Radić: Ukrajinski avion prevozio mine iz Krušika, koristili stari avion zbog niže cene 1Foto: FoNet/ Zoran Mrđa

Ukrajinski avion koji je poleteo iz Srbije i srušio se u Grčkoj prevozio je mine iz Krušika, kaže za CINS vojni analitičar Aleksandar Radić. On objašnjava okolnosti pod kojima je za transport oružja izabran stari avion Antonov.

Nakon pada aviona u Grčkoj u subotu, mediji su pisali da je kompanija Valir, koja je trgovala ovim oružjem, obavestila grčki Koordinacioni centar za traganje i spasavanje (ESCED) da su se u srušenom avionu nalazile minobacačke mine M62 80mm i 62mm i M67 82mm. Njihov krajnji korisnik, prema izjavi ministra odbrane Nebojše Stefanovića, bilo je Ministarstvo odbrane Bangladeša.

Vojni analitičar Aleksandar Radić objašnjava za CINS da ove mine proizvodi kompanija Krušik iz Valjeva. Dodaje da minobacačke mine čine dobar deo izvoza Srbije, da se prodaju „od Latinske Amerike do Indonezije“ i da ih sada ima u Ukrajini, na Bliskom istoku i severu Afrike.

„Bangladeš je naš tradicionalni kupac od vremena Tita i koristi naše minobacače.“

Robu je prevozio ukrajinski avion Antonov 12BK kompanije Meridian. Kada se biraju avioni za transport robe važna je cena, objašnjava Radić. Zbog pandemije virusa korona cene transporta su jako porasle, a situacija se pogoršala nakon rata u Ukrajini:

„Oni generalno prevoze robu, ne samo naoružanje i vojnu opremu, zato što je cena koje se nudi na tržištu niža“.

Prema pisanju portala Tango Six, ovo je drugi ukrajinski avion registrovan za prevoz transporta istog tipa koji se u poslednjih 14 dana srušio nakon poletanja iz Srbije. Portal piše da takvi avioni nisu nebezbedni sami po sebi, ali da su stari i nemaju adekvatnu jeftinu modernu zamenu.

Beli tragovi na mestu pada aviona mogu da ukazuju na sadržaj mina koje su bile u avionu – kako vežbovnih, odnosno školskih, tako i osvetljavajućih, objašnjava Radić.

Meštanima sela nadomak nesreće u Grčkoj u prvi mah savetovano je da ne otvaraju prozore i da ne koriste klima uređaje kako ne bi udisali zagađen vazduh.

„To su procedure koje su postale u moderno vreme uobičajene. Da se za svaki slučaj sagleda čitava situacija“, objašnjava Radić.

Podsetimo, ukrajinski avion, koji je leteo iz Niša za Jordan, srušio se na severu Grčke u subotu uveče. Poginulo je osmoro članova posade, a prema informacijama portparola Ministarstva inostranih poslova Ukrajine Olega Nikolenka (Oleg Nikolenko) svi su bili državljani Ukrajine. Snažna eksplozija uznemirila je lokalno stanovništvo, a video snimci pada postali su udarna vest.

Nebojša Stefanović sutradan je u obraćanju domaćim medijima naveo da je reč o 11,5 tona naoružanja proizvedenog u zemlji, a da je vlasnik te robe bila privatna kompanija Valir.

Ova firma je osnovana krajem 2019. i, prema finansijskom izveštaju, u prvoj godini poslovanja zabeležila je preko 1,5 milijardi dinara poslovnog prihoda. Njen vlasnik danas je Mladen Bogdanović, međutim bugarski Arms Watch stvarno vlasništvo nad ovom firmom dovodi u vezu sa Slobodanom Tešićem.

Tešić je široj javnosti postao poznat zbog afere Krušik kada je Aleksandar Obradović, uzbunjivač, ukazivao na privilegovan položaj Tešićevih firmi koje su kupovale oružje po nižim cenama u odnosu na konkurenciju. Tešić je od 2017. pod sankcijama SAD, navodi Arms Watch, dok je ranije bio i pod sankcijama UN-a.

Izvor: CINS

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.