reč o kršenju pravila u vezi s bukom, holandski policajci moraju da dokažu da je automobil pravio preteranu buku tako što će ga podvrgnuti ispitivanju u centru za testiranje. „Veoma je zahtevno da se ljudi zaustavljaju i šalju u centre za testiranje, potrebno je da imamo sopstveni instrument (za merenje)“, rekao je portparol.

Iz tog razloga, piše Gardijan, gradske vlasti su započele novu fazu istraživanja da bi povezali bučne automobile s registarskim tablicama – u prethodnoj fazi su prestupnici koji su u prošlosti pravili iste ove prekršaje identifikovani preko modela i boje automobila. Grad se nada da će to u budućnosti biti efikasniji način da se uhvate i novčano kazne bučni vozači.

Kada istraživanje bude bilo završeno, Roterdam planira da počne razgovore s holandskom vladom, te se nada da će sistem za borbu protiv bučnih vozača moći da se uvede na nacionalnom nivou. Amsterdam, Hag i Utreht su saopštili da i oni razmatraju tu ideju.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari