Lignit "veoma lošeg kvaliteta" iz Kolubare kriv za zagađenje 1Foto: FoNet/ JP EPS

Iako Elektroprivreda Srbije negira tvrdnje Vigora Majića, direktora istraživačke stanice Petnica, da rudarski basen „Kolubara“ građanima za ogrev prodaje jalovinu sa visokim procentom gline, izvor Danasa blizak toj kompaniji ističe da je glavni problem veoma loš kvalitet uglja koji se kopa u površinskom kopu u Lazarevcu, zbog čega dolazi do zagađenja vazduha.

U izjavi za naš list Vigor Majić ističe da je problem u tome što građani za grejanje koriste ugalj predviđen za sagorevanje u industrijskim postrojenjima koji nije prilagođen za korišćenje u individualnim ložištima.

– Do devedesetih godina se taj ugalj predviđen za sagorevanje u industrijskim postrojenjima, koja poseduju tehnologiju koja ga prilagođava za tu svrhu, nije koristio kao ogrev u domaćinstvima. Za to se koristio kvalitetniji ugalj iz Bosne i Hercegovine. Raspadom Jugoslavije tog uglja za te svrhe više nije bilo te se od tada umesto njega koristi lignit iz Kolubare koji je slabijeg kvaliteta. Što je ugalj slabijeg kvaliteta on proizvodi više čađi, što u većoj meri stvara aerozagađenje. Prema saznanjima koje imam, po svemu sudeći se iz Rudarskog basena „Kolubara“ firmama koje na tržište plasiraju ogrev, kao i individualnim potrošačima, plasira i ugalj predviđen da se koristi samo u industrijskim postrojenjima. Taj ugalj se čak ne koristi za proizvodnju električne energije u termoelektranama, jer mu je kvalitet veoma loš i kao takav je neefikasan u tom procesu. Ugalj u kome ima gline uopšte nije namenjen sagorevanju u individualnim ložištima građana. Jednostavno nije predviđen za tu svrhu a u velikoj meri zagađuje. Prema onome što sam čuo to se ipak dešava i upravo je to uzročnik velikog aerozagađenja u Srbiji – kaže Vigor Majić.

Izvor Danasa blizak EPS-u navodi da su glavni krivac za velika aerozagađenja u Beogradu i okolini individualna ložišta, odnosno građani koji se greju na ugalj i drva u svojim kućama, kao i činjenica da je ugalj koji se kopa u basenu Kolubare veoma lošeg kvaliteta, iako ne može da potvrdi tačnost tvrdnji da se u njemu nalazi i glina, odnosno da je u pitanju jalovina.

– Što je ugalj lošijeg kvaliteta to više zagađuje životnu sredinu. Zaposleni u RB „Kolubara“ primera radi, u svojim kućama masovno koriste ugalj iz površinskih kopova. Mogu da ga dobiju na više rata, što je njima veoma isplativo – opisuje situaciju u Lazaravcu naš sagovornik.

S druge strane, u izjavi dostavljenoj Danasu, Elektroprivreda Srbije odbacuje optužbe da prodaje ugalj lošeg kvaliteta koji utiče na povećanje zagađenosti vazduha.

Ogranak Rudarski basen „Kolubara“ nikada građanima i firmama nije prodavao jalovinu sa visokim procentom gline, kažu u tom preduzeću.

– RB „Kolubara“ posluje sa kupcima uglja koji prilikom potpisivanja ugovora dobijaju i deklaraciju za asortiman uglja koji pojedinačno kupuju. Svaki asortiman uglja ima posebnu deklaraciju, a takođe svakodnevno se u akreditovanoj laboratoriji radi uzorkovanje i analiza proizvoda. Svaki kupac uglja ima mogućnost da reklamira proizvod ako isporučeni ugalj ne odgovara standardima po deklaraciji. Komisija ogranka RB „Kolubara“ reaguje po upućenoj reklamaciji i odlazi do kupca na proveru. O zadovoljstvu kupaca kvalitetom uglja koji se isporučuje iz RB „Kolubara“ najbolje svedoči podatak o minimalnom procentu reklamacija nakon dostave na adresu, kao i velika potražnja za našim proizvodom na tržištu. Redovno se pripremaju i izveštaji o reklamiranim količinama. Na osnovu isporuke sušenog uglja procenat odobrenih količina i reklamacija u odnosu na ukupno isporučenu količinu za prvih devet meseci 2020. godine je 0,05 odsto, a za isti period odobrenih reklamacija na osnovu isporučenog sirovog uglja je 0,1 odsto – navode u EPS-u.

Takođe, u EPS-u ističu da RB „Kolubara“ prodaje ugalj svih asortimana transparentno i javno, putem javnih poziva, posebno za svaku kategoriju kupaca.

– Većina kupaca prijavljuje se za kupovinu sušenog uglja, asortiman komad i komad – kocka i sirovog komada. Najveći broj domaćinstava upravo koristi te vrste uglja. Ogranak RB „Kolubara“ radi anketiranje zadovoljstva kupaca i ocene su pozitivne. Navodi o lošem kvalitetu uglja kao uzroku zagađenja su paušalno iznete tvrdnje bez ikakvih dokaza. Da bi se utvrdio uzrok nekog zagađenja, a posebno aero-zagađenja, potrebne su analize kvaliteta vazduha i praćenje tih rezultata kroz vreme. To rade relevantne institucije, nadležne za zaštitu životne sredine. Pre plasmana kupcima, ugalj prolazi kroz suvu separaciju, čime se u najvećoj meri oslobađa od svih primesa – zaključuju u EPS-u.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari