Kakve nas cene goriva očekuju posle 30. aprila? 1Foto: BETAPHOTO/ MILAN TIMOTIĆ

Uredba Vlade kojom se ograničava cena goriva doneta je, kako su rekli u Ministarstvu energetike, u cilju zaštite domaćih potrošača usled velikih poremećaja na globalnom tržištu. Ipak, cene evrodizela i benzina u poslednjih nekoliko nedelja ni vlasnike pumpi, a ni potrošače nisu mogle da ubede u istinitost ovih tvrdnji.

Prvu Uredbu o ograničenim maloprodajnim cenama evrodizela i benzina Vlada Srbije usvojila je 10. februara. Dopunjena Uredba je usvojena 17. marta na mesec dana, a 7. aprila je njeno važenje produženo do kraja ovog meseca.

Produžavanje ograničenja cena goriva očekuju u narednom periodu i iz Udruženja vlasnika privatnih pumpi. Milan Rakić, predsednik ovog udruženja ističe da je razlog tome što država veštački određuje cenu i održava je na onom nivou na kom bi bila kada bi Srbiji bile uvedene sankcije.

„Kada je uvedena Uredba, ja sam prognozirao da je nepotrebna panika koja se manifestuje na tržište. Evidentno je da Vlada veštački određuje cene preko ministarstava energetike i trgovine, tako da niko ne može da prognozira iz razloga što se obračunava PDV na akcize“, kaže Rakić za Danas.

On ističe da je cena od 196 dinara previsoka.

„Ako smo mi prerađivači sirove nafte, a jesmo. Mi ne uvozimo gotove derivate i Uredba je zato potpuno pogrešna i potpuno suprotna trenutnim tržišnim uslovima. Dakle, u Srbiji bi do nestašica moglo da dođe samo ako se uvede embargo, odnosno ako se Srbiji uvedu sankcije i ne bude dotoka nafte“, objašnjava Rakić.

On navodi i da bi za 12,5 dinara bila niža cena svih derivata kada, kako kaže, država ne bi „obračunavala porez na porez – PDV na akcizu“.

Stanje na pumpama redovno, „cveta prekogranični šverc“

Rakić kaže da na pumpama nema nestašica, da je stanje redovno i da nema razloga ni za kakvu paniku.
„Nestašice mogu da nastanu samo ako dođe do uvođenja sankcija Srbiji i da nema dopreme sirove nafte kroz naftovode. U tom slučaju bismo imali cenu ovakvu kakva je sada, jer bismo morali da uvozimo gotove derivate iz okolnih rafinerija“, objašnjava on.

Kao poseban problem Rakić ističe to što poljoprivrednici, pri kupovini goriva, nemaju ograničenje po hektaru, pa mogu da kupe i veću količinu od potrebne i onda je prodaju drugima. Uz to, kako kaže, mnogi ne vide ili se prave da ne vide da „cveta prekogranični šverc“.

„Dovozi se gorivo, uvozi se preko granice pojedinačno, u vozilima kojekakvim i ovde se prodaje po 135 dinara navodno neki dizel, koji je jako sumnjivog kvaliteta. Država je upravo to izazvala Uredbom – prekogranični šverc za poljoprivredno gorivo“, objašnjava Rakić.

U prvoj nedelji nakon donošenja Uredbe maksimalna cena evro dizela na benzinskim pumpama bila je 187,74 dinara, dok je najviša cena evro premijuma BMB 95 bila 176,31 dinara. To znači da je evro dizel, u odnosu na prethodne cene, poskupeo za 8,74 dinara, dok je benzin BMB 95 bio skuplji za 5,31 dinar.

Potom je nova sedmodnevna cena evro dizela na benzinskim pumpama bila maksimum 187,23 dinara, a evro premijuma BMB 95 176,05 dinara. Evro dizel je, tako, pojeftinio za 51 paru, dok je benzin BMB 95 bio jeftiniji za 26 para.

Treća nedelja donela je veliki skok cene evro dizela – nova maksimalna cena bila je 198 dinara, a benzina – evro premijum BMB 95 – 176,05 dinara.

U četvrtoj nedelji od donošenja Uredbe maksimalna cena evro dizela bila je 197 dinara, dok je evro premijum BMB 95 koštao 175 dinara. Za petu nedelju objavljeno je da je maksimalna cena evro dizela 196,4 dinara, a evro premijum BMB koštati 174,20 dinara.

Tokom ove nedelje, prema saopštenju objavljenom 15. aprila, nova maksimalna cena evro dizela je 196,3 dinara, a evro premijum BMB košta 174,10 dinara.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari