Čemu odlaganje kandidatura za januar? 1foto Medija centar

Opozicija hoće da napravi distancu između referendumske i izborne kampanje, jer joj ne odgovara da se vezuje za referendum, već da izborna kampanja ima svoj tok. Sa druge strane, vlasti odgovara da referendum bude prethodnica izbora.

Opozicija ne želi da svog kandidata istakne sada, kako se ne bi upleo u priče oko referenduma – smatraju sagovornici Danasa, koji odgovaraju na pitanje da li deo opozicije odlaže predstavljanje kandidata za kraj januara, kako bi videli kako će proći referendum.

Izvršni direktor CeSID-a Bojan Klačar kaže da odluka o predstavljanju kandidata krajem januar ima veze sa više stvari. Prema njegovom mišljenju, prva stvar je možda i najvažnija, a ona je da ti kandidati još uvek verovatno ne postoje, odnosno ne postoji dogovorena saradnja.

– Sigurno da postoje imena, razgovori, pregovori, ali mislim da u ovom momentu opozicija nema ta dva imena i da je potrebno još neko vreme da se dogovore detalji te saradnje. Druga stvar je što je najavu tih imena potrebno staviti u kentekst početka kampanje. Dakle, bilo bi pogrešno iz ugla taktike da opozicija izađe sa tim imenima uoči novogodišnjih praznika, kada će ta imena da prekriju neke druge teme – ocenjuje Klačar.

On smatra da bi bilo pogrešno da opozicija izađe sa imenima kandidata tako što bi sazvala konferenciju za novinare. Prema Klačarevom viđenju, poenta je da se ta imena najave tako da može da se organizuje neka vrsta javnog događaja, koja bi zapravo bila simbolični početak kampanje.

– Ta imena moraju da budu deo kampanje i ta priprema traži vreme. Neophodno je vreme da bi se to organizovalo i ja sam potpuno siguran da će opozicija najaviti te kandidate na nekom događaju, koji će da bude medijski ispraćen i urađen sa jednom dobrom produkcijom, da bi se najavila kampanja, gde bi birači videli da postoji opozicija koja razmišlja o svakom koraku – navodi Klačar.

Po njegovom mišljenju, verovatno je ideja da se sačeka referendum, ne samo iz razloga da se vidi šta će biti na njemu, jer tu nema nekih nepoznanica, imajući u vidu da nije potreban nikakav cenzus izlaznosti, kao i da nema neke aktivne kampanje „protiv“.

– Mislim da će se sačekati referendumska kampanja da bi se ostavilo dovoljno vremena od završetka referenduma do početka izborne kampanje, jer je izvesno da će pobednik tog referenduma biti Srpska napredna stranka, odnosno vladajuća koalicija, pa bi opozicija izbegla da upadne u neku vrstu lošeg momenta za organizaciju tog svog događaja i najavu kandidata – objašnjava Klačar.

On zaključuje da opozicija želi da napravi dovoljnu distancu između referenduma i početka kampanje, jer opoziciji u suštini ne odgovara da se vezuje na referendumsku kampanju, već da izborna kampanja ima svoj tok. Sa druge strane, dodaje Klačar, vlasti odgovara da se izborna kampanja nasloni na referendum, te da će oni gledati da referendum bude neka vrsta prethodnice izbora.

Politički analitičar Dejan Bursać kaže da je evidentno da je opozicija veoma tiha po pitanju referenduma, naročito Stranka slobode i pravde, koja se nije previše oglašavala. Njemu se čini kao da će ignotisati referendum, te da možda čekaju da glasači zaborave šta se desilo na njemu.

– Njima je sad referendum mač sa dve oštrice. Može da se desi da opozicija žestoko izgubi, to jest ta opcija protiv, a to im ne treba na samom početku izborne kampanje. Sa druge strane, oni su u nezavidnoj poziciji, jer njihovi glasači jesu proevropski nastrojeni, a ovo jesu neke izmene i reforme koje se rade manje-više zbog Evrope. Nisam siguran da se dobro snalaze u tom pozicioniranju. Iz te vizure, možda je i logično što neće svog kandidata sad da istaknu, pa da se upetlja u te priče oko referenduma – ocenjuje Bursać.

On kaže da postoji i druga stvar, a to je činjenica da će kandidat te kolone biti smatran udarnim kandidatom opozicije, te da će on najviše biti izložen kritikama, medijskim udarima pa čak i blaćenju iz tabloida, zbog čega možda kalkulišu sa objavljivanjem da bi u što manjoj meri kandidata tome izložili.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.