"Najbitnija je ideja": Učitelj iz Vranja o kreativnim metodama koje primenjuje kako mu učenici ne bi bežali s časova 1Miomir Dejanović sa učenicima, foto: Privatna arhiva

Dete u meni „pruža ruke“ deci sa kojom sam u učionici i mi se naizgled igramo, a, u stvari, učimo kroz aktivnosti koje su nam zanimljive. Deca vole da dođu u školu, jer tu rade ono što im je blisko i smisleno – pišu, crtaju, stvaraju. Nudim im učenje koje je praćeno snažnim osećajem zadovoljstva, pa, uz zadovoljstvo, učenici lakše usvajaju nastavne sadržaje i duže ih pamte, kaže za Danas Miomir Dejanović MiDej, učitelj OŠ „Svetozar Marković“ u Vranju.

Brojne nagrade i priznanja (vidi okvir) svedoče tome da učitelja Dejanovića metode koje primenjuje u radu sa decom izdvajaju od ostalih kolega, što nije ostalo neprimećeno ne samo u Vranju i Srbiji, već i na prostoru bivše Jugoslavije.

„Najviše volim da važne poruke i znanje deci prenosim kroz strip, kroz pesme koje pišem, kroz kratke edukativne filmove i kroz igru, jer im je to blisko i značajno povećava njihovo učešće u nastavnom procesu. Učenici pamte časove u kojima učestvuju i uživaju u njima. Ne postoji gotov recept za to kako biti dobar učitelj. Svako mora pronaći svoj put do dečjeg srca, a ja sam svoj našao“, objašnjava naš sagovornik.

"Najbitnija je ideja": Učitelj iz Vranja o kreativnim metodama koje primenjuje kako mu učenici ne bi bežali s časova 2
Najbolji nastavnik bivše Jugoslavije (2019), foto: Privatna arhiva

Dodaje da su „za ‘bežanje’ sa časova odgovorni nastavnici, a ne učenici“ i da je „mučeništvo samo sedeti i slušati nečije predavanje“.

„Čim vidim da je predstava dosadna, i ja napuštam pozorišnu salu“, slikovit je on.

Kada je postao učitelj, priča Dejanović, razmišljao je o tome kako da nastavu učini zanimljivijom, upravo iz navedenog razloga – da mu učenici ne bi „bežali“ sa časova zbog „dosadne predstave“.

„Poznato je da deca imaju jaku potrebu da crtaju i bila bi šteta da se ta njihova želja ne iskoristi u školi. Strip u nastavi liči na igru i zabavu, a, u stvari, na efektan i efikasan način omogućava da se, zahvaljujući spoju teksta i crteža, ostvaruju ozbiljni vaspitno-obrazovni ciljevi. Nastavne sadržaje učenici mnogo lakše usvajaju kroz strip, nego kada im se predaje klasično, starinski. Nenametljivo prenosi dragocene životne poruke i oplemenjuje na zabavan način. I kad čitaju i kad izrađuju stripove, đaci su misaono potpuno angažovani“, objašnjava Dejanović.

Kaže da se 28 godina kao učitelj u OŠ „Svetozar Marković“ druži sa učenicima, što mu je omogućilo da dosta nauči o deci i od dece.

„Lepo je raditi i razgovarati sa decom, jer pokreću teme koje su mnogo zanimljivije i vedrije od tema kojima se bave odrasli. Posao učitelja objedinjuje većinu mojih interesovanja, dopušta mi da se razmahnem i da edukativno delujem na mlade naraštaje. Srećom, ono što je zanimljivo meni, zanimljivo je i učenicima, pa vrlo lako nalazimo zajednički jezik“, ističe sagovornik Danasa.

Prema njegovim rečima, iako stalno prati savremena strujanja na polju digitalizacije, ipak je za „umereno“ korišćenje tehnologije u radu sa đacima.

„Smatram da je u nastavi najbitnija ideja. Ideja iz glave kreativnog učitelja može da nadjača i da nadživi sva tehnološka čuda. Savremena tehnologija, kao posrednik između učenika i učitelja, nikad neće uspeti da zameni toplinu ljudskog kontakta i lepotu interakcije dece i učitelja u učionici“, ističe Miomir Dejanović.

"Najbitnija je ideja": Učitelj iz Vranja o kreativnim metodama koje primenjuje kako mu učenici ne bi bežali s časova 3
Najbolji edukator Srbije (2017), foto: Privatna arhiva

Kaže da zato učenicima uvek omogućava da kroz stripove slobodno ispolje svoje misli i osećanja – „sve ono što je ljudsko u njima“.

„Ja sam za humanizaciju, a ne za robotizaciju nastave. Sa učenicima stripove izrađujemo na časovima srpskog jezika, likovne kulture, na časovima slobodnih aktivnosti, u okviru strip-radionica, i to na različite teme: ekologija i dečja prava, prema bajkama i basnama, te na osnovu tekstova poznatih pisaca za decu ili gramatičkih sadržaja“, objašnjava Dejanović.

Kako kaže, „sa svojim se učenicima našao u istoj knjizi“.

„Kada sam proglašen za jednog od najboljih edukatora Srbije, od novčanog dela nagrade sam štampao zbirku dečjih i mojih edukativnih stripova pod naslovom ‘Da ti nacrtam!’. Ona je nastala u nastavi, ali je i namenjena nastavi, pa verujem da u rukama veštih učitelja može poslužiti kao korisna literatura, kao nastavno sredstvo u radu sa budućim generacijama učenika“, dodaje Dejanović.

Prema njegovim rečima, „neki prosvetni radnici misle da su savremeni i inovativni samim tim što koriste modernu tehnologiju“.

„To je velika zabluda i pomodarstvo, jer korišćenje digitalne tehnologije ne garantuje uspešno izvođenje nastave. Mnogo je važnije da se nastavi priđe iz neobičnog ugla i da se deci ponudi nešto nesvakidašnje, što će ih zainteresovati i ‘uvući’ u proces učenja. U prilog mojim stavovima ide činjenica da sam dobitnik priznanja za inovacije u oblasti obrazovanja i osavremenjavanje procesa nastave, iako minimalno koristim digitalnu tehnologiju“, ističe Dejanović.

Objašnjava da bez kreativnih i svestranih učitelja nema svestranih i kreativnih učenika.

„Stvaralaštvo je najviši domet znanja i zato svoje učenike neprestano podstičem da i oni stvaraju. Za svakog učenika je veoma bitan mentor koji ga bodri i jača mu volju da istraje. Škole su pune nadarenih učenika, samo je potrebno otkriti ih i strpljivo raditi na brušenju njihovih talenata. Davno sam shvatio da istinska reforma obrazovno-vaspitnog sistema ne kreće iz kabineta ministra prosvete, niti iz kancelarija direktora škola, već započinje u učionicama i nju svakodnevno vrše učitelji sa svežim idejama“, naglašava Dejanović.

Naš sagovornik kaže da je učitelj nekada bio „neprikosnoveni autoritet“, ali da se vremenom položaj učenika, a i učitelja, u nastavi bitno promenio.

"Najbitnija je ideja": Učitelj iz Vranja o kreativnim metodama koje primenjuje kako mu učenici ne bi bežali s časova 4
Specijalno priznanje „Sveti Sava“ (2021), foto: Privatna arhiva

„Nekada je učitelj predavao, a učenici ga slušali. To je zastarelo. Deca više nisu pasivni slušaoci i posmatrači, već aktivni učesnici u nastavnom procesu – oni pitaju, analiziraju, iznose svoje mišljenje. Učitelj je tu da ih usmeri i podstakne, da ih efikasno vodi putevima znanja. Nikad ne postavljam barijeru između sebe i učenika. Najprirodnije je da učenici i učitelj u svim svojim nastojanjima budu zajedno“, smatra Miomir Dejanović.

Kako dodaje naš sagovornik, roditeljima je drago što decu odvraća od neprestanog gledanja u ekrane mobilnih telefona i kompjutera.

„Pokušavam da učenicima otkrivam lepotu i uzvišenost umetničkog stvaralaštva. Kad stvaramo umetnička dela, oplemenjujemo život i sebi i drugima“, naglašava Dejanović.

"Najbitnija je ideja": Učitelj iz Vranja o kreativnim metodama koje primenjuje kako mu učenici ne bi bežali s časova 5
Javno priznanje „31. januar“ (2023), foto: Privatna arhiva

Smatra da đački uspesi pokazuju da uspeva da svoju kreativnost prenese na učenike.

„Ponosan sam što su moji učenici dosad osvojili brojna prva mesta na republičkim i međunarodnim nadmetanjima. Posebno ističem da sam na međunarodnoj smotri dečjeg i nastavničkog stvaralaštva ‘Kreativna čarolija 2016’, koja je propisana kalendarom takmičenja Ministarstva prosvete, sa učenicima osvojio prvo mesto za najbolji dečji kratki film, što je najveći uspeh u istoriji OŠ ‘Svetozar Marković’. Sva postignuća učenika smatram i svojim uspehom i priznanjem za mentorski rad. Kontinuirani uspesi mojih đaka privlače pažnju široke javnosti, pa tako na lep način promovišemo Grad Vranje, vranjsku i srpsku prosvetu“, objašnjava Miomir Dejanović.

„Vredno sejem i bogato žanjem“

Učitelj Miomir Dejanović kaže da „radi posao koji voli“, da „vredno seje i bogato žanje“, te da, zato, biva i nagrađivan.

Dobitnik je međunarodne nagrade „U čast učitelju“, nagrade „Najbolji edukator Srbije“, priznanja „Najbolji nastavnik na prostorima bivše Jugoslavije“, kao i priznanja za altruizam, priznanja za herojsko delo i priznanja za entuzijazam, te specijalnog priznanja „Sveti Sava“, za inovacije u oblasti obrazovanja. Dobitnik je i najvišeg javnog priznanja Grada Vranja, „31. januar”, za postignute rezultate u obrazovno-vaspitnom radu i osavremenjavanju procesa nastave.

Njegova radna biografija nalazi se u Leksikonu stvaralaca u obrazovanju koji obeležavaju srpsku prosvetu. Predstavljen je na zvaničnom sajtu Grada Vranja i na sajtu predsednika Srbije. O njegovom obrazovno-vaspitnom radu pisao je međunarodni časopis K12, koji prati i objavljuje najbolje primere školske prakse širom sveta. Recenzent je radne sveske i udžbenika „Svet oko nas“ za prvi razred osnovne škole.

Objavio je tri autorske zbirke poezije. Njegov kratki obrazovni film „Pridevi i vrste prideva“ se plasirao u finale međunarodnog festivala kreativnog filma „KREF 2019“. Tokom pandemije, Savez učitelja Srbije je njegov trominutni film „Strip“ uvrstio u svoju bazu najboljih nastavnih sadržaja kreiranih pomoću digitalnih alata, a novosadski list za decu „Mali Neven“ objavljuje njegove edukativne stripove u boji.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari