Juče jeli parizer, danas dovode Luj Viton: Kome je namenjena prodavnica luksuznog modnog brenda čiji dolazak je najavio Vučić? 1Foto: EPA-EFE/SARAH MEYSSONNIER; Shutterstock/Papin Lab

Nema ni osam meseci kako su predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ministar finansija Siniša Mali i ministar trgovine Tomislav Momirović jeli sendvič od parizera i pokazivali građanima kako je hrana jeftinija od kad su se dosetili da sprovedu akciju „Bolja cena“.

Taj, sad već, čuveni video objavljen iz kabineta predsednika, objavljen je u septembru, a evo već danas predsednik najavljuje dolazak u Srbiju, i to preciznije u Beograd na vodi, čuvenog luksuznog i preskupog modnog brenda Luj Viton.

Ili je za manje od godinu dana došlo do neverovatnog preokreta, pa više nisu problem visoke cene parizera i jogurta, već se ima para i za Luj Viton torbice, ili zapravo ovaj brend dolazi da otvori prodavnicu za neke druge ljude.

Sa druge strane, iza dolaska Luj Vitona možda stoji namera da se građanima Srbije olakša „transport“ hleba i parizera, s obzirom na to da je ovaj brend već napravio torbe za sendvič (Sandwich Bag) koje koštaju oko 3.000 evra.

„Mi se nadamo da konačno 2026. Luj Viton dođe u Beograd na vodi, i onda bismo rešili sve te probleme(…) Kada dođe Luj Viton, onda svi veliki dolaze (…) To je ogroman priliv finansijski, to je ogroman priliv turistički, tako da verujem da ćemo za dve godine imati i to u našem gradu, i da će biti još jedna injekcija svega što radimo“, otkrio je Vučić tokom posete Parizu.

Ova najava izazvala je poplavu komentara i ironičnih videa na društvenim mrežama, jer građani ipak smatraju da se problemi svakodnevnice ne rešavaju na ovaj način. Identičnog stava je i stručna javnost, koja smatra da dolazak Luj Vitona ne bi imao krucijalne efekte na srpski turizam i privredu.

Goran Radosavljević, profesor na fakultetu FEFA kaže da je teško reći da će dolazak Luj Vitona uzrokovati veliki finansijski i turistički priliv Srbiji, jer, kako kaže, radnje ovog brenda već postoje po Evropi, pa se postavlja pitanje zašto bi stranci dolazili kod nas samo zbog toga.

„Kompanija koja vodi Luj Viton jeste jedna od najvećih na svetu. Ali ipak mislim da drugi investitori nikako neće doći samo zato što je došao Luj Viton, to nema veze jedno sa drugim. A sa druge strane, turisti mogu otići bilo gde drugo da kupe tu marku, zašto bi došli baš u Srbiju“, mišljenja je ovaj profesor.

Veroljub Dugalić, profesor na Ekonomskom fakultetu u Kragujevcu, saglasan je sa kolegom Radosavljevićem, te podvlači da uključivanje drugih igrača u srpsko tržište zavisi od brojnih faktora, ne od toga da li Luj Viton ovde posluje.

„Besmisleno je očekivati da će neko iz inostranstva doći ovde da kupuje tašnice Luj Viton. Ne verujem da on može privući turiste, kad ta prodavnica postoji u velikom broju zemalja u okruženju. Takođe, nisam siguran da bi mogao motivisati i druge radnje da posluju u našoj zemlji, jer takva odluka prevashodno zavisi od ličnih interesa. Svako od njih procenjuje tržište, pa ako smatra da je dobro, doći će“, priča Dugalić.

Ako uzmemo u obzir činjenicu da manja torbica Luj Viton brenda košta oko 1.700 evra, a prosečna oko 2.500 evra, i to uporedimo sa januarskom medijalnom zaradom od 73.733 dinara (iznosa do kog primanja ima 50 odsto zaposlenih), postavlja se pitanje ko će u Srbiji moći da ih kupi.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović kaže za naš list da će u Srbiji neko moći da priušti proizvode ovog brenda, a neko ne, ali da je pozitivno to što će na tržištu biti prisutna konkurencija i mogućnost građana da bolje procene šta je original, a šta „fejk“.

„Nemamo pravo da radimo diskriminaciju potrošača, da li imaju ili nemaju, ali možemo reći da je svaki dolazak konkurencije na tržište pozitivna stvar. Postojaće građani koji će moći da priušte Luj Viton, ali i oni koji neće. Međutim, dolazak bi sigurno uzburkao tržište, jer postoje kopije koje se prodaju kao original, pa će oni koji plagiraju možda malo zamisliti. Dolazak svake ozbiljne konkurencije daje potrošačima mogućnost da drugačije sagledavaju ponudu. Kada vide nešto što je original i košta toliko, pa uporede sa kopijom, bolje će znati šta koliko plaćaju“, objašnjava Papović.

„Luj Viton neće rešiti ni jedan problem“

Sa druge strane, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije Petar Bogosavljević podvlači da je dovođenje Luj Vitona pre marketinški, nego potez okrenut najvećem broju potrošača u Srbiji.

Sigurno postoji određeni procenat građana koji će moći to da priušte, najveći broj neće imati tu mogućnost. Ipak, suštinski problem je koliko je dovođenje Luj Vitona u interesu države, odnosno da li su sagledani očekivani efekti i ukupna ulaganja. Normalno je da su strane firme zainteresovane za ulaganja ovde kada imaju garanciju da će na određeni način naplatiti svoja ulaganja. Ali vredi zapitati se da li je Luj Viton u grupi prioriteta kojima Srbija u ovom trenutku treba da se bavi“, kaže Bogosavljević.

Ipak, predsednica Asocijacije slobodnih i nezavisnih sindikata Ranka Savić podržava ideju da ovaj brend dođe u Srbiju, jer njegovo stupanje na domaćem tržištu vidi kao još jedan dokaz da smo Evropa, ali pre toga podvlači da se mora razmišljati o prioritetnijim akcijama.

„Sigurno je da nam Luj Viton neće rešiti ni jedan problem, kamo li sve. Neuporedivo bitnije od dolaska Luj Vitona u Beograd na vodi jeste srediti kanalizaciju, a ne da se fekalije izbacuju u Savu. Živim u tom kraju i najbolje znam koliko to predstavlja problem i kako se dva-tri puta nedeljno širi nesnosni smrad. Zato mi je bura oko Luj Vitona pomalo i smešna i čudna“, kaže Savić.

Naša sagovornica ističe i da je sigurno da 90 odsto građana Srbije neće ni pomisliti, kamo li moći da kupi proizvode ovog brenda, ali da će oni koji žive u Beogradu na vodi verovatno biti u mogućnosti.

„Pošto je Beograd na vodi grad u gradu, stanovnici tih zgrada moći će da priušte Luj Viton. Mi ostali ćemo se šetati kejom i posmatrati sve to“, zaključuje ona.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari