Udruženje građana Forum i Liga za Užice, predstavili su građansku inicijativu o osnivanju Užičke republike, koja bi trebalo da preraste u pokret, a proglas o tome uslediće u maju. Tako će naziv prve partizanske slobodne teritorije u Evropi tokom Drugog svetskog rata, pored većosmišljenog aranžmana ovdašnje Turističke organizacije (Stazama Užičke republike), nositi i taj pokret. Iz naziva, objašnjava užički advokat Desimir Dragojlović, koordinator Foruma, „svi mogu da uzmu šta im odgovara, od onih koji su učestvovali u stvaranju partizanske republike i njene ideologije, do onih koji su na drugačiji način vezani za Užice“.

– Ovo je vapaj grada koji tone, a naziv ukazuje na otpor i neophodnost uvažavanja interesa građana – objasnio je Dragojlović. Kao razloge za pokretanje inicijative on navodi razočaranje građana, lošu vlast, skup državni aparat, poslanike koji urušavaju ugled Skupštini, korupciju, odsustvo decentralizacije, favorizovanje Beograda na štetu ostatka zemlje i, naravno, dugotrajno i sistemsko propadanje Užica.

– Građani ne znaju kako se troše pare iz budžeta i šta se dešava u javnim preduzećima. Užice je prljavije nego ikad, godinama ga vode nesposobni, a mladi iz njega beže – rekao je Dragojlović, istakavši da je inicijativu podržao i Samostalni sindikat grada, te da podršku očekuje i od drugih organizacija, ali prvenstveno od građana. Pored pritisaka na republičku i lokalnu vlast, on nije isključio mogućnost protesta i građanske neposlušnosti, poručivši da pokret „nema ambicije da reši sve probleme, većda podigne glas protiv sadašnjeg stanja“. Primera radi, 40 odsto poreza u Užicu nije naplaćeno, a osoba koja je bila direktor Poreske uprave, sada je državni revizor, dodao je on.

Propadanje grada na jednom „detalju“ opisao je i Vladan Gredeljević, dispečer na železnici. On kaže da je „stanje u JP Železnice Srbije ogledalo države“. Pre 22 godine iz Užica za Beograd saobraćao je čist voz, a mogla se naručiti i kafa. Stizao je do prestonice za dva časa i četrdeset minuta. Danas je voz prljav, a do glavnog grada mu treba i više od četiri sata“, razočaran je Gredeljević, istakavši da je Srbiji hitno potreban zakon o decentralizaciji.

Dragomir Guskić, koji je nakon 37 godina radnog staža u užičkoj Raketi, uništenoj nakon privatizacije, ostao bez posla, podseća da radnici tog preduzeća nikada nisu dobili pomoćkoju su nebrojeno puta tražili. „Osim Samostalnog sindikata niko nam nije pomogao. Zbog loše privatizacije u Užicu, bez posla sam kao i mnogi koji su nekada radili u Raketi, Mlekari, Kožari i drugim preduzećima. Mi smo građani drugog reda, kazao je Guskić.

Zaboravljena obećanja i propali projekti

– Izgradnja autoputa počeće od Horgoša, ali ne i od Beograda do Požege, iako je sve više udesa na Ibarskoj magistrali. Nekoliko stotina miliona evra država je investirala u Kragujevac, ali nijedan dinar za poboljšanje privrednog ambijenta u Užicu. Najavljena su ulaganja da se aerodrom u Batajnici koristi i u civilne namene, ali je zaustavljen takav projekat na aerodromu Ponikve kod Užica – zamerio je Dragan Vranić, koordinator Lige za Užice, poručivši da je jedan od ciljeva Užičke republike vraćanje dostojanstva Užičanima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari