Kako napraviti uspešan “zeleni” start up u Srbiji? 1Foto: D.R.

Moj prvi start up je bio pakovanje organske hrane, za šta smo mi izabrali kutije od stiropora, a stiropor se pravi od nafte. Naravno da su nas kupci organske hrane pitali: Koja je poenta? Donosite nam organsku hranu, a pakujete je u naftu. I stvarno su bili u pravu, rekao je danas diplomirani inženjer agroekonomije Nikica Marinković, na panel diskusiji Green festa u Domu omladine.

Veliki broj programa koji nude bespovratna sredstva timovima koji razvijaju tehnologije za rešavanje problema zagađenja i globalne promene klime, doveli su do razvoja niza “zelenih” start up projekata u Srbiji.

„Moj prvi start up je bio jedna platforma koja je pakovala organske proizvode od malih proizvođača. Šta smo mi radili? Pakovali smo tu organsku hranu u kutiju od stiropora, a stiropor se pravi od nafte. Naravno da su nas kupci organske hrane pitali: Koja je poenta? Donosite nam organsku hranu, a pakujete je u naftu. I stvarno su bili u pravu“, rekao je danas diplomirani inženjer agroekonomije Nikica Marinković, na panel diskusiji Green festa u Domu omladine. 

Posle kraćeg vremena, Marinković je došao do rešenja: uzeo je jednu običnu kartonsku kutiju i obložio je vunom.

„Kako sam u toku studiranja radio na projektima Ujedinjenih nacija, saznao sam da se 70 odsto domaće vune odbacuje kao neupotrebljivo, s obzirom na to da je naša vuna nekvalitetna i kratka. Međutim, za nas je bila idealna. Jedini problem je bio to što smo i dalje koristili karton za pakovanje organske hrane“, objasnio je Marinković.

Zato su u trećem prototipu odlučili da koriste drvo za izradu kutija. Kako se ispostavilo, to je bio pun pogodak.

„Stvorili smo kutiju koja potpuno, po termo i izolacionim karkateristikama, može da zameni stiropor. Ono što je, takođe, važno jeste da je izrada naših kutija 30 odsto jeftinija, a i naše kutije mogu da se rasklope za razliku od onih od stiropora“, istakao je Marinković.

Njihova kutija izašla je na tržište pod nazivom „WooBox“, a ubrzo se u projekat uključila Švedska, koja takođe baca ogromne količine vune.

„U tom trenutku smo mi znali da naš proizvod ima globalni potencijal. Ono što je bilo najvažnije jeste da se odredi ciljno tržište proizvoda – mi smo izabrali meal kits“, rekao je Marinković.

„Meal kits“ su kutije koje sadrže tačnu količinu sastojaka koji su potrebni za pripremu određenog jela, koje je predstavljeno na kutiji. Pre dve godine, „meal kits“ je vredeo oko 1.5 milijardu dolara, a predviđa se da će do 2020. godine to biti industrija „teška“ 10 milijardi dolara.

Cilj WooBoxa je da do do 2020. godine naprave 100.000 „meal kits“ kutija, čime bi zaradili 3 miliona eura, dok je ulog za ovu serijsku proizvodnju 250. 000 dolara.

Kako napraviti uspešan “zeleni” start up u Srbiji? 2
Foto: D.R.

Među uspešnim star up projektima u Srbiji, nalazi se i projekat „Solagro“, u sklopu kojeg je razvijena presa za recikliranje limenki i aplikacija putem koje se korisnici nagrađuju za recikliranje.

„Naš prvi cilj je bio da napravimo presu za reciklažu limenki, koja će biti interesantna ljudima i podstaći ih da više brinu o okolini. Prvi predlog je bio presa od drveta, čiji smo prototip danima pravili na terasi stana“, objasnio je diplomirani inženjer agroekonomije Nemanja Janić.

Druga presa je „više bila ruski tenk nego presa“, a kako se ispostavilo, treći prototip je bio najuspešniji- presa je smanjila zapreminu limenki za 90 odsto.

„Predstavljanje prese korisnicima je bio veliki problem. Odlučili smo da krenemo sa filmskim festivalima, kako su ulice bile previše rizične- ljudi ne vole kada ne znaju da koriste neku novu mašinu, a bilo je potrebno brzo razbiti strah“, rekao je Janić.

Ova kompanija je, takođe, izabrala da svoje proizvode prilagodi mlađoj generaciji, i da na taj način, izvrši edukaciju starijih građana.

„Jedne od prvih lokacija gde smo postavili prese jesu – škole. Odeljenja bi se tako međusobno takmičila ko će skupiti više limenki, a pobednički tim je osvojio letovanje – 10 dana u Grčkoj“, objasnio je Janić.

Zatim nastaje serija različitih proizvoda koje je razvila ova „zelena“ kompanija- bicikl koji presuje limenke, stoni-fudbal gde se loptica aktivira nakon što ulogujete bar-kod i ubacite limenku u sto, kao i „XO MagicBox“ gde nakon odigrane partije „iks-oksa“ na površini prese, pobednik može ubaciti limenku u donji deo prese. 

Sledeći korak bila je aplikacija.

„Na aplikaciji možete videti gde se nalazi najbliža postavljena presa, a presa će registrovati broj limenki koje ubacite. Nakon toga, aplikacija beleži odgovarajući broj poena, a posle određenog broja poena možete izabrati poklon“, istakao je Janić.

Među poklonima na aplikaciji nalazi se škola jahanja, karte za pozorište, letovanja, a za 100 limenki može se izabrati i 7 dana na Kopaoniku.

„Trenutno je postavljena samo jedna presa na 25. maju, ali uskoro će ih biti na 30 lokacija u gradu. Nadam se da ćemo zajedno uspeti da prese održimo u čitavom stanju, i da će aplikacija, shodno tome, biti uspešna“, zaključio je Janić.

Danas je poslednji dan Green Festa, a festival će zatvoriti film “Mladi i nezaustavljivi” večeras u 20 časova u Domu omladine.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari