Lekcija iz medijske pismenosti: Koja je razlika između „klikbejt“ i senzacionalističkog naslova? 1Foto: Pixabay/ fancycrave1

Ne, u ovom tekstu nećete pročitati o kom je ministru reč. Nećete ni pročitati ni gde je otišao na letovanje, ali ni sa kim. Ni u jednom tekstu sa ovakvim naslovom u većini slučajeva nećete saznati ono zbog čega ste kliknuli na naslov.

Nije pogrešno, još manje glupo što ste kliknuli na ovaj ili sličan naslov. Normalno je i u ljudskoj prirodi da je čovek radoznalo biće. Čak i kada znate da u tekstu sa takvim naslovom nećete pročitati skoro ništa, ni tada nije pogrešno kliknuti jer se možda nadate da ćete nekad to i pročitati.

Niste krivi vi i ne osećajte se posramljeno. Kriv je medij, to jest urednici i uređivačka politika tog medija koji na sve načine pokušavaju da privuku što veći broj poseta iliti „klikova“ na sadržaj koji se i ne može nazvati sadržajem. Zato neretko viđamo ovakve naslove na portalima srpskih tabloida i na društvenim mrežama, jer u očaju od nedostatka bilo kakvog sadržaja, kamoli profesionalnog novinarskog teksta, pronalaze načine kako da dovuku publiku na svoje sajtove.

To je s jedne strane i razumljivo jer od nečega mora da se živi i da se isplaćuju plate, a što imate više „klikova“ više su i oglašivači zainteresovani da plate reklame u vašem mediju, jer će ih, tobože, više ljudi videti. Za etiku ko mari.

I otuda pogrdna konotacija „klikbejt“ naslovi. Međutim, u današnje vreme konzumiranja medijskog sadržaja preko interneta svaki naslov i treba i mora da bude takozvani „klikbejt“ i to nije ništa loše ni pogrešno, samo što je taj izraz poprimio pogrdno značenje u Srbiji. Nekada se u teoriji i tradicionalnim medijima naslov nazivao „mamac“ jer ima za ulogu i cilj da privuče publiku da pročitaju tekst koji se neko od novinara potrudio da napiše.

U štampanim medijima je to mnogo lakše kada odmah vidite nadnaslov, naslov, podnaslove i međunaslove koji su zajednički imali ulogu da vas privuku da prvo kupite novine, a onda ih pročitate. Na onlajn medijima je to drugačije i malo teže. Imate samo naslov i od njega zavisi da li će neko „kliknuti“ da pročita dalje tekst. Jer, džabe ste pisali i pišete godinama, trudite se da budete profesionalni ako vaš proizvod niko neće da „kupi“, pa samim tim ne možete ni da zaradite svoju platu. I zato naslovi moraju biti takozvani „klikbejt“, ali ne i vulgarni, senzacionalistički, neprofesionalni, lažni, panični, zastrašujući, kao što je ovaj i većina naslova na velikom broju tabloidnih portala kod nas.

I zato Danas.rs nikada neće imati ovakve naslove, ali samim tim ni toliko poseta kao neki drugi mediji. Mi poštujemo naše čitaoce. Svesni smo da nećemo skoro biti zbog toga najčitaniji, barem ne dok drugi mediji koji na ovaj način privlače pažnju publike ne budu „kažnjeni“ od strane svojih čitalaca i svojih oglašivača.

Ovo je mala lekcija iz medijske pismenosti, ali ne za naše redovne i verne čitaoce, već sve one koji slučajno nalete na ovaj tekst.

Hvala na poverenju.

Ako ste slučajno naleteli na ovaj tekst i prvi put ste na Danasovom portalu, preporučujemo vam da pogledate naše vesti u rubrikama Politika, Društvo, Ekonomija, Kultura, Sport…

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari