"Šta se od nas očekuje? Da podelimo što bolje ocene i da nas niko ne proziva": Nastavnici nezadovoljni novim pravilnikom o ocenjivanju u osnovnoj školi 1Foto: Miloš Majstorović

Samo što je stupio na snagu, novi Pravilnik o ocenjivanju u osnovnom obrazovanju već je izazvao negodovanje prosvetnih radnika.

Na meti kritika su nove odredbe člana 5 ovog pravilnika, koji će, prema tvrdnji članova Granskog sindikata prosvetnih radnika Srbije „Nezavisnost“, doneti velike probleme zaposlenima u obrazovanju.

Sporno rešenje predviđa da, u slučaju da roditelji više od polovine učenika iz istog odeljenja smatraju da određeni nastavnik nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada, vrednovanje, praćenje, proveravanje i ocenjivanje učenika ne sprovodi u skladu sa zakonom i Pravilnikom o ocenjivanju, škola sprovodi proceduru u kojoj se utvrđuje njegova odgovornost i preduzimaju odgovarajuće mere.

To se odnosi i na defektologa, koji realizuje nastavu u školi za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i školi koja ima odeljenje za ove đake.

Kako se navodi u Pravilniku, roditelji učenika koji imaju primedbe obraćaju se odeljenjskom starešini preko predstavnika roditelja u savetu roditelja dopisom, koji je prethodno zaveden.

Odeljenjski starešina potom obaveštava nastavnika, nadležno stručno veće i direktora.

Stručno veće vrši uvid u dopis roditelja, pribavlja izjašnjenje nastavnika na čiji rad je uložena primedba i ispituje navode, imajući u vidu utvrđene kriterijume ocenjivanja, nakon čega dostavlja svoje mišljenje direktoru.

On zajedno sa stručnim saradnikom i sekretarom razmatra mišljenje stručnog veća i donosi odluku o prihvatanju, odnosno odbijanju primedaba roditelja.

„Ukoliko je primedba bila osnovana direktor, stručni saradnik i sekretar izrađuju plan pojačanog instruktivno-pedagoškog uvida u rad nastavnika, tako što planiraju posetu i predlažu mere za otklanjanje nepravilnosti i unapređivanje rada nastavnika na čiji rad su roditelji uložili primedbu, imajući u vidu najbolji interes učenika“, piše u Pravilniku, koji propisuje i da se podnosilac prigovora može obratiti nadležnoj školskoj upravi, ukoliko nije zadovoljan odlukom direktora.

– U praksi to može da znači da se, recimo, u kombinovanim odeljenjima, tri, četiri roditelja dogovore i podnesu prigovor protiv nastavnika. Zakon definiše način na koji se upućuje prigovor na ocenu i nije nam jasno zašto su pomenute odredbe ubačene u Pravilnik o ocenjivanju. Ovo je toliko neverovatno i neprimereno prema prosvetnim radnicima. Šta se od nas očekuje? Da podelimo što bolje ocene da bismo bili dobri nastavnici i da nas niko ne „proziva“? Da li je to rešenje? Da li smo svesni u šta uvlačimo prosvetu? I ovako mladi nisu zainteresovani za rad u prosveti, a pitanje je kakva se poruka ovim šalje – kaže Jasminka Marić, članica IO GSPRS „Nezavisnost“.

Ona napominje da su predstavnici sindikata „Nezavisnost“ kategorički bili protiv pomenutih rešenja i da su tražili da se pomenute odredbe izbrišu iz Pravilnika, ali da su u tome ostali usamljeni.

– Ministarstvo prosvete je insistiralo da ove odredbe moraju da ostanu da bi se znala procedura jer su škole različito reagovale u određenim situacijama. Čak su i naše kolege iz drugih sindikata to podržale – kaže Marić.

Valentina Ilić, predsednica Sindikata obrazovanja Srbije, smatra da mora da postoji definisana procedura kome se roditelji obraćaju u slučaju da postoji prigovor na rad nastavnika.

– U svakom žitu ima i kukolja. Nedavno sam bila svedok da su se roditelji žalili na profesora klavira koji je od 20 đaka svoju klasu sveo na dva učenika. I kad čitate izjave roditelja nije vam svejedno. Ako postoji primedba na nastavnika neko iz škole mora da proveri njegov rad i da mu se pomogne, ukoliko su primedbe osnovane. Po meni ovo rešenje može da bude olakšavajuće za školu. S druge strane, tačno je da sve može da se zloupotrebi i ne opravdavam takve stvari – ističe Ilić.

Naše sagovornice kažu da im nije jasno zbog čega se nove odredbe člana 5 nisu našle i u Pravilniku o ocenjivanju u srednjem obrazovanju, te zašto Pravilnik o ocenjivanju u osnovnom obrazovanju propisuje proceduru u slučaju da se roditelji više od polovine učenika iz istog odeljenja imaju primedbe da stručni saradnik (psiholog i pedagog) ne ostvaruje zadatke propisane zakonom.

Iz Ministarstva prosvete do objavljivanja ovog teksta nismo dobili pojašnjenja u vezi sa spornim rešenjima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari