Luka Bar sve važnija u međunarodnom švercu droge i cigareta 1Luka Bar Foto: pixabay /likalinka

Kontejnerske luke u jugoistočnoj Evropi se sve više koriste za krijumčarenje ilegalne robe. Zbog niza velikih zaplena kokaina, heroina i cigareta od 2018. godine, autori sugerišu da se tradicionalna „balkanska ruta” krijumčarenja preko kopna dopunjava pomorskim rutama u luke Jadranskog, Egejskog i Crnog mora, uključujuči Luku Bar u Crnoj Gori. 

Kako se ističe ističe se u izvještaju „Lučke pukotine: Istraživanje pomorskih balkanskih ruta”, koji je sačinila Globalna inicijativa protiv transnacionalnog organizovanog kriminala (GI TOC), Luku Bar percipira širok spektar zainteresovanih strana i korisnika luka kao podložna nedozvoljenim aktivnostima, posebno njen deo u državnom vlasništvu, javlja Radio-televizija Crne Gore.

„Uprkos nekim akcijama koji odaju utisak da je šverc cigareta veliki posao u Crnoj Gori, bilo je vrlo malo procesuiranja. Pošto nema sudski dokazanih slučajeva, izveštaji i priče o crnogorskim kriminalnim organizacijama su često anegdotske. Jedna teorija je da to je zato što određene kriminalne mreže uživaju političku zaštitu, ili čak da postoji dosluh između kriminalnih grupa i državnih aktera“, piše u izveštaju Globalne inicijative.

Pominju se i slučajevi ubijenog urednika Dana Duška Jovanovića, napada na Oliveru Lakić, te napada na policajca Predraga Šukovića.

Pošiljke iz Ekvadora

Navodi se da je kokain redovno pristizao u luku Bar u relativno velikim količinama od 2010.godine.

„Pošiljke obično potiču iz Ekvadora. Droga retko dolazi direktno iz Južne Amerike u Bar, ali obično stiže u brodovima koji donose kontejnere istovarene sa većih kontejnerskih brodova klase Panamak u velikim komercijalnim lukama kao što su Đoja Tauro, Valensija (Španija) ili Marsaklok (Malta). Iz Bara droga se transportuje kamionima na tržište u centralnoj i zapadnoj Evropi, uglavnom preko Kosova i Srbije“, navedeno je u izveštaju.

Kokain stiže i sakriven u kontejnerima koji zvanično nose banane i egzotično voće. Pomenuti su i slučajevi „Voli“ i akcija u Zeti u avgustu 2021. godine.

„Uprkos ovim velikim zapljenama, tužilaštvo ostaje najslabija karika u borbi protiv nelegalnog prometa narkotika u Crnoj Gori“, ističe se u izvještaju.

Luka Bar sve važnija u međunarodnom švercu droge i cigareta 2

Čini se da kriminalne grupe koje se bave trgovinom kokainom preko Bara nisu iste kao one koje se bave švercom cigareta kroz luku, ukazuje se u dokumentu.

GI navodi da su od 2015. godine glavni akteri u trgovini kokainom u Crnoj Gori bili rivalski „Kavački“ i „Škaljarski“ klan, koji su se nekada organizovali kao jedinstven kotorski gang, čiji je gazda Darko Šarić bio poznat kao „kralj kokaina“.

Nove metode šverca

Takođe je rečeno da su i metode šverca često drugačije nego ranijih godina.

„Čini se da su promjenjene metode krijumčarenja. Krijumčari traže alternativne puteve zbog mera osmišljenih da ograniče migracione tokove i kovida-19, dislokacije velikih zapljena kokaina u Belgiji i Holandiji, te poremećaja izazvanih ratom u Ukrajini“, rekao je koautor izveštaja Volter Kemp.

Kako se navodi, velike zaplene kokaina koji se obično skriva u kutijama banana, u lukama kao što su Drač (Albanija), Ploče i Rijeka (Hrvatska) i Solun (Grčka) podstiču sumnju da luke jugoistočne Evrope postaju sve privlačnije za krijumčare.

Sumnju dodatno pojačavaju i velike zaplene heroina u lukama Konstanca (Rumunija), Koper (Slovenija) i Varna (Bugarska), kao i dugogodišnji problem šverca cigareta, posebno kroz luke Bar (Crna Gora) i Pirej (Grčka).

„U nekim lukama izgleda da postoje ćelije kriminalnih grupa koje deluju kao deo širih transnacionalnih mreža”, rekao je glavni autor Ruđero Skaturo.

Kako je rekao, nekoliko luka su magneti za kriminal, privlačeći ne samo lokalne kriminalne grupe, već i one iz zemalja bez izlaza na more, a kojima je potreban izlaz na more.

U izveštaju se navodi da se bezbednost luka u jugoistočnoj Evropi poboljšala u protekloj deceniji zahvaljujući većem ulaganju u tehnologiju, usklađivanju sa međunarodnim bezbednosnim standardima, kao i podršci organizacija poput Kancelarija UN-a za borbu protiv droge i kriminala i Europola, kao i kroz bilateralnu pomoć.

Ali, kao i u drugim lukama širom sveta, korupcija oslabljuje tehnička poboljšanja.

Autori preporučuju veću saradnju između lučkih menadžera, policajaca, brodarskih kompanija i carina duž poznatih ruta krijumčarenja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.