"Da li je ovo finalni udarac našoj službi": Školski psiholozi i pedagozi nezadovoljni novim Pravilnikom o ocenjivanju 1foto EPA-EFE/JULIEN WARNAND

Aktiv psihologa i pedagoga zaposlenih u osnovnim i srednjim školama Srbije zatražio je od Ministarstva prosvete da povuče član 5 u Pravilniku o ocenjivanju u osnovnom obrazovanju, poručujući da će se u suprotnom obratiti Ustavnom sudu kako bi se procenila zakonitost ovog dokumenta.

U dopisu upućenom ministarki prosvete Slavici Đukić Dejanović stručni saradnici (psiholozi i pedagozi) iznose niz primedbi na nove odredbe koje su, kako je Danas pisao, izazvale negodovanje nastavnika.

Novo rešenje na koje školski psiholozi i pedagozi imaju primedbe, propisuje proceduru kojom se preispituje rad stručnog saradnika, u slučaju da roditelji više od polovine učenika iz istog odeljenja smatraju da on ne ostvaruju zadatke propisane zakonom.

Procedura predviđa da se roditelji najpre obraćaju odeljenjskom starešini preko predstavnika u savetu roditelja dopisom, koji je prethodno zaveden.

Starešina, po dobijanju dopisa, obaveštava stručnog saradnika i direktora, a direktor pribavlja izjašnjenje stručnog saradnika na čiji rad je uložena primedba i ispituje navode, te zajedno sa sekretarom, odnosno drugim stručnim saradnikom donosi odluku o prihvatanju, odnosno odbijanju primedbi roditelja.

„Ukoliko je primedba bila osnovana direktor i sekretar, odnosno drugi stručni saradnik, izrađuju plan pojačanog instruktivno-pedagoškog uvida u rad stručnog saradnika, tako što planiraju praćenje ostvarivanja zadataka i predlažu mere za otklanjanje nepravilnosti i unapređivanje rada stručnog saradnika na čiji rad su roditelji uložili primedbu, imajući u vidu najbolji interes učenika. Ako podnosilac nije zadovoljan odlukom direktora, može da se obrati nadležnoj školskoj upravi“, piše u pomenutom članu Pravilnika.

Nova rešenja iz Pravilnika o ocenjivanju dovode u pitanje funkcionisanje škola

Zašto se stručni saradnici pominju u pravilniku koji uređuje ocenjivanje, zbog čega spornih odredaba nema u Pravilniku o ocenjivanju u srednjem obrazovanju i šta je bila namera kreatora ovih rešenja, samo su neka od pitanja koja u ime svojih kolega iz Aktiva postavlja školski pedagog Nevena Toskić.

– Čemu taj famozni član o stručnim saradnici kada mi direktno ne ocenjujemo i nismo uključeni u ocenjivanje nastavnika, sem u delu kada postoje pritužbe na ocenu, pa smo članovi komisija koje proveravaju te navode. Pitanje je koje naše zadatke i kompetencije će proveravati roditelji. Kompetencije rada za našu profesiju ne postoje, tek je započeta njihova izrada posle pregovora koje smo imali sa predstavnicima Ministarstva. Imamo, dakle, član koji se poziva na zadatke, kao i kompetencije stručnih saradnika koje još uvek ne postoje, što je vrlo problematično. Ovo rešenje dovodi u pitanje i funkcionalnost cele škole, jer ispada da ćemo mi jedni druge tužiti, sudićemo jedni drugima, mi nastavnicima, a nama sekretari škola što je apsurd – ukazuje Toskić.

Uz napomenu da roditelje kao saradnike u radu uvažavaju i svakodnevno sa njima sarađuju, članovi Aktiva se u dopisu ministarki prosvete pitaju od kada su roditelji postali nadležni i stručni da se bave kompetencijama i sveukupnim radom stručnih saradnika.

"Da li je ovo finalni udarac našoj službi": Školski psiholozi i pedagozi nezadovoljni novim Pravilnikom o ocenjivanju 2
foto (BETAPHOTO/DRAGAN GOJIĆ)

„Posebno je sporan ‘princip većine’ kome uopšteno uzevši, prvi put svedočimo u našem prosvetnom sistemu, a po kome se stručni saradnik i nastavnik stavlja na stub srama celog odeljenja, a potencijalno i Saveta roditelja. Ukoliko je na delu preispitivanje našeg celokupnog rada od strane roditelja, naše članstvo je sa razlogom uznemireno i zapitano da li je ovo finalni udarac našoj službi“, pitaju se članovi Aktiva.

Redakciji Danasa javilo se više školskih psihologa koji takođe ukazuju na nelogičnost da će, u slučaju da škola ima jednog stručnog saradnika na koga se roditelji požale, procenu njegovog rada vršiti i sekretar koji ne samo da nije stručan za taj posao, već nema ni znanja da bi se nalagao mere za unapređenje rada psihologa i pedagoga.

– Ja sam jedini stručni saradnik u svojoj školi. Zakon kao stručne saradnike prepoznaje i bibliotekare pa postavljam pitanje da li će i oni biti u timu koji procenjuje rad psihologa i pedagoga. Zašto postoji licenca koju svi polažemo? U redu je da postoji mogućnost da se nečiji rad procenjuje, što se i događa. Imamo eksternu i unutrašnju evaluaciju, redovne i vanredne inspekcijske preglede. Ubacivanje ovakvih rešenja u pravilnik o ocenjivanju deluje maliciozno i ne vidim svrhu toga – kaže Toskić.

Ona ističe da je zabrinuta zbog činjenice da mnogi zaposleni napuštaju prosvetu, a s druge strane postoji deficit nastavnika pojedinih struka i do stručnih zamena je nemoguće doći.

– Osnovno obrazovanje je obavezno i praktično se radi na tome da đaci ostaju u školi bez obzira na to kakve prestupe naprave. Zbog toga mnogi ljudi ne žele da rade u osnovnim školama. Previše je administracije i kada svemu tome dodamo ovo poslednje poniženje mislim da će se sve manje mladih odlučivati za rad u prosveti – smatra naša sagovornica.

Članovi Aktiva ukazali su Ministarstvu da postupcima i rešenjima poput najnovijih, nepovratno zatvaraju vrata prosvete nekim budućim generacijama mladih entuzijasta.

„Samo zahvaljujući tom i takvom entijazmu i sada, ceo sistem obrazovanja po/stoji, a ne zahvaljujući nakaradnim formalnim dokumentima, pisanim grubom rukom nekog činovnika“, navode oni.
U Društvu psihologa Srbije i Pedagoškom društvu Srbije, strukovnim organizacijama koje okupljaju i školske psihologe i pedagoge, rečeno je Danasu da će u narednom periodu analizirati nova podzakonska rešenja.

Ministarstvo prosvete: Propisane procedure olakšaće rad

Zbog čega su u Pravilnik o ocenjivanju u osnovnom obrazovanju ubačeni stavovi o stručnim saradnicima, zašto tih odredbi nema u Pravilniku o ocenjivanju u srednjem obrazovanju, te kako komentarišu primedbe Aktiva, pitanja su na koja nam nadležni iz Ministarstva prosvete nisu odgovorili.

Naveli su da bi novi Pravilnik o ocenjivanju trebalo da unapredi interakciju između učenika, roditelja, nastavnika i školskog osoblja stvaranjem transparentnog, jasnog i komunikativnog okruženja za sve uključene strane.

„Uređivanje načina za prigovor i njihovo rešavanje na nivou same škole, doprineće kvalitetnijem obavljanju posla zaposlenih u ustanovama, kao i unapređivanju obrazovanja i vaspitanja. Propisane procedure olakšaće rad zaposlenima u školi, jer će postojati ujednačenost u postupanju škola“, naveli su u pisanom odgovoru iz Ministarstva prosvete.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari