Gardijan otkriva: Koja je uloga Evrope u pravljenju ruskih dronova ubica? 1Foto: EPA-EFE/IGOR TKACHENKO

Iranske bespilotne letelice kamikaze koje su korišćene u najnovijim napadima na ukrajinske gradove pune su evropskih komponenti, navodi se u poverljivom dokumentu koji je Kijev poslao svojim zapadnim saveznicima u kojem stoji da rakete dugog dometa za napad imaju proizvodne lokacije u Rusiji, Iranu i Siriji, prenosi Gardijan.

U dokumentu od 47 stranica koji je ukrajinska vlada dostavila vladama G7 u avgustu, tvrdi se da je u prethodna tri meseca bilo više od 600 napada na ukrajinske gradove tokom kojih su korišćene bespilotne letelice (UAV) koje sadrže zapadnu tehnologiju.

Gardijan piše da su 52 električne komponente koje su proizvele zapadne kompanije pronađene u dronu Shahed-131 i 57 u modelu Shahed-136, koji ima domet od 2.000 kilometara i brzinu krstarenja od 180 km/h.

Pet evropskih kompanija, uključujući poljsku podružnicu britanske multinacionalne kompanije, imenovane su kao originalni proizvođači identifikovanih komponenti.

„Među proizvođačima su kompanije sa sedištem u zemljama koje su sankcionisale Rusiju: SAD, Švajcarska, Holandija, Nemačka, Kanada, Japan i Poljska“, navodi se.

Prema dokumentu, Iran je već diverzifikovao svoju proizvodnju korišćenjem sirijske fabrike koja isporučuje u rusku luku Novorosijsk, ali se proizvodnja dronova premešta u Rusiju, u centralni tatarski region Alabuga, iako Teheran nastavlja da isporučuje komponente.

U njemu se navodi da iranska vlada pokušava da se „odvoji od obezbeđivanja oružja Rusiji“ i da „ne može da se nosi sa ruskim zahtevima i intenzitetom upotrebe u Ukrajini“.

Među predlozima za akciju zapadnih saveznika Ukrajine – na koje bi oni verovatno odustali – su „raketni udari na proizvodne pogone ovih bespilotnih letelica u Iranu, Siriji, kao i na potencijalno proizvodno mesto u Ruskoj federaciji“.

Nema nagoveštaja o bilo kakvom prekršaju zapadnih kompanija čiji su delovi identifikovani, navodi se. „Proizvodnja iranskih bespilotnih letelica se prilagodila i uglavnom koristi dostupne komercijalne komponente, čija se nabavka slabo ili uopšte ne kontroliše“, piše list.

U ukrajinskom izveštaju navodi se da carinski podaci pokazuju da „skoro ceo uvoz u Iran potiče iz Turske, Indije, Kazahstana, Uzbekistana, Vijetnama i Kostarike“.

Bart Grothuis, poslanik u Evropskom parlamentu koji je član pododbora za odbranu i bezbednost Evropskog parlamenta, rekao je da nije bilo dovoljno koordinacije među obaveštajnim službama EU da se izbore sa zloupotrebom zapadnih komponenti.

„Mislim da mnoge evropske obaveštajne agencije čak i ne obraćaju pažnju na sankcije“, rekao je on.

Dokument ukrajinske vlade – „Pogibija u baražu: izveštaj o bespilotnim letelicama Shahed-136/131“ – pruža najnoviju analizu ruskih promenljivih taktika i planova proizvodnje od kada je zabeležena prva upotreba bespilotnih letelica Shahed u oblasti Harkov 13. septembra. 2022, u gradu Kupijansku.

Tvrdi se da je pauza u napadima koja je trajala od 17. novembra do 7. decembra bila „verovatno zbog prilagođavanja dronova dizajniranih za toplu klimu na ukrajinsku zimu“, a to „može ukazivati na dodatnu saradnju između Rusije i Irana u proizvodnji i modernizaciji Šahed-136/131”.

Navodi se i da isporuke bespilotnih letelica Shahed-136/131 iz Irana u Rusiju se odvijaju preko Kaspijskog mora. „Iz Teherana, dronovi se isporučuju u iransku luku Amirabad, odakle se otpremaju u ruski lučki grad Mahačkala“.

Oznake na elektronskim komponentama na dronovima korišćenim u Ukrajini poslednjih meseci su uništene, „verovatno uz pomoć lasera“, a ruske snage su počele da koriste nazive Geranijum-1 i Geranijum-2 za dronove, koji je „verovatno deo sporazuma između Irana i Rusije o prikrivanju uloge Irana“.

Početkom jula, u Ukrajini je oboren novi model Šahed-136 sa oznakom „I002“, koji je „možda sastavljen u novom proizvodnom pogonu u Rusiji“. Rečeno je da je uzorak imao drugačiju lajsnu krila, što „takođe može ukazivati na proizvodnju na novoj lokaciji“.

Rusija i Iran „već rade na novom motoru za Šahed-136, koji bi trebalo da obezbedi bolju brzinu i domet“.

U oborenim modelima bespilotnih letelica pronađen je širok spektar komponenti koje proizvode zapadne kompanije, prema podnesku G7 koji čine Francuska, SAD, Velika Britanija, Nemačka, Japan, Italija i Kanada, kao i EU.

U Shahed-136 je otkrivena pumpa za gorivo koju je u Poljskoj proizvela nemačka kompanija Ti Automotive GmbH, čija je britanska multinacionalna kompanija TI Fluid Sistems matična kompanija, kao i mikrokontroler sa ugrađenom fleš memorijom i veoma niskim -regulator pada napona sa inhibitorom švajcarske firme STMicroelectronics, navodi se.

U modelu Shahed-131 ukrajinski stručnjaci su identifikovali 14-kanalno, prilagodljivo integrisano kolo za upravljanje napajanjem i mikroprocesor holandske kompanije NKSP Semiconductor i energetski tranzistor i integrisano kolo kompanije International Rectifier.

Pronađen je i 32-bitni mikrokontroler, 32-bitni procesor, mikrokontroler sa ugrađenom fleš memorijom i veoma niskonaponski regulator pada sa inhibitorom proizvođača STMicroelectronics, kao i čip za GPS praćenje švajcarske firme U-blok.

Portparol U-bloksa je rekao: „U-blok oštro osuđuje invaziju Rusije na Ukrajinu. Neposredno nakon ruske invazije na Ukrajinu u februaru 2022, U-blok je obustavio svu prodaju Rusiji, Belorusiji i teritorijama koje je ruska vojska okupirala u Ukrajini, bez obzira na namenu. Nedavno je U-blok takođe odlučio da ne prodaje članicama Evroazijske ekonomske unije (zona slobodne trgovine sa Rusijom)“.

Naveli su da je od 2002. U-blok imao strogu politiku kompanije da se njeni proizvodi ne smeju koristiti u oružju ili sistemima oružja – uključujući sisteme za identifikaciju meta.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari